موبايل

روش تازه هکرها برای تصاحب دائمی آیفون؛ چگونه از گوشی خود محافظت کنیم؟

روش تازه هکرها برای تصاحب دائمی آیفون؛ چگونه از گوشی خود محافظت کنیم؟

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی از رواج نگران کننده یک روش جدید برای به دست آوردن کنترل کامل گوشی‌های هوشمند آیفون از سوی دزدها و مسدود کردن دائمی گوشی‌های سرقتی در مقابل نفوذ صاحبان قبلی آنها حکایت دارد.
در همین حال، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت، برخی از سارقان گوشی‌های آیفون با سوء استفاده از یکی از تنظیمات امنیتی به نام کلید بازیابی (Recovery Key)، دسترسی صاحبان گوشی را به عکس‌ها، پیام‌ها، داده‌ها، اطلاعات و موارد دیگر تقریبا غیرممکن می‌کنند. برخی از افرادی که گوشی‌های آیفون آنها اخیرا دزدیده شده به این نشریه گفته‌اند که تمامی موجودی حساب‌های بانکی آنها نیز بلافاصله پس از دسترسی سارقان به اپلیکیشن‌های بانکی، برداشت شده است.

به گزارش نیوزلن و به نقل از یورونیوز، شرکت اپل نیز در وب‌سایت رسمی خود هشدار داده که دارندگان گوشی‌های هوشمند باید در حفظ و مراقبت از رمز ورود به آیفون و نیز دسترسی به امکان بازنشانی کلید رمز کوشا باشند چرا که با لو رفتن این دو مورد، احتمال از دست دادن دائمی دسترسی به گوشی وجود دارد. با این حال، یکی از سخنگویان شرکت اپل با ارسال بیانیه‌ای به شبکه خبری سی‌ان‌ان، ضمن ابراز همدردی با افرادی که اخیرا با سرقت گوشی‌های خود مواجه شده‌اند، از آغاز بررسی راهکارهای تازه این شرکت برای افزایش امنیت گوشی‌های آیفون خبر داده است. 

اپل برای کمک به بازنشانی یا دسترسی مجدد صاحبان گوشی‌های آیفون به شناسه اپل (Apple ID)، گزینه کلید بازیابی (Recovery Key) را طراحی کرده است ولی اگر دزد به این گزینه دسترسی داشته باشد می‌تواند مالک اصلی گوشی را برای همیشه از دسترسی به حساب کاربری خود نزد اپل محروم و امکان دریافت کد جدید را از سوی او مسدود کند. 

در روش جدید، سارقان پیش از دزدیدن گوشی‌های آیفون، تلاش می‌کنند یا زیر نظر گرفتن دارنده گوشی و رصد حرکات انگشتان یا حتی دست و شانه‌های او، رمز ورود به گوشی او را حدس بزنند. آنها در مرحله بعدی گوشی را می‌دزدند و با توجه به این که رمز ورود به گوشی را می‌دانند، به راحتی شناسه اپل (Apple ID) را تغییر می‌دهند و سپس گزینه جستجوی آیفون (Find my iPhone) را هم خاموش می‌کنند. آنها در مرحله بعد، کد ۲۸ رقمی پیچیده‌ای که به عنوان کلید بازیابی تعریف شده، بازنشانی یا ریست (Reset) می‌کنند.
 

روش تازه هکرها برای تصاحب دائمی آیفون؛ چگونه از گوشی خود محافظت کنیم؟

با این حال، فعلا چند راهکار برای محافظت گوشی‌های آیفون در برابر نفوذ این دسته از سارقان وجود دارد:  

نخستین گام محافظت دائمی از رمز ورود به گوشی است. به همین منظور، شرکت اپل از مشتریان خود خواسته تا در امکان عمومی از روش تشخیص چهره یا اثرانگشت برای بازکردن صفحه نمایش آیفون‌های خود استفاده کنند تا احتمال تشخیص رمز عبور آنها از سوی سارقان کاهش یابد. همچنین، رمز ورود به گوشی باید تا سطح امکان پیچیده باشد و در صورت بروز هرگونه تردید نسبت به لو رفتن آن، بلافاصله تغییر داده شود.

گام دوم، تعیین رمز عبور دوم یا ثانویه است. در تنظیمات زمان مطلوب استفاده از صفحه نمایش آیفون، به والدین اجازه داده شده تا برای استفاده کودکان از گوشی محدودیت‌هایی تعیین شود، در همین بخش، گزینه‌ای برای تنظیم رمز عبور ثانویه وجود دارد که اگر فعال شود، هر کاربری را ملزم می‌کنند تا پیش از شناسه اپل (Apple ID) رمز دوم خود را اعلام کند. 

همچنین، در گام سوم نیز می‌توان با استفاده از فضاهای ذخیره پشتیبان مانند iCloud یا iTunes از میان رفتن عکس‌ها، موسیقی‌ها، فیلم‌ها، اطلاعات و داده‌ها را در صورت سرقت موفق گوشی به حداقل ممکن رساند و امکان بازیابی دوباره آنها را فراهم کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا