zoomit

یک مطالعه جنجالی: بوی خودروهای جدید ممکن است سرطان‌زا باشد

یک مطالعه جنجالی: بوی خودروهای جدید ممکن است سرطان‌زا باشد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که ممکن است بوی تازگی خودرو، سمی باشد. مواد شیمیایی که به کفی صندلی‌ها و دیگر اجزای خودرو اضافه می‌شوند، هوای داخل کابین تمامی وسایل نقلیه‌ی شخصی را آلوده می‌کنند.

مواد شیمیایی موردبحث برای برآورده‌کردن یک استاندارد قدیمی و با هدف مقابله با آتش‌سوزی اضافه می‌شوند ولی هیچ فایده‌ای از نظر ایمنی در برابر آتش‌سوزی برای این مواد اثبات نشده است.

تیمی تحقیقاتی، چندین مواد ضد اشتعال را در کابین‌ ۱۰۱ خودروی مدل ۲۰۱۵ و جدیدتر از سراسر ایالات متحده پیدا کردند. نتایج نشان می‌دهند که ۹۹ درصد آن‌ها حاوی کلرو، ایزوپروپیل، فسفات، کلرواتیل و دی‌کلرو هستند که توسط برنامه‌ی ملی سم‌شناسی ایالات متحده به‌عنوان مواد ضد اشتعال اما سرطان‌زا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آزمایش‌ها نشان دادند که غلظت مواد ضد اشتعال و سرطان‌زا در هوای گرم‌تر بیشتر است، به‌طوری که مواد شیمیایی معلقی که در هوای گرم داخل ۵۱ خودرو شناسایی شده، دقیقا همان مواد شیمیایی بودند که در کفی و روکش صندلی خودروها پیدا شده است.

آتش‌نشانان نگران هستند که مواد ضد اشتعال به نرخ بالای سرطان در میان آن‌ها منجر شود. مدیر بهداشت و ایمنی آمریکا در انجمن بین‌المللی آتش‌نشانان گفت: «ساختن وسایل داخل خودرو با این مواد شیمیایی مضر کمک کمی به جلوگیری از آتش‌سوزی می‌کند ولی در عوض دود و سموم ناشی از آتش‌سوزی‌ این مواد برای قربانیان و نیروهای امداد بسیار خطرناک خواهد بود.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا