فناوری

عروس دریایی مغز ندارد اما یاد می‌گیرد

عروس دریایی مغز ندارد اما یاد می‌گیرد

این پژوهش که روز جمعه منتشر شد برخلاف تصور رایج و قدیمی است که موجودات زنده فاقد سیستم عصبی مرکزی قادر به یادگیری تداعی‌گرا نیستند.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، این پژوهش به سرپرستی آندرس گارم، استاد زیست‌شناسی دریایی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، و در قالب بخشی از پژوهش دانشگاه کیل آلمان در مورد رفتار عروس دریایی انجام شده است.

عروس دریایی جعبه‌ای که سمی‌ترین جاندار جهان است، ۲۴ چشم دارد و بدن ژله‌ای‌اش هنگام شنا لابه‌لای ریشه‌های درختان کرنا ممکن است آسیب ببیند که به عفونت و مرگ این جانور منجر می‌شود.

بنابراین، پژوهشگران اطمینان داشتند که این جانور قادر به یادگیری است که چگونه از ریشه‌های کرنا اجتناب کند، زیرا برای بقایش حیاتی است.

پژوهشگران برای آزمایش توانایی یادگیری این جانور، داخل مخزنی مدور خطوط خاکستری و سفید کشیدند. خطوط خاکستری به چشم عروس دریایی شبیه ریشه‌های کرنا در دوردست به نظر می رسید. پژوهشگران مشاهده کردند که در چند دقیقه اول، عروس دریایی تا نزدیکی دیواره‌ها می‌رفت یا با آن برخورد می‌کرد. اما ظرف پنج دقیقه اوضاع عوض شد.

عروس دریایی ترکیبی از محرک‌ بصری از خطوط و محرک حرکتی از برخورد با موانع دریافت کرد. یان بیلکی، نویسنده این تحقیق و پژوهشگر پسادکتری در رفتارشناسی عصبی بصری در دانشگاه کیل، می‌گوید: «آن‌ها یاد گرفتند که این محرک‌ها را هم‌زمان می‌گیرند و از موانع اجتناب کردند.»

سپس، پژوهشگران خطوط را با صفحه خاکستری یکپارچه جایگزین کردند. عروس‌های دریایی بارها و بارها با آن برخورد کردند. بیلکی می‌گوید: «هیچ سرنخ بصری وجود نداشت، بنابراین چیزی یاد نگرفتند. مدام به آن می‌خوردند و واکنشی نداشتند.»

او در ادامه می‌افزاید محرک‌های بصری و حرکتی در زیستگاه طبیعی این جانور وجود دارد، در نتیجه، دقیقا می‌داند چکار کند.

به عقیده دکتر مایکل ایبرامز، از دانشگاه کالیفرنیا، این یافته‌ها می‌تواند نشان‌دهنده وجود حدی از حافظه کوتاه‌مدت نیز باشد و این سوال را پیش می‌آورد که حافظه کوتاه‌مدت این جانور چه مدت دوام می‌آورد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا