مديريت ICT

فیلترینگ رفع نشد اما اینترنت برای دقایقی کاملا قطع شد!

فیلترینگ رفع نشد اما اینترنت برای دقایقی کاملا قطع شد!

عیسی زارع پور روز شنبه در جمع خبرنگاران از رفع فیلتر برخی از سرویس‌های فیلتر شده خبر داد و وعده داد تا چند روز آینده خبرهای خوشی در این زمینه شنیده خواهد شد. البته وی تأکید کرد که  دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ که با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، فعلا مشمول این اتفاق نمی شوند و در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند، اما سرویس‌ها و خدماتی هستند که از نظر آنها قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیری را دنبال می‌کنند  که این اتفاق رخ دهد و مشخصا کلاب هاوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می‌شود.
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن روز اعلام کرد که بار آخری است اینترنت به خاطر کنکور قطع می‌شود و حتما باید برای دور بعدی کنکور به فکر راهکاری جایگزین باشند و به هیچ وجه دیگر اینترنت را به خاطر کنکور قطع نمی کنیم.
 

تصویب سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی را در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات به تصویب رساند که اقدامات لازم در این حوزه برای نهادهای گوناگون تقسیم کار ملی انجام شده است.
از جمله اهداف و اقدامات این سند می توان به مواردی مانند آشنایی جامعه با تاثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی قمار در فضای مجازی، سازوکارهای هوشمند پیشگیری از ترویج و گسترش قمار در فضای مجازی و بسترسازی برای مقابله با شبکه مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار اشاره کرد.
 

کارت زرد مجلس به «زارع‌پور»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه شنبه ۴ بهمن در پاسخ به سوال یک نماینده مجلس در زمینه علت عدم اجرای قوانین در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شرکت مخابرات ایران در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
طبق گفته زارع پور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از تصویب قوانین برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده ای شروع شد است و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تبدیل وضعیت صورت گرفته است، در ۹ دستگاه تابعه وزارتخانه تا به امروز بالغ بر ۲۳۷۳ نفر مشمول قانون شده و تبدیل وضعیت صورت گرفته است.
اما در خصوص شرکت مخابرات ایران، مسئله به گونه دیگری است؛ شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر سهامدار عمده آن دولت نیست. طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است و بنده به عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارائه تلفن یا اینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در این شرکت و به کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد. در ترکیب هیئت مدیره این شرکت تنها یک عضو از طرف دولت وجود دارد که ۲۰ درصد سهام آن در دست دولت است؛ تصمیمات کلان در این شرکت با نظر سهامدار عمده صورت می‌گیرد و طبق قانون تجارت شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، در جریان رسیدگی به پرسش عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۱۱۵ رای از مجموع رای ۲۳۸ از پاسخ‌های عیسی زارع پور قانع نشدند. در همین رابطه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نسبت به این اقدام مجلس واکنش نشان داد و توضیحاتی را ارائه کرد.
 

اینترنت کشور برای دقایقی قطع شد

روز چهارشنبه  اینترنت ثابت و همراه در بازه زمانی ۱۱:۴۴ تا ۱۱:۵۷، کاملا قطع و دسترسی کاربران به اینترنت غیرممکن شد. در ابتدا دلیل این امر مشخص نبود اما پیگیری از برخی اپراتورها به این نتیجه رسیده بود که ظاهرا مشکلی از سوی ارتباطات زیرساخت بود و در نهایت این شرکت در یک اطلاعیه به توضیح درباره اتفاق رخ داده پرداخت و ضمن عذرخواهی از مردم گفت به سرعت مشکل برطرف شد.
 

راه‌اندازی بیمه سایبری و امنیت الکترونیکی صنعتی در کشور

سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی – در یک نشست با تاکید بر اهمیت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور گفت: بخش خصوصی بازوی اجرایی امنیت فضای مجازی کشور است و حفظ امنیت این فضا به عنوان زیرساخت حیاتی در کشور جزو اولویت‌هاست.
وی با تاکید بر راه اندازی بیمه سایبری و امنیت الکترونیکی صنعتی در کشور، گفت: تامین امنیت اقتصاد دیجیتال در کشور حائز اهمیت بوده و پایداری فعالیت شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات وسیع اجتماعی در فضای مجازی از اولویت‌های حاکمیت است که بخش خصوصی برای حفظ و ساماندهی آن باید تلاش کند. برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای برای پاسخگویی و مسئولیت بالاترین شخص هر سازمان در این حوزه دارد که در صورت اختلال هر خدمت اجتماعی رئیس هر سازمان باید در دستگاه های قضایی کشور پاسخگو باشد.

فیروزآبادی همچنین درباره نظام آموزشی در این حوزه اعلام کرد: مرکز ملی فضای مجازی با سازمان فنی حرفه ای کشور مذاکراتی داشته تا آموزش های امنیت فناوری اطلاعات در کشور توسعه یافته و دوره های لازم در موسسات آموزشی شکل بگیرد.
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا