شیائومی و BYD انتخاب اول خریداران چینی؛ تسلا در سراشیبی

شیائومی و BYD انتخاب اول خریداران چینی؛ تسلا در سراشیبی
بهگزارش CarNewsChina و بهنقل از UBS، تسلا در بازار چین وضعیت خوبی را تجربه نمیکند و دیگر بهعنوان برند پیشرو شناخته نمیشود. با کاهش ۱۸ درصدی نسبتبه سال گذشته، تنها ۱۴ درصد از خریداران چینی تسلا را بهعنوان برند برتر خود برای خودروهای برقی انتخاب کردهاند.
چنین چیزی از آمار فوقالعادهی ۳۰ درصدی تسلا در سال ۲۰۲۰ بسیار فاصله دارد و از طرفی، رقبای داخلی مثل BYD و شیائومی بهانتخاب اول چینیها تبدیل شدهاند. کاهش محبوبیت تسلا به چین محدود نمیشود و در سطح جهانی هم سهم این برند بهعنوان انتخاب اول در خودروهای برقی از ۲۲ به ۱۸ درصد کاهش یافته است.
در ایالاتمتحده این عدد به ۲۹ درصد کاهش یافته است که در مقایسه با ۳۸ درصد سال گذشته افت قابلتوجهی دارد. تسلا در اروپا نیز با سهم ۱۵ درصد، جایگاه خود را به آئودی و بیامو واگذار کرد. ظاهراً دلایل افت سهم نسبتبه هر منطقه متفاوت هستند؛ بهگونهای که تسلا در چین دیگر رهبر بازار نیست و در آمریکا هم مسئلهی قیمتگذاری و امکانات وجود دارد. بهاعتقاد کارشناسان، در اروپا هم دخالت ایلان ماسک در سیاست چنین وضعیتی را بهوجود آورد.
ورود شیائومی به بازار خودرو بسیار درخشان بود و سدان SU7 این شرکت در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) ۲۶٬۲۲۳ واحد فروخت و تسلا مدل ۳ را در همان ماه شکست داد. خودروی جدید شیائومی، یعنی YU7 هم با تسلا مدل Y رقابت بسیار هیجانانگیزی خواهد داشت.
BYD در ماه آوریل برای نخستینبار در اروپا از تسلا پیشی گرفت و جایگاه خود در چین را نیز تثبیت کرد. فروش تسلا در چین از ماه مارس تا آوریل ۶۰ درصد کاهش یافت (اسفند ۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۴) و به ۲۸٬۷۳۱ واحد رسید. بهطور کلی، خودروهای برقی چینی با قیمت بهمراتب کمتر، ویژگیهایی درحدواندازه و حتی بهتر از ماشینهای تسلا ارائه میدهند.
مقالههای مرتبط
رقبای قدرتمندی مثل BYD و شیائومی با قیمتگذاری و امکانات خودروهای خود انتظارات خریداران چینی را تغییر دادهاند و ظاهراً تسلا باید برای دوری از آمار بدتر، در ویژگیها و قیمت خودرو های خود تجدیدنظر کند.
در چهار ماههی اول سال ۲۰۲۵، تسلا ۱۶۳٬۳۳۸ خودرو در چین فروخت که نسبتبه دورهی مشابه سال گذشته ۰٫۳ درصد کاهش یافته است. BYD در همین دوره با رشد ۱۲٫۹ درصدی، ۸۸۶٬۲۴۰ خودرو فروخت.
شیائومی با فروش ۱۰۴٬۴۵۴ خودرو برقی، نسبتبه سال گذشته رشد ۱۳۷۹٫۹ درصدی را تجربه میکند؛ البته باید در نظر داشت که شیائومی از آوریل ۲۰۲۴ تحویل خودروها را آغاز کرده است.
منبع : زومیت