زاکانی: «شهرزاد» قصد رقابت با اسنپ و تپسی را ندارد
زاکانی: «شهرزاد» قصد رقابت با اسنپ و تپسی را ندارد
علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفتوگو با خانه ملت درباره راهاندازی تاکسی اینترنتی «شهرزاد» و نگرانیها از رقابت آن با اسنپ و تپسی، بهعنوان پلتفرمهای بخش خصوصی، گفت:
این سامانه با حمایت مدیریت شهری ایجاد شده و به هیچ عنوان به معنای رقابت با بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی مانند اسنپ و تپسی خدمات خود را ارائه میدهد و باید مطابق ضوابط کشور عمل کنند. شهرزاد اما یک نیاز مدیریتی برای ایجاد زیرساخت هوشمند در شهر است تا خدمت مطلوب، ایمن و همراه با رفاه برای شهروندان فراهم شود.
– علیرضا زاکانی، شهردار تهران
پیشبینی ۱۲۰ هزار تاکسی در شهرزاد
زاکانی با اشاره به طرح جامع ترافیک تهران توضیح داد: «در این طرح ظرفیت ۱۲۰ هزار تاکسی برای پایتخت پیشبینی شده است، در حالی که هماکنون ۷۲ هزار تاکسی فعال داریم. بر اساس برآورد مشاوران تخصصی، تعداد تاکسیها باید از ۷۲ هزار به ۱۲۰ هزار برسد که از این میان ۵۶ هزار تاکسی به شکل هوشمند در خدمت شهر خواهند بود.»
بیشتر بخوانید
تفاوت راننده پارهوقت و تاکسیران تماموقت
شهردار تهران در خصوص تفاوت تاکسیهای رسمی و سامانههای اینترنتی نیز این طور توضیح داد: «در تاکسیهای اینترنتی (تپسی و اسنپ) ممکن است راننده تنها بخشی از روز یا در کنار شغل دیگر فعالیت کند، اما تاکسیهای رسمی از صبح تا بعدازظهر موظف به خدمترسانی هستند. به همین دلیل شهر نیازمند زیرساختی است که تاکسیران بتواند تماموقت در خدمت مردم باشد.»
به گفته زاکانی، حتی این امکان فراهم میشود که تاکسیران با کمک راننده دوم در ساعات بیشتری از شبانهروز فعالیت کند تا خدمترسانی به شهروندان افزایش پیدا کند.
مترو، اتوبوس پرسرعت و LRT در کنار تاکسی هوشمند
او درباره توسعه ناوگان حملونقل عمومی نیز با بیان این که «اکنون در حال تکمیل خطوط موجود مترو و راهاندازی چهار خط جدید شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ هستیم» اعلام کرد:
شبکه اتوبوسرانی تقویت میشود و قطار سبک شهری (LRT) برای خط یک پیشبینی شده است. این اقدامات در کنار تاکسیهای هوشمند، شبکه کاملتری از حملونقل عمومی برای تهران ایجاد خواهد کرد.»
– علیرضا زاکانی، شهردار تهران
حمایت از تاکسیرانان در نوسازی ناوگان
وی با تأکید بر حمایت مدیریت شهری از تاکسیرانان افزود: «در نوسازی ناوگان، امکاناتی برای تاکسیرانان پیشبینی کردهایم تا بتوانند با حمایتهای لازم خودروی جدید تهیه کنند یا امکان استفاده از کمکراننده داشته باشند. این کار باعث افزایش بهرهوری و بهبود خدمات تاکسیرانی خواهد شد.»
سواریهای شخصی حق فعالیت در «شهرزاد» را ندارند
زاکانی میگوید «شهرزاد نه به قصد رقابت با اسنپ و تپسی بلکه بهعنوان تکلیف جدی مدیریت شهری برای ایجاد زیرساخت هوشمند و خدمت پایدار راهاندازی شده» و اضافه میکند که راهاندازی این سامانه از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و هدف اصلی آن ارتقای ایمنی، رفاه و حق انتخاب شهروندان در استفاده از وسایل حملونقل عمومی است.
شهردار تهران در خصوص یکی دیگر از تفاوتهای تاکسیهای اینترنتی در پلتفرم شهرزاد گفت: «فعالیت در این سامانه مختص تاکسیهای رسمی بوده و سواریهای شخصی امکان فعالیت در شهرزاد را ندارند.»
یکی دیگر از نکاتی که او در خصوص فعالیت رانندگان تاکسی در سامانه شهرزاد گفته این است که «حضور تاکسیها نیز در این سامانه اختیاری است و حتی مانعی برای فعالیت موازی آنها در پلتفرمهای اسنپ و تپسی وجود ندارد.»
منبع : زومیت