zoomit

سونی شخصیت‌های هوش مصنوعی را در بازی‌های پلی‌استیشن آزمایش می‌کند؛ تحولی مهم در صنعت گیم

سونی شخصیت‌های هوش مصنوعی را در بازی‌های پلی‌استیشن آزمایش می‌کند؛ تحولی مهم در صنعت گیم

سونی، غول دنیای بازی، با گامی بلند به‌سوی آینده‌ای هوشمند حرکت می‌کند. نمونه‌ی اولیه‌ی یک شخصیت هوشمند از بازی محبوب Horizon Forbidden West، به نام Aloy، پرده از تلاش‌های سونی برای ادغام هوش مصنوعی در تجربه‌ی گیمرها برداشته است. ویدئوی منتشرشده از این دستاورد، به‌خوبی نشان می‌دهد که Aloy توانایی گفت‌وگو با بازیکن از طریق دستورات صوتی را دارد. پاسخ‌های Aloy نه‌تنها به شکل صوتی و با صدایی طبیعی ارائه می‌شوند، بلکه انیمیشن چهره‌ی او نیز به‌طور حیرت‌انگیزی با محتوای گفت‌وگو همخوانی دارد.

از سوی دیگر، تبدیل صدا به متن با OpenAI’s Whisper انجام شده و برای درک مکالمات و تصمیم‌گیری، از مدل‌های زبانی پیشرفته  GPT-4 و Llama 3 استفاده شده است. سونی همچنین از سیستم اختصاصی خود به نام  Emotional Voice Synthesis (EVS) برای تولید صدای طبیعی و Mockingbird برای خلق انیمیشن چهره‌ی منطبق بر صدا بهره می‌برد.

نکته‌‌ی قابل‌ توجه، اجرای روان این فناوری روی کنسول پلی‌ استیشن ۵ با حداقل فشار بر سخت‌افزار محسوب می‌شود که همین اتفاق راه را برای استفاده‌ی گسترده از آن در بازی‌های آینده هموار می‌سازد.

تحولات مطرح‌شده از سوی سونی در حالی رخ می‌دهد که رقابت در عرصه‌ی هوش مصنوعی در بازی‌ها به‌طور روزافزون ادامه دارد. شرکت انویدیا با فناوری Ace خود، شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) هوشمند را توسعه می‌دهد و حتی نمونه‌های عملی مانند Covert Protocol را با همکاری Inworld AI به‌نمایش گذاشت. مایکروسافت نیز با همکاری نزدیک با Inworld AI به‌دنبال‌ آوردن شخصیت‌های هوش مصنوعی به پلتفرم ایکس‌ باکس خود بوده و مدل هوش مصنوعی Muse را برای کمک به توسعه‌دهندگان در ایجاد محیط‌های بازی توسعه داده است.

بااین‌حال، ورود هوش مصنوعی به بازی‌ها پرسش‌هایی جدی به‌همراه دارد. آیا تعامل کلامی با شخصیت اصلی بازی، وقتی هدف اصلی  غرق‌شدن در نقش او است، ضروری خواهد بود؟ همچنین نگرانی‌هایی در مورد تأثیر فناوری مذکور بر آینده‌ی صداپیشگان و توسعه‌دهندگان بازی وجود دارد. 

مقاله‌های مرتبط

بنابر گزارش ورج، نظرسنجی کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC) سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان اذعان داشته‌اند که از ابزارهای هوش مصنوعی مولد در محیط کار خود استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۳۱ درصد شخصاً از این ابزارها برای زندگی شخصی و روزمره‌‌ی خود بهره می‌برند. این آمار نشان‌دهنده‌ی نفوذ قابل توجه هوش مصنوعی در صنعت بازی و درعین‌حال، نگرانی‌های موجود در مورد تغییرات احتمالی در فرایندهای خلاقانه‌ی ساخت بازی است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا