مديريت ICT

فیلیمو چگونه از کاربرانش سوءاستفاده می‌کند؟

فیلیمو چگونه از کاربرانش سوءاستفاده می‌کند؟

فیلیمو یکی از سه سکوی خصوصی بزرگ عرصۀ شبکۀ نمایش ویدئوی درخواستی در ایران است که محصولات صوت و تصویر فراگیر را تولید یا بازنشر می‌کند، این سه سکو در ادبیات مرتبط با حکمرانی سایبری بدل به برنامک دروازه‌بان شده‌اند و تلاش می‌کنند تا قواعد بازار را راساً طراحی و اجرا کنند! روش‌هایی که گاهی خلاف رویۀ جاری نه فقط ایران، بلکه همۀ جهان است!

همانطور که می‌دانید، شما برای تماشای محتوای سکوی فیلیمو باید از اینترنت ایرانسلی استفاده کنید یا اشتراک مدت‌دار داشته باشید، خرید اشتراک این برنامک نمایش ویدئویی درخواستی حداقل ۸۷هزار تومان (ماهانه) و حداکثر ۵۸۸هزار تومان (شش ماهه) برای شما هزینه ایجاد خواهد کرد.

مدل کسب و کاری فیلیمو تا اینجا اشکالی ندارد اما چالش زمانی ایجاد می‌شود که این سکو تصمیم می‌گیرد، اشتراک بفروشد ولی تبلیغات درون محتوایی خود را حذف نکند!

فروش اشتراک رویه‌ای معمول در بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی جهان است اما حتی سکوهای غربی هم که درون نظام‌های سرمایه‌داری بزرگ شده‌اند، فقط یک مورد از این دو راه درآمدی را انتخاب می‌کنند به این معنا که شما به عنوان کاربر اگر قصد تماشای رایگان محتوا را داشته باشید، باید تبلیغات ببینید اما اگر برای استفاده از آن اشتراک خریداری کردید، دیگر تبلیغی نمی‌بینید.

مثال سادۀ آن برنامک (UGC) یوتیوب است، شما اگر سرویس اشتراکی این سکوی آمریکایی را خریداری کنید، نیازی به تماشای تبلیغات درآمدزا برای این برنامک در ابتدا، خلال یا پایان محتوای مدنظر خود نخواهید داشت.
بسیاری از سکوهای بزرگ دیگر جهان در زمینه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، نمایش ویدئوی درخواستی، بازی‌های ویدئویی و… چنین رویکردی دارند. رویه‌ای استاندارد در جهان که ظاهراً سکوی فیلیمو اعتقادی به آن ندارد!
به نظر می‌رسد مدیران صباایده در تلاش هستند که هر مسیری را برای کسب درآمد بیشتر از مخاطب خود را امتحان کنند به همین جهت شما حتی اگر اشتراک مدت‌دار فیلیمو را خریداری کنید، بازهم مجبور به تماشای تبلیغات ابتدایی در شروع فراخوانی هرمحتوا هستید!

تنظیم‌گران فضای سایبر و سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف جهان قوانین سختگیرانه برای حمایت از کاربران برنامک‌های این فضا دارند تا حقوق آنها توسط سکوها تضییع نشود، در ایران نیز ساترا قوانین مشابه‌ای برای حمایت از مشترکان سرویس‌های صوت و تصویر فراگیر در نظر گرفته است اما جای تعجب دارد که سکوهای دروازه‌بان تمایل چندانی به اجرای قانون نشان نمی‌دهند!

برای مثال وفق بند ۳۸ آئین نامۀ ارتباطات تجاری ساترا، نمایش هرگونه تبلیغ در حساب‌های اختصاصی (پریمیوم) ممنوع است اما مدیران صبا ایده این قانون را رعایت نمی‌کنند، حتی با اینکه مدعی فعالیت حرفه‌ای هستند، احترامی برابر با سکوهای سرمایه‌داری هم برای مشترکان خود قائل نیستند.

علت این تخطئی از آیین‌نامه‌های تبلیغاتی موجود در کشور و کسب درآمد همزمان از محل فروش اشتراک و جذب تبلیغات در آینده توسط خبرگزاری برنا پیگیری خواهد شد.
منبع: برنا

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا