zoomit

سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی: نگاه امنیتی به پلتفرم‌ها را تغییر می‌دهیم

سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی: نگاه امنیتی به پلتفرم‌ها را تغییر می‌دهیم

نشست «مسئولیت پلتفرم‌ها در اقتصاد دیجیتال» در دومین روز رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار شد. امیر سیاح، سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، اولین سخنران این نشست بود که در ابتدای صحبت‌های خود به موضوع کمبود قوانین و مقررات در حوزه اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: 

برخلاف حوزه‌های دیگر در کشور که شدت تنظیم‌گری از سوی حاکمیت بسیار زیاد است، در حوزه اقتصاد دیجیتال با کمبود تنظیم‌گری مواجه هستیم.

– امیر سیاح، سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی

او اعتقاد دارد که مسائل موجود در حوزه اقتصاد دیجیتال را باید از نگاه فعالان این حوزه دید و برای آن چاره‌اندیشی کرد: «تا امروز همیشه مسائل از سمت مسئولین مطرح شده اما مساله را باید کسی تشخیص بدهد که دستی بر آتش داشته باشد. باید مساله را از چنین اشخاصی جویا شویم تا برای آن چاره‌اندیشی کنیم، با این هدف که موانع برداشته شود و فعالان بتوانند تولید، سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند.»

سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به توضیح مشکلات متعددی که برای پلتفرم‌های اقتصاد دیجیتال و فعالان این حوزه وجود دارد اشاره کرد و در خصوص اولین چالش گفت:

یکی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود دارد این است که حق‌التکلیف فعالان اقتصادی در قوانین به طور مشخص مطرح نشده است. فعالان نمی‌دانند تا کجا می‌توانند با خیال راحت پیش بروند و کجا مرز فعالیت‌شان است. اگر این حدود مشخص شود امنیت برقرار می‌شود، موضوعی که الان وجود ندارد و بدون امنیت هم نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد.

– امیر سیاح، سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی

به گفته سیاح، دومین مساله موجود «حق مالکیت» است. او با بیان این که مسیرِ گرفتن حق توسط فعال حوزه اقتصاد دیجیتال کاملا مسدود است، اضافه کرد: «حاکمیت باید حقوق مالکیت را تضمین کند، این حقوق باید طوری تضمین شود که تجاوز به مالکیت دیگران برای هیچکس حتی حکومت صرفه نداشته باشد.»

باثبات بودن مقررات موجود و قابل پیش‌بینی بودن تغییرات احتمالی آن نکته دیگری است که سیاح به آن اشاره می‌کند. نکات مربوط به مسائل مالی بخش دیگری از نکاتی بود که به آن پرداخته شد.

به گفته سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، سازوکارهای تامین مالی نیز باید مشروع، گسترده، سهل و قابل دسترسی باشد. علاوه بر این، او معتقد است که منشا درآمد و ثروت نه رانت و امتیازهای ناعادلانه بلکه کار و ابتکار باشد. 

امیر سیاح، که به تازگی به سمت سرپرستی معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی منسوب شده، بر تمایل به تغییر رویکردهای امنیتی پیشین در این معاونت تاکید دارد و می‌گوید:

من در حال تغییر نگاه در معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی هستم، پیش از این نوع نگاه در این فضا بیشتر نگاه امنیتی بود اما ما قصد داریم نگاه‌مان به فعالان عرصه اقتصاد دیجیتالی را تغییر بدهیم، آن‌ها را سربازان اقتصادی می‌دانیم و از همه فعالان این عرصه درخواست می‌کنم در این مسیر به ما کمک کنند.

– امیر سیاح، سرپرست معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی

در ادامه این نشست، وکلا و مدیران حقوقی شرکت‌های دیجی‌کالا و دیوار و هم‌چنین محسنی/محسن‌‌پور، نماینده کمیسیون حقوقی انجمن تجارت الکترونیک تهران، حاضر بودند و در مورد مهم‌ترین مشکلات و تجربه‌هایی که در حوزه حقوقی پلتفرم‌شان داشتند توضیحاتی دادند.

محسنی‌پور، نماینده کمیسیون حقوقی انجمن تجارت الکترونیک، به تناقض موجود در نظام حقوقی و نحوه اجرای آن در کشور اشاره کرد و گفت:

نظام حقوقی کشور ما بیشتر متمایل به سمت «مصونیت مطلق» است؛ یعنی قوانین و مقررات بالادستی زیادی که مربوط به مسئولیت‌های پلتفرم‌ها باشد در نظر نگرفته است. این در حالی است که در عمل و اجرا دستگاه‌های قانونی این مصونیت را نمی‌پذیرد و رسیدگی‌های سخت‌گیرانه و آزار و اذیت‌هایی را بر پلتفرم‌ها اعمال می‌کنند.

– محسنی‌پور، نماینده کمیسیون حقوقی انجمن تجارت الکترونیک تهران

به گفته او، این موضوع باعث تناقض میان قانون و نحوه اجرای آن شده و موجب این شده که پلتفرم‌ها دچار ابهام و سردرگمی شوند. ساماندهی وضعیت یکی از طریق بهره‌برداری از ابزارهای موجود و دیگری، از طریق ایجاد چارچوب قانونی نو.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا