موبايل

لایحه جدید کنگره آمریکا برای محدودسازی پلتفرم‌ها

لایحه جدید کنگره آمریکا برای محدودسازی پلتفرم‌ها

سناتورها ریچارد بلومنتال و لیندسی گراهام، نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا، اخیراً لایحه قانونی موسوم به «EARN IT» را برای دومین بار در کنگره مطرح و معرفی کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مورد این طرح، لایحه یاد شده می‌تواند جایگزینی برای بند ۲۳۰ از قانون «نجابت ارتباطات» (Communications Decency Act) شود. قانون «نجابت ارتباطات»، مصوب سال ۱۹۹۶، نخستین تلاش مشهور و قابل ملاحظه کنگره آمریکا برای تنظیم و کنترل نشر محتوای مستهجن در اینترنت محسوب می‌شود.

مدافعین تصویب و اجرای این طرح آن را انگیزه‌ای برای پلتفرم‌های اجتماعی در جهت سرکوب مؤثرتر موارد سو استفاده جنسی از کودکان، به صورت آنلاین توصیف می‌کنند. این تعاریف در حالی مطرح می‌شوند که متن آن با تأخیر منتشر شده و خلاصه ارائه شده از آن نشان می‌دهد که طرح نسخه مشابه پیشنهادی است که سال گذشته نیز در کمیته قضائی مطرح و تصویب شده بود.

انجمن ملی دادستان‌های ایالات متحده آمریکا: از بین رفتن مصونیت پلتفرم‌ها در قبال محتوا
انجمن ملی دادستان‌های ایالات متحده آمریکا (NDAA)، یکی از سازمان‌های غیر انتفاعی شاخصی محسوب می‌شود که در زمره مدافعین تصویب و اجرای این طرح، قرار دارد.

انجمن یاد شده به صف حامیان این لایحه پیوسته و خواستار از بین رفتن مصونیت پلتفرم‌ها در قبال محتوای انتشار یافته از سوی کاربران در بستر آن‌ها، شده است. این انجمن در واکنش به مطرح شدن مجدد لایحه «EARN IT»، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «انجمن ملی دادستان‌های ایالات متحده آمریکا بار دیگر از قانون «EARN IT» حمایت می‌کنند. لایحه‌ای که صنعت فناوری را مسئول استثمار کودکان در پلتفرم‌ها می‌داند. ما مشتاقانه منتظر همکاری در کنار سناتور لیندسی گراهام و سناتور ریچارد بلومنتال برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی (#ProtectKidsOnline) هستیم.»

شرکت‌های فناوری: اینترنت محدود می‌شود
این در حالی است که اکثر شرکت‌های فناوری صراحتاً مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده و مدعی شده‌اند که گرچه هدف مثبتی در پس تلاش برای تصویب آن وجود دارد، اما در نهایت سبب محدودیت در اینترنت باز می‌شود.

تسریع شناسایی موارد آزار آنلاین کودکان
بر اساس پیش بینی موافقان لایحه «EARN IT» با بررسی و اسکن اطلاعات فضای مجازی، می‌توان به راحتی موارد آزار جنسی کودکان را شناسایی و به مراجع قانونی گزارش داد. این در حالی است که شرکت‌ها و پلتفرم‌ها نیز در حال حاضر ملزم به گزارش موارد مشابه به مراجع قضائی هستند. با این وجود این گزارشات در مقیاس کلان با اشتباهات و خطای بسیاری همراه است. حتی سیستم ارزیابی اطلاعات شرکت‌هایی چون فیس بوک نیز که قانون گذاران، اغلب آنها را به عنوان موارد موفق «خود تنظیم‌گری» ارزیابی می‌کنند، دارای خطای بسیار زیادی در موارد انبوه اعلامی به عنوان کودک آزاری آنلاین هستند.

از سوی دیگر منتقدان لایحه استدلال می‌کنند که اتخاذ چنین روشی می‌تواند از سوی برخی جوامع و دولت‌ها، در راستای شناسایی طیف‌های دیگری از اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و در راستای سرکوب و خفقان به کار گرفته شود. علاوه بر این، کارشناسان مخالف اجرای این قانون، مدعی هستند که «EARN IT»، جایی برای هیچ شرکتی، کوچک یا بزرگ برای استفاده از رمزگذاری بی خطر و محافظت از حریم خصوصی کاربر باقی نمی‌گذارد.

این در حالی است که لیندسی گراهام، یکی از نویسندگان طرح یاد شده، در جلسه استماع کمیته قضائی سنا با نمایندگان اپل و فیس بوک در سال ۲۰۱۹، با اشاره به اینکه رمزگذاری مانع از دسترسی آنها به اطلاعات نمی‌شود، گفت: «شما راهی برای این کار پیدا خواهید کرد. این کار را انجام دهید وگرنه ما قصد داریم آن را برای شما انجام دهیم.»

حامیان اصلی این طرح به گزارش مراکزی چون مرکز ملی کودکان گمشده و مورد استثمار آمریکا و برخی گروه‌های دیگر استناد کرده و معتقدند، یکی از دلایل وجود این دست مشکلات در زمینه کودکان، افزایش محتوای آنلاین سوءاستفاده جنسی از کودکان است. با این وجود، بسیاری از گروه‌های فعال مدنی در زمینه ارتباطات و اینترنت، بر این عقیده اند که اجرای چنین لایحه‌ای، شرکت‌ها را تشویق می‌کند که از رمزگذاری قوی محتوا و حفاظت از حریم خصوصی، خودداری کنند.

تحول در نظام حکمرانی فضای مجازی آمریکا
قانون «EARN IT» یکی از چندین طرحی است که طیف گسترده‌ای از نمایندگان کنگره به منظور ایجاد تحولی در نظام حکمرانی فضای مجازی آمریکا پیگیری می‌کنند. لایحه یاد شده بی شک تا به امروز یکی از جنجالی‌ترین و پر کشش ترین لوایح در این زمینه بوده است و اجرای آن می‌تواند علاوه بر فضای اینترنت، بر برخی از چالش‌های اجتماعی این کشور، مانند رشد بی سابقه فساد و سو استفاده جنسی از کودکان نیز اثرگذار باشد.

پیشنهاد جنجال برانگیز نمایندگان یاد شده، طی روزهای اخیر، فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا را به عرصه‌ای برای نبرد میان هواداران رمزگذاری محتوا و طرفداران کنترل بیشتر بر اطلاعات آنلاین بدل کرده است. بسیاری از وبگاه های خبری و تحلیلی، طی مقالاتی به این موضوع پرداخته و مواضع طرفین را در تبیین دیدگاه‌های خود مورد بررسی قرار داده‌اند.

به عقیده بسیاری از متخصصان، تصویب این قانون، حریم خصوصی کاربران را با مخاطرات بیشماری مواجه کرده است. مخالفان این طرح معتقدند قانون «EARN IT»، امنیت و آزادی بیان را برای همه کاربران اینترنت، به خطر می‌اندازد. با اجرای این لایحه، برای کسب و کارهایی که میزبانی محتوا، مانند پیام، عکس، ویدئو و … را در اختیار دارند و از ابزار اسکن اطلاعات مورد تأیید دولت استفاده نمی‌کنند، با مشکلات قانونی متعددی مواجه خواهند شد.

اسکن اطلاعات کاربران؛ آنچه در آیفون شما اتفاق می‌افتد تنها در آیفون شما نمی‌ماند!
در طول سال‌های اخیر، بسیاری از فعالان حوزه فناوری، طرح‌هایی مشابه را در مقیاس پلتفرمی مطرح ساخته‌اند. به عنوان مثال، شرکت اپل که همواره حفظ حریم خصوصی کاربران را یکی از شعارهای اساسی خود در نظر گرفته و عبارت «آنچه در آیفون شما اتفاق می‌افتد، در آیفون شما می‌ماند.»، یکی از شعارهای اصلی این غول فناوری بود، طی سال گذشته، اعلام کرد که قصد دارد در همه تجهیزات متعلق به این شرکت، به صورت پیش فرض یک نرم افزار اسکن عکس نصب کند. طرحی که اجرای آن، در اثر فشار جهانی منتقدان متوقف شد.

حال کنگره با طرح «EARN IT» و اجباری ساختن اسکن اطلاعات کاربران برای همه پلتفرم‌ها و شرکت‌ها، قصد اجرای برنامه‌ای مشابه در مقیاس ملی را دارد. بنابراین، اگر طرح یاد شده به قانون تبدیل شود، اطلاعات و رویدادهای تلفن همراه کاربران اینترنت به صورت اطلاعات شخصی باقی نمی‌ماند و توسط یک ابزار مورد تأیید دولت اسکن می‌شود.

ایجاد کمیسیون تنظیم کننده مقررات در مقابل پلتفرم‌ها
همچنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، این لایحه برای اجرا یک کمیسیون فدرال غیر منتخب به ریاست دادستان کل و وزیر امنیت داخلی ایجاد خواهد کرد. این کمیسیون مسئول تنظیم بهترین شیوه‌ها برای الزام شرکت‌های فناوری جهت پیروی از قوانین خواهد بود. متخصصان بر این باورند که تصویب و اجرای این قانون در مقیاس فدرال، می‌تواند مقدمه تصویب قوانین مشابهی در برخی از ایالات این کشور نیز باشد.

سمیر جین، مدیر بخش سیاسی در مرکز مطالعاتی دموکراسی و فناوری، در این مورد گفت: «این یک عامل بازدارنده واقعاً قابل توجه برای ارائه خدمات رمزگذاری شده سرتاسر خواهد بود.»

این در حالی است که پویش یاد شده تنها به سنای ایالات متحده آمریکا محدود نشده و سیلویا گارسیا، نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان نیز، اخیراً لایحه‌ای مکمل و همسو با «EARN IT» را مطرح ساخته است که تا کنون در دستور بررسی قرار نگرفته است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا