zoomit

چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریکا استفاده کرده است

چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریکا استفاده کرده است

به‌گفته‌ی وو وایرن، طراح ارشد برنامه اکتشاف ماه چین، ماه به‌عنوان نقطه شروع عمل می‌کند و ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری بستری برای انجام پژوهش‌های علمی طولانی‌مدت، کار و سکونت فراهم و راه را برای اکتشافات آینده انسان در اعماق فضا هموار می‌کند.

وو می‌گوید پایگاه تحقیقاتی ماه در دو مرحله ساخته خواهد شد. مرحله اول تا سال ۲۰۳۵ ساخته می‌شود و شامل تاسیسات علمی جامعی با کارکردهای اساسی و عناصر پشتیبانی در اطراف قطب جنوب ماه ایجاد خواهد شد. مرحله دوم ساخت تاسیسات عظیم مجهز و پایدار تا سال ۲۰۴۵ خواهد بود.

یکی از جزئیات عجیب ویدیو، حضور شاتل فضایی بازنشسته ناسا است که به‌نظر می‌رسد از سکوی پرتاب در پس‌زمینه بلند می‌شود. این تصویرسازی درحالی صورت می‌گیرد که شاتل نه‌تنها توانایی سفر به فراتر از مدار نزدیک زمین را نداشت، بلکه در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد.

همچنین از آنجا که ناسا تا حد زیادی از همکاری با نهادهای چینی منع شده است، بعید است امکان استفاده از تاسیسات قمری چین را داشته باشد. آژانس فضایی آمریکا درواقع روی برنامه آرتمیس خود کار می‌کند و قصد دارد با استفاده از موشک استارشیپ اسپیس ایکس به سطح ماه سفر کند و و پایگاه اختصاصی خود را به همراه همکاران بین‌المللی‌اش در ماه بسازد.

شاید چینی‌ها درصدد ساخت فضاپیمایی چندبارمصرف مشابه با شاتل فضایی برای سفر به ماه هستند؟ هرچند چنین چیزی احتمال دارد، تلویزیون دولتی چین به زبان انگلیسی (CGTN) بعدا نسخه‌ی سانسورشده‌ی ویدیو را منتشر کرد. درنتیجه نمایش شاتل احتمالا صرفا اشتباهی جزئی بوده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا