zoomit

سرعت نور و سرعت صوت چیست؟ هر آنچه باید بدانید

سرعت نور و سرعت صوت چیست؟ هر آنچه باید بدانید

سرعت صوت و سرعت نور تعاریف نسبتاً ساده‌ای دارند: سرعت صوت سرعتی است که امواج صوتی در واحد زمان می‌پیمایند و سرعت نور سرعتی است که امواج نور در واحد زمان می‌پیمایند. اگرچه این دو مفهوم ممکن است شبیه هم به‌نظر برسند، اساساً با هم فرق دارند.

سرعت نور

در اصطلاح رایج، نور چیزی است که از چراغ قوه بیرون می‌آید یا هنگام صبح آسمان را روشن می‌کند. در فیزیک، نور به میدان الکترومغناطیسی هر نوع طول موجی اشاره دارد که در فضا حرکت می‌کند؛ چه برای چشم انسان مشاهده‌پذیر باشد و چه نباشد. انواع مختلف تابش‌ها ازجمله امواج رادیویی، ریزموج‌ها، امواج فروسرخ، فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما نیز نور درنظر گرفته می‌شوند.

در محدوده نور مرئی، طیف ROYGBIV متشکل از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش نیز امواج الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور حرکت می‌کنند. بنابراین، نور میدان مغناطیسی است که با زمان و مکان نوسان می‌کند.

اندازه گیری سرعت نور

نور با سرعت باورنکردنی ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه یا تقریباً ۳۰۰هزار کیلومتر بر ثانیه در خلأ حرکت می‌کند. این سرعت چنان زیاد است که با آن می‌توان در یک ثانیه هفت و نیم بار دور زمین چرخید.

در سال ۱۶۷۶، اوله رومر، ستاره‌شناس دانمارکی مدار قمرهای مشتری را محاسبه کرد. او متوجه تغییر زمان کسوف قمرهای مشتری بسته به فاصله مشتری از زمین شد و سرعت نور را ۲۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰ متر بر ثانیه یا حدود دو سوم مقدار امروزی آن محاسبه کرد. این برآورد برای زمان خود، یعنی ۳۵۰ سال پیش یک شاهکار به حساب می‌آید.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا