فناوری

سطح بالا یا پایین «کلسترول خوب» به اندازه‌ای که تصور می‌شد سالم نیست

سطح بالا یا پایین «کلسترول خوب» به اندازه‌ای که تصور می‌شد سالم نیست

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که احتمالا اچ‌دی‌ای (HDL) که به «کلسترول خوب» معروف است، آنقدر‌ها هم که متخصصان توصیه می‌کردند، سالم نیست.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، این پژوهش جدید نشان می‌دهد، داشتن سطوح بالا یا پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن را افزایش دهد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، نگه‌داشتن سطح کلسترول خوب یا اچ‌دی‌ال در محدوده‌ای خاص برای سلامت قلب و عروق و مغز مهم است.

ارین فرگوسن، نویسنده ارشد این پژوهش و دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، گفت: «رابطه بین کلسترول اچ‌دی‌ال و زوال عقل پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. این مسئله بسیار مهم است.»

نتایج پژوهش حاکی از ارتباط بین کلسترول اچ‌دی‌ال و زوال عقل است، اما ثابت نمی‌کند که سطوح پایین یا بالای لیپید مستقیما باعث زوال عقل می‌شود.

در این پژوهش بیش از ۱۸۴ هزار بزرگسال با میانگین سنی ۷۰ سال بررسی شدند که هیچ یک در زمان شروع مطالعه زوال عقل نداشتند.

محققان برای ردیابی سطح کلسترول، عادات بهداشتی و اینکه آیا فرد طی ۱۳ سال دچار زوال عقل شده است یا خیر از ترکیبی از نظرسنجی‌ها و سوابق الکترونیکی طرح سلامت کیسر پرمننت کالیفرنیا استفاده کردند. در این مدت، تنها بیش از ۲۵ هزار نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به افراد توصیه می‌کند سطح کلسترول کلی را در محدوده ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر خون، با ال‌دی‌ال ۱۰۰ میلی‌گرم یا کمتر در دسی‌لیتر حفظ کنند. ال‌دی‌ال یا همان لیپوپروتئین با چگالی کم به دلیل تاثیر اغلب کشنده‌اش بر سیستم قلبی‌عروقی شناخته شده است.

سطح سالم کلسترول خوب یا اچ‌دی‌ال چقدر است؟
متوسط سطح کلسترول اچ‌دی‌ال در این مطالعه ۵۳.۷ میلی‌گرم در دسی‌‌لیتر است که در بازه توصیه‌شده، ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان است.

افرادی که طی تحقیقات سطح کلسترول آن‌ها بیش از حد از این اعداد فاصله داشت، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار گرفتند.

محققان هیچ ارتباطی بین کلسترول ال‌دی‌ال و خطر زوال عقل پیدا نکردند.

چگونه سطح کلسترول اچ‌دی‌ال را بهبود دهیم؟
عادات سالم از جمله ورزش به کلسترول اچ‌دی‌ال کمک می‌کند به ذرات اچ‌دی‌ال تبدیل شود.

دکتر حسین یاسین، متخصص غدد، گفت: «این به کلسترول اچ‌دی‌ال اجازه می‌دهد برخی وظایف مهم را انجام دهد؛ از جمله حذف کلسترول بد (ال‌دی‌ال) از شریان‌ها و انتقال آن به کبد، جایی که بدن از شر آن خلاص می‌شود.»

به اعتقاد او، عملکرد واقعی در ذرات است نه خود کلسترول. در واقع صرفا افزایش سطح کلسترول اچ‌دی‌ال عملکرد آن را افزایش نمی‌دهد.

سطوح بالای کلسترول اچ‌دی‌ال رگ‌ها و شریان‌ها را سفت می‌کند. این تاثیر بر دستگاه قلبی عروقی نشان می‌دهد که سطح بالای کلسترول اچ‌دی‌ال خطر ابتلا به اختلال‌های شناختی را افزایش می‌دهد؛ زیرا سکته مغزی یکی از عوامل خطر اصلی در زوال عقل است.

عملکرد کلسترول اچ‌دی‌ال در مغز کاملا متفاوت است. 

کلسترول اچ‌دی‌ال بیش از حد، در مغز موجب التهاب می‌شود و مغز را به تولید آمیلوئیدها وادار می‌کند. بدین ترتیب رسوبات غیرطبیعی به اندام‌ها و بافت‌ها آسیب می‌زنند.

این پژوهش‌ در مجموع تاکید می‌کند که کلسترول اچ‌دی‌ال هم پیچیده است و هم در حوزه تحقیقاتی قرار می‌گیرد که درک عمیق‌تر و گسترده‌تری را می‌طلبد اما هنوز درباره نقش مهم کلسترول اچ‌دی‌ال در ابتلا به زوال عقل شواهد کافی وجود ندارد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا