zoomit

ادعای بحث‌برانگیز: ناسا نیم‌قرن پیش بدون آنکه بداند، حیات بیگانه را در مریخ نابود کرد

ادعای بحث‌برانگیز: ناسا نیم‌قرن پیش بدون آنکه بداند، حیات بیگانه را در مریخ نابود کرد

یک دانشمند به‌تازگی ادعا کرده است که ناسا احتمالا ۵۰ سال پیش بدون آنکه بفهمد حیات را در سیاره مریخ کشف کرد و سپس پیش از آنکه به ماهیتش پی ببرد، به‌طور تصادفی مرگ آن را رقم زد. بااین‌حال، متخصصان دیگر در مورد اینکه آیا این ادعاهای جدید یک فانتزی دور از ذهن یا توضیح احتمالی جالبی برای برخی از آزمایش‌های اسرارآمیز گذشته هستند، اختلاف نظر دارند.

دیرک شولتزه ماکوخ، اخترزیست‌شناس از دانشگاه فنی برلین در مقاله‌ای که ۲۷ ژوئن در وب‌سایت بیگ‌تینک منتشر شد، اظهار داشت که مریخ‌نشین‌های وایکینگ ناسا ممکن است پس از فرود روی سیاره سرخ در سال ۱۹۷۶، از اشکالی کوچک و مقاوم دربرابر خشکی از حیات که درون صخره‌های مریخ پنهان شده بودند، نمونه‌برداری کرده باشند.

شولتزه ماکوخ می‌نویسد: «اگر این گونه‌های غیرعادی یا به اصطلاح شدیددوست از حیات وجود داشتند و همچنان وجود داشته باشند، آزمایش‌های مریخ‌نشین‌ها احتمالا به‌گونه‌ای انجام شدند که آن‌ها را پیش از شناسایی، از بین بردند.» وی می‌افزاید: «این عقیده قطعا از نگاه برخی بحث‌برانگیز خواهد بود؛ اما چنین میکروب‌هایی روی زمین زندگی می‌کنند و می‌توانند به‌صورت فرضی در سیاره سرخ نیز دوام آورند؛ درنتیجه نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.»

آزمایش‌های وایکینگ

هر یک از مریخ‌نشین‌های وایکینگ (شامل وایکینگ ۱ و وایکینگ ۲) چهار آزمایش را روی مریخ انجام دادند. آزمایش طیف‌سنج جرمی کروماتوگرافی گازی (GCMS) که به دنبال ترکیبات آلی یا حاوی کربن در خاک مریخ بود. آزمایش انتشار نشان‌دار که با افزودن مواد مغذی ردیابی‌شده‌ی رادیواکتیو به خاک، تلاش کرد به وجود متابولیسم یا سوخت‌ساز در سیاره سرخ پی ببرد.

آزمایش انتشار پیرولیتیک که به‌منظور آزمودن فرایند تثبیت کربن به‌وسیله‌ی موجودات فتوسنتزی احتمالی انجام شد و درنهایت، آزمایش تبادل گاز که با هدف یافتن متابولیسم در نمونه‌های خاک جداشده، بر چگونگی تغییر گازهایی نظارت کرد که به‌عنوان عناصر حیاتی برای حیات شناخته می‌شوند؛ مانند اکسیژن، دی‌اکسید کربن و نیتروژن.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا