فراری احتمالاً گیربکس دستی را به خودروهایش برمیگرداند

فراری احتمالاً گیربکس دستی را به خودروهایش برمیگرداند
فراری در بهترین دوران خود به سر میبرد. این برند افسانهای ایتالیایی سال گذشته رکورد فروش تاریخی را ثبت کرد و آنقدر سفارش دارد که تا سال ۲۰۲۶ مشغول خواهد بود. اکنون بهنظر میرسد خودروساز مذکور برای جذب مشتریان بیشتر، قصد دارد گیربکس دستی را به محصولاتش بازگرداند.
جیانماریا فولجنزی، مدیر توسعهی محصولات فراری در گفتوگو با مجلهی استرالیایی Carsales به این موضوع اشاره کرد که احتمال بازگشت گیربکس دستی در مدلهای خاص وجود دارد. او همچنین تأکید میکند که گیربکس کلاسیک با طرح معروف Gated Shifter برای خودروهای تولید انبوه بازنخواهد گشت و احتمالاً فقط در نسخههای بسیار خاص و محدود ازجمله Monza SP1/SP2 و Daytona SP3 که بخشی از سری ویژهی Icona محسوب میشوند، ارائه خواهد شد.
تا امروز تمام خودروهای سری Icona با گیربکس اتوماتیک عرضه شدهاند، اما نسخهی بعدی این خانواده میتواند با سنتشکنی، پدال کلاچ و گیربکس دستی داشته باشد؛ درخواستی که هم مشتریان ثروتمند فراری مطرح کردهاند و هم رانندهی افسانهای فرمول یک، لوئیس همیلتون.
قهرمان هفت دورهی فرمول یک تمایل دارد نسخهای مدرن از فراری F40 را ببیند که با نام F44 و با الهام از شمارهی مسابقهاش (۴۴) معرفی شود؛ البته با گیربکس دستی و سه پدال کامل، همانطور که عاشقان واقعی رانندگی انتظار دارند.
بااینحال، فولجنزی اشاره کرد که برای استفاده از گیربکس دستی در خودروهای قدرتمند فراری، باید گشتاور موتور بهصورت مصنوعی کاهش یابد و در غیر این صورت، استفاده از کلاچ برای رانندهها بهشدت دشوار خواهد بود. برای درک بهتر باید بدانید Monza SP1/SP2 حدود ۷۲۰ نیوتنمتر و Daytona SP3 حدود ۶۹۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکردند؛ اعدادی که برای کلاچ دستی سنتی بسیار بالا هستند.
مقالههای مرتبط:
اگر پروژهی فراری دندهای بار دیگر به واقعیت بپیوندد، نسخهای از فراری با موتور V12 و گیربکس دستی میتواند با برچسب چندمیلیوندلاری عرضه شود، زیرا باید جعبهدندهی جدیدی برای تعداد محدودی خودرو طراحی شود. به عنوان مثال، Daytona SP3 با قیمت ۲٫۲ میلیون دلار عرضه شد و هر ۵۹۹ دستگاه آن فوراً فروش رفت. بههرحال از آن زمان حدود سه سال و نیم میگذرد و احتمالاً وقتش رسیده باشد که شاهد مدل جدیدی در سری Icona باشیم.
نکتهی مهم دیگر اینکه اگر فراری تصمیم به استفاده از گیربکس دستی بگیرد، احتمالاً این نسخه فاقد فناوریهای هیبرید یا برقی خواهد بود. درواقع ترکیب سیستم برقی با گیربکس دستی، پیچیدگیهای فنی زیادی دارد و درعینحال، عاشقان رانندگی ترجیح میدهند تجربهای خالص از موتورهای بنزینی را همراه با دندههای دستی تجربه کنند؛ قابلیتهایی که فراری برای دههها در آن بهترین بوده است.
منبع : زومیت