zoomit

فعالان اکوسیستم فناوری در پردیس سامیت: برای عبور از بحران، باید از رقابت به همکاری و اعتماد بازگردیم.

فعالان اکوسیستم فناوری در پردیس سامیت: برای عبور از بحران، باید از رقابت به همکاری و اعتماد بازگردیم.

در نشست تخصصی «لحظه اعتماد» فعالان حوزه استارتاپ، سرمایه‌گذاری و فناوری تأکید کردند که عبور از فضای رقابت و بازگشت به همکاری جمعی، تنها با بازسازی اعتماد میان بازیگران ممکن است؛ اعتمادی که به‌گفته آنان، در بحران‌های اخیر اقتصاد دیجیتال آسیب دیده است.

نخستین پنل از سلسله نشست‌های «لحظه» با حضور چهره‌هایی از شرکت‌های فناور و انجمن‌های نوآوری در نهمین پردیس سامیت برگزار شد. در این نشست، کیوان جامه‌بزرگ (معاون توسعه راهبردی فناپ)، مهدی محمدی (رییس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری)، محمدحسین سجاد نیری (رییس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری جسورانه ایران) و صبا مرتضوی (مدیرعامل هتل و تور اسنپ‌تریپ) درباره ابعاد مختلف اعتماد، همکاری و تاب‌آوری در زیست‌بوم نوآوری کشور سخن گفتند.

کیوان جامه‌بزرگ: بحران، محرک بازسازی اعتماد است

کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه راهبردی فناپ، در ابتدای سخنانش گفت: «یک تیم، مجموعه‌ای از آدم‌هایی نیست که فقط با هم همکاری می‌کنند، بلکه افرادی هستند که به هم اعتماد دارند. وزن اعتماد در کار گروهی و تیمی بسیار مهم است. وقتی بحرانی اتفاق می‌افتد، آدم‌ها به‌خاطر حس ناامنی هم که شده، مجبور می‌شوند به سمت اعتماد پناه ببرند.»

او با اشاره به شرایط اخیر فناپ افزود: «در شش ماه گذشته ما تحریم فناپ و حملات زیرساختی به بانک‌ها را تجربه کردیم و همه این‌ها محرک‌هایی بودند تا اعتماد در تیم ما بازسازی شود. هرچقدر بحران همه‌گیرتر باشد، اعتماد در یک مارکت بیشتر می‌شود و کار ممکن است تا جایی پیش برود که شرکت‌ها به رقبای خود هم اعتماد کنند و باهم همکاری کنند.»

جامه‌بزرگ همچنین تأکید کرد: «اما واقعیت تلخی وجود دارد؛ ما بلد نیستیم به هم اعتماد کنیم و لزوماً همه این موارد به موفقیت منجر نمی‌شود، چراکه ممکن است اتحادها نیز شکننده باشند. موضوع اعتماد و همکاری دو بحث متفاوت است؛ اعتماد لازمه زیست اجتماعی است و این موضوع در ایران ضعیف است.»

او ادامه داد: «شرکت یا بنگاه اقتصادی برای انتفاع ذی‌نفعان تأسیس می‌شود و اگر سوددهی داشته باشد، همکاری مطلوب است و در غیر این صورت همکاری می‌تواند مطلوب نباشد. اگر شرایط ناپایدار هم در شرکت‌ها باشد، اساساً همکاری ضعیف می‌شود. بیزینس‌های دیجیتال بنیادشان بر داده و داده‌محوری است و متأسفانه شفافیت در کشور نداریم و به همین دلیل در این زمینه ضعف داریم. در ایران شرکت‌ها فقط اگر در بورس باشند و به‌خاطر الزام، دیتای مالی خود را منتشر می‌کنند و در غیر این صورت هیچ شرکتی این کار را نمی‌کند. ما اساساً چیزی به اسم بیگ‌دیتا در کشور نداریم که بتوان به آن دسترسی داشت و بر پایه آزمون و خطا پیرامون آن محصولی تولید کرد. هیچ مکانیزمی درباره در اختیار قرار دادن دیتاها نداریم و قانونی در این مورد وجود ندارد.»

مهدی محمدی: لحظه اعتماد، لحظه درک نیاز به همکاری است

در ادامه، مهدی محمدی، رییس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری گفت:

«لحظه اعتماد، لحظه‌ای است که یک سازمان می‌فهمد نیازمند همکاری و درک متقابل است. در دوران بحران، فرهنگ مردم از نهادهای حاکمیتی جلوتر و بهتر است و کسب‌وکارهای خصوصی بهتر هوای همدیگر را دارند تا حمایت‌های دولتی که بخواهد اثرگذار باشد.»

او با مرور تجربه‌های گذشته افزود: «در دهه نود شمسی یک‌سری کارآفرین مثل دیجی‌کالا و اسنپ جرات کردند و اکوسیستم استارتاپی را رشد و گسترش بخشیدند. امروزه دولت از این فضا بسیار دور است و کاری کرده که همه این کارآفرینان به سمت محافظه‌کاری بروند و بی‌اعتمادی به وجود بیاورد.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا