قائممقام بانیمد: برندهای ایرانی میتوانند با برندهای خارجی رقابت کنند

قائممقام بانیمد: برندهای ایرانی میتوانند با برندهای خارجی رقابت کنند
در سالهای اخیر، برندهای پوشاک ایرانی با رشد قابل توجه خود، توانستند خلأ ناشی از رفتن برندهای خارجی را جبران کنند. هرچند این برندها به سطح کیفی مطلوبی رسیدهاند، اما محدودیتهای وارداتی باعث شده پلتفرمهای رسمی تنها با برندهای داخلی همکاری داشته باشند. از اینرو، علاقهمندان به برندهای خارجی ناچارند نیازهای خود را از مسیرهای غیررسمی تأمین کنند.
در دهه ۱۳۹۰، چندین پلتفرم فروش آنلاین پوشاک شروع به فعالیت کردند. مدل کسبوکار بعضی از این پلتفرمها به برندهای خارجی متکی بود و رفتن برندهای خارجی از ایران رشد آنها را متوقف کرد. مجید مظاهری، قائممقام بانیمد، در گفتوگو با نیوزلن درباره تاثیرات ناشی از رفتن برندهای خارجی میگوید:
موفقیت یا عدم موفقیت یک پلتفرم را نمیتوان صرفاً به نبود برندهای خارجی نسبت داد. بهنظر من، مدل کسبوکار نقش مهمتری را ایفا میکند. بیتردید با رفتن برندهای خارجی، برخی کسبوکارها آسیب دیدند و ما نیز با این دغدغه مواجه بودیم؛ اما برندهای ایرانی در این مدت رشد قابل توجهی داشتند و توانستند این خلأ را تا حدی پر کنند.
– مجید مظاهری، قائممقام بانیمد
مجید مظاهری، قائممقام بانیمد: صنعت مد بسیار پیچیده است و نباید در آن دچار سردرگمی شد یا تصمیمات عجولانه گرفت.
مظاهری درباره اهمیت مدل کسبوکار در این صنعت میگوید: «صنعت مد بسیار پیچیده است و نباید در آن دچار سردرگمی شد یا تصمیمات عجولانه گرفت. نحوه تأمین کالا و مسیر آن، میتواند سرنوشت یک کسبوکار را تعیین کند. ما در این زمینه از الگوریتم اختصاصی خود استفاده میکنیم و به کمک آن توانستیم به پیشتاز این صنعت در ایران تبدیل شویم.»
به گفته مظاهری، در حال حاضر واردات پوشاک ممنوع است و بانیمد بهدلیل فعالیت قانونی، امکان عرضه برندهای خارجی در پلتفرم خود را ندارد.
همه برندهای موجود در بانیمد ایرانی هستند؛ اما مظاهری بازگشت برندهای خارجی را نهتنها مانعی برای رشد بانیمد نمیداند، بلکه معتقد است واردات قانونی این برندها میتواند به کسبوکار آنها کمک کند. او میگوید:
در حال حاضر، سهم خردهفروشی آنلاین در ایران ۶ درصد است که نیمی از آن در شبکههای اجتماعی انجام میشود. بسیاری از برندهای خارجی بهصورت غیررسمی در کشور فروخته میشوند. در صورت قانونی شدن واردات، ما نیز میتوانیم این برندها را در پلتفرم خود عرضه کنیم و این موضوع به رشد کسبوکارمان کمک خواهد کرد.
– مجید مظاهری، قائممقام بانیمد
به گفته مظاهری، برندهای ایرانی در سالهای اخیر با بهروزرسانی محصولات خود و شناسایی استانداردهای جهانی، رشد چشمگیری داشتهاند. گرچه هنوز آنها با برندهای مطرح بینالمللی فاصله زیادی دارند، اما میتوانند با بازیگران جهانی این صنعت رقابت کنند.
برندهای ایرانی میتوانند با بازیگران جهانی صنعت مد رقابت کنند
با وجود این پیشرفتها، تمایل به استفاده از برندهای خارجی در بازار ایران همچنان وجود دارد و طرفداران برندهای خارجی، نیاز خود را از مسیرهای غیررسمی تأمین میکنند. مظاهری درباره تلاشهای صورت گرفته برای رفع ممنوعیت واردات میگوید: «در سال گذشته، کمیسیون ریتیلتک بههمت انجمن الکترونیک تشکیل شد که بازیگران مختلف این حوزه در آن حضور دارند. این کمیسیون در تلاش است تا همانطور که واردات گوشی اپل آزاد شد، واردات پوشاک نیز قانونی شود. تحقق این هدف دشوار است، اما ما از مسیرهای مختلف در حال پیگیری آن هستیم.»
منبع : زومیت