zoomit

از استارلاین گوگل تا خودرو الکتریکی جدید Polestar؛ آینده فناوری به‌ کدام سمت پیش می‌رود؟

از استارلاین گوگل تا خودرو الکتریکی جدید Polestar؛ آینده فناوری به‌ کدام سمت پیش می‌رود؟

خبر خوش برای افرادی که از تماس‌های ویدئویی Zoom خسته شده‌اند؛ اما در دنیای واقعی نیز به صحبت‌کردن با مردم تمایل ندارند، این است که پروژه‌ی استارلاین گوگل در حال گسترده‌ترشدن است.

گوگل و پروژه‌ی استارلاین

پروژه استارلاین گوگل

در سال ۲۰۲۱، گوگل پروژه‌ی استارلاین را با هدف کاهش تماس‌های ویدئویی عجیب‌وغریب و ناخوشایند معرفی کرد. این پلتفرم درواقع بستری برای نسل بعد کنفرانس‌های ویدئویی است که از دوربین‌ها و حسگرهای تشخیص‌ عمق و تصاویر سه‌بعدی برای ارائه‌ی قابلیتی شبیه به مکالمات چهره‌به‌چهره میان دو نفر از راه‌ دور استفاده می‌کند. مجموعه‌ای از دوربین‌ها حتی حرکات چشم هر دو طرف مکالمه را ردیابی و نمای طرف دیگر را تنظیم می‌کنند تا بتوانند در تماس‌های ویدئویی، ارتباط چشمی برقرار کنند.

کارشناس WIRED که این فناوری را آزمایش کرده، متوجه شد که عملکرد راضی‌کننده‌ای ارائه می‌دهد و این احساس را ایجاد می‌کند که طرف مقابل روبه‌روی شما نشسته است و باعث می‌شود تعاملات در چنین شرایطی، بسیار واقع‌بینانه‌تر باشند. افراد دیگری که استارلاین را امتحان کرده‌اند، نیز تجربه‌ی کاربری مشابهی گزارش داده‌اند.

گوگل پروژه‌ی استارلاین را به‌صورت داخلی آزمایش کرده است و اکنون در حال آماده‌سازی آن برای دفاتر خارج از شرکت است. به‌احتمال زیاد به‌ این زودی‌ها نمی‌توانید از این پلتفرم استفاده کنیم؛ مگراینکه در یکی از شرکت‌های همکار غول جست‌وجوی اینترنت که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند، ازجمله T-Mobile و Salesforce و WeWork کار کنید.

همچنین، مشخص نیست هدف گوگل از ارائه‌ی این فناوری چیست. این شرکت استارلاین را به‌عنوان روشی برای ارتباط از راه‌ دور میان اقوام یا همکاران توصیف کرده است. استفاده از روش تعاملی‌تر در ارتباطات آنلاین می‌تواند به کارمندان دورکار کمک کند تا مکالمات کوتاه‌تری تجربه کنند.

آیفون و قابلیت تشخیص تصادف

قابلیت تشخیص تصادف آیفون ۱۴

اپل در رویداد اخیرش که در آن نسل جدید آیفون را رونمایی کرد، فرصت را غنیمت‌ شمرد تا درباره‌ی برخی از فناوری‌های جدید خود نیز صحبت کند. هدف اصلی این شرکت در معرفی سری آیفون ۱۴، برجسته‌‌کردن ویژگی‌ تماس با خدمات اضطراری در این گوشی‌ها و نسل جدید اپل واچ بود. این فناوری با تشخیص خودکار تصادف می‌تواند با مراکز خدمات اضطراری تماس برقرار کند. سخت‌افزار داخلی این محصول می‌تواند انواع توقف‌ها و وارونگی‌های ناگهانی را تشخیص دهد؛ البته چنین شرایطی در برخی مکان‌های دیگر ازجمله ترن‌های هوایی نیز رخ می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فروش کمتر از حد انتظار؛ ادعای تکراری، ولی هشداردهنده برای آیفون ۱۴ پلاس

کاربران آیفون در پارک‌های تفریحی سرتاسر ایالات متحده گزارش داده‌اند که هنگام سوارشدن به ترن‌ هوایی، متوجه شده‌اند که گوشی‌شان با پلیس تماس گرفته است و گاهی اوقات، امدادگران اورژانس به‌دلیل همین هشدارها اشتباهی در صحنه حاضر شده‌‌اند. منتقدان ابراز نگرانی کرده‌اند که این امر به‌طور‌بالقوه می‌تواند خطوط تلفن و کارکنان اضطراری را محدود کند. اپل می‌گوید این مشکل خیلی گسترده نیست و به‌مرورزمان آن را بهبود خواهد داد.

خودرو الکتریکی جدید Polestar

خودرو الکتریکی Polestar 3

مقاله‌ی مرتبط:

  • پل استار ۲ معرفی شد

شرکت خودروسازی سوئدی Polestar خودروی الکتریکی جدیدی رونمایی کرده است. این محصول Polestar 3 نام دارد و درواقع خودرو سواری است و به‌گفته‌ی سازنده‌ی آن، از باتری ۴۰۰ ولتی بهره می‌برد که با هربار شارژ کامل، می‌تواند ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) مسافت را طی کند.

خودرو یادشده از کامپیوتر داخلی انویدیا استفاده می‌کند و داده‌های مختلف رانندگی را روی شیشه‌ی جلو نمایش می‌دهد. قیمت Polestar 3 از ۸۳,۹۰۰ دلار شروع می‌شود که تقریباً دو برابر قیمت مدل پایه‌ی نسل قبلی آن، یعنی Polestar 2 است. تاریخ عرضه‌ی رسمی این محصول هنوز اعلام نشده است؛ اما شرکت سازنده می‌گوید قصد دارد عرضه‌ی آن را تا پایان سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

زاکربرگ و متاورس

هدست واقعیت مجازی Meta Quest Pro به همراه دسته

مارک زاکربرگ زمان و سرمایه‌‌ی فراوانی روی متاورژن صرف کرده است. شرکت او، یعنی متا، قبلاً میلیاردها دلار در حوزه‌ی واقعیت مجازی هزینه کرده و متقاعد شده است که این فناوری سرانجام به جریان اصلی دنیای تکنولوژی تبدیل خواهد شد. دراین‌میان، مسئله‌ی اصلی آن است که نتیجه‌بخش‌بودن این اقدامات بسیار زمان‌بر خواهد بود.

در همین‌ حال، متا به‌تازگی هدست واقعیت مجازی ۱,۵۰۰ دلاری خود را معرفی کرده است. این فناوری بسیار جالب است؛ اما هنوز نشانه‌ی زیادی مبنی‌بر این موضوع وجود ندارد که بیشتر افراد جامعه به آن علاقه داشته باشند. افزون‌براین، نگرانی‌های تازه‌ای درباره‌ی حریم‌ خصوصی سیستم ردیابی چشم و صورت متا کوئست پرو وجود دارد که شاید سرعت گسترش این فناوری میان را کاربران کاهش دهد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا