روایت مدیران تپسی، ازکی و آبانتتر از تله قیمتگذاری دستوری؛ بانک مرکزی میخواهد تتر «نیمایی» درست کند
روایت مدیران تپسی، ازکی و آبانتتر از تله قیمتگذاری دستوری؛ بانک مرکزی میخواهد تتر «نیمایی» درست کند
در رویداد علمی «بررسی موانع بنگاهداری در اقتصاد ایران: تله قیمت گذاری دستوری» که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شده بود مدیرعامل پلتفرمهای آبان تتر،ِ ازکی و تپسی در آکادمی سامان به ارائه سخنرانی پرداختند.
مصطفی حسینی، مدیرعامل تپسی درباره آثار قیمت گذاری دستوری بر پلفترم تپسی گفت: «کاری که دولت با دخالت و قیمتگذاری دستوری انجام میدهد شبیه به کاری است که جمرها برای سیگنالهای جیپیاس انجام میدهند. اگر شرایط عمومی ما در زمینه تاکسیهای اینترنتی خوب است به تلاش های ما در ۸،۷ سال پیش برمیگردد که دوستان توانستند این مفهوم را منتقل کننند که قیمتگذاری باید پویا باشد. اگرچه در مقطع فعلی در معرض این آسیب نیستیم اما حتما در صورت حرکت به این سمت، ناکارآمدی در پلتفرم ما هم ایجاد خواهد شد.»
حسینی درباره اعتراضها نسبت به قیمت کرایهها در تپسی و جلساتی که سال پیش برای آن برگزار شده بود گفت:
از ابتدای سال گذشته نهادهای مختلفی به ما مراجعه و اعتراض کردند که چرا قیمتها بالاست و شورای رقابت شروع به واکاوی موضوع کرد. در جلسهای که برای همین موضوع برگزار شده بود، گروهی از رانندهها هم حضور داشتند که از قضا آنها به پایین بودن قیمتها اعتراض داشتند. موضع ما هم همین بود که به دنبال قیمت تعادلی هستیم.
– مصطفی حسینی، مدیرعامل تپسی
او در ادامه با اشاره به نقش دولت ادامه داد: به اعتقاد من نمیشود نقش دولت را کاملا حذف کرد. یک نقش دولت، نظارت کردن است. رگولاتور باید جاهایی اطمینان حاصل کند که شرایط اقتصادی به سمت انحصار پیش نرود و هزینه جابهجایی مسافر و راننده پایین است. این نقش مهمی است که دولت باید داشته باشد.
اداره تعزیرات به ما گفت چرا از وقتی گزینه «عجله دارم» را برداشتیم رانندهها درخواست سفرها را قبول نمیکنند؟ جواب ما همین بود که رانندهها تابع نظر ما نیستند
تبعات حذف گزینه عجله دارم
حسینی با اشاره به موضوع حذف اجباری «عجله دارم» توضیح داد: روز بعد از شروع دوره مدیرعاملی من به اداره تعزیرات احضار شدم. به ما گفته شد چرا از وقتی گزینه «عجله دارم» را برداشتیم رانندهها درخواست سفرها را قبول نمیکنند؟ جواب ما همین بود که رانندهها تابع نظر ما نیستند. ما اصلا به کمیسیون خودمان نگاه نمیکنیم بلکه هدف بیشتر افزایش مچینگ (جور کردن) مسافر و راننده است. با این حال کماکان جلوی ما را برای گزینه «عجله دارم» گرفتند.
تبعاتی که این کار برای ما ایجاد می کند اول این است که منجر به افزایش قیمت میشود؛ چنانچه این اتفاق هم افتاد. دوم این که عدم بهرهوری ایجاد میکند. نرخ بالا می رود و متوسط درآمد ساعتی راننده هم پایین میآید. یعنی شما بازاری درست کردی که امروز در حال کار کردن است ولی با دخالتها این بازار به مرور از بین میرود.
– مصطفی حسینی، مدیرعامل تپسی
به گفته او، پیش از این هم شورای رقابت بررسی کرده بود که نحوه قیمتگذاری اسنپ و تپسی درست است ولی دخالتهای دولت زیاد است و در زمینههای مختلف ادامه داشته، چنانچه در مورد بیمه رانندهها امروز همین دخالت را دولت ادامه میدهد.
مدیرعامل ازکی: با دخالت دولت در اقتصاد، فضا امنیتی میشود
در ادامه مدیرعامل ازکی درباره موضوع دخالت دولت در قیمت گذاری سخنرانی خود را شروع کرد و گفت: «۸۰ تا ۹۰ درصد بازار بیمه در بخشهای خودرو و سلامت قرار دارد و دولت با قیمتگذاری دستوری آن را دچار مشکل کرده و میخواهد ارزشی که قرار است خلق کنم، به دست بگیرد.»
حامد ولیپوری بیان کرد: «در ادامه هم با دخالت دولت در اقتصاد، فضا امنیتی میشود چنانچه در صنعت بیمه هم همین رخ داده است. بزرگترین معاونت بیمه مرکزی، معاونت نظارت آن است که به بیمه ها نمره منفی می دهد و از حدی که نمره بالاتر میرود آنها را عزل میکند. به همین سادگی بیمه در خلق ارزش و توزیع ارزش دچار مشکل جدی و با همین حذف کردن مکانیسم قیمتگذاری با اختلال روبهرو شده است.»
اشتهای قانونگذار برای کنترل در ادامه بیشتر هم میشود و حتی فروشنده صنعت بیمه را هم کنترل می کند و میخواهد دستمزد کسی که در این صنعت فعالیت میکند هم خودش تعیین کند. همین اتفاقها امروز صنعت بیمه را دچار مشکلی کرده است و باعث شده ما سالهاست نوآوری جدیدی در آن نبینیم.
– حامد ولیپوری، مدیرعامل ازکی
به گفته ولیپوری، تصمیمگیران ما با مبانی اقتصادی آشنایی ندارند: «وزیر اقتصاد در جلسهای گفت که ما میخواهیم با مشارکت شما قانونی را بنویسیم اما وقتی قانون را مینویسند میبینیم باز تبعات منفی برای شما به دنبال دارد.»
او با بیان این که «دولت حتی در رویکرد اقتصادی خود باهم توافق هم ندارد» تجربهای را ذکر کرد: «یک بار یکی از معاونان دولت با رویکرد کاملا کمونیستی میگفت که اصلا چرا باید بگذاریم که شما بیمه را بفروشید؟ باید خودمان یک پنل بگذاریم و بیمه بفروشیم. البته معاونهایی هم دارد که اعتقاد دارند بخش خصوصی باید بازار وارد شود.»
یک بار یکی از معاونان دولت میگفت که اصلا چرا باید بگذاریم که شما بیمه را بفروشید باید خودمان یک پنل بگذاریم و بیمه بفروشیم
به گفته مدیرعامل ازکی، تضاد منافع هم عامل دیگری است که تبعات منفی زیادی داشته است. «برای مثال بیشترین تضاد منافع را میتوان در بیمه شخص ثالث دید که مجلس، دولت و دیگر نهادها برای آن تصمیم میگیرند.»
بانک مرکزی به دنبال تنبیه چند نفر برای بازار ارز میگردد
سخنران سوم پنل، مدیرعامل آبانتتر، از زاویه دیگری به قیمتگذاری دستوری نگاه کرد و با اشاره به موضوع رمزارزها گفت: «صنعت ما تازهتر است و رگولاتور (بانک مرکزی) مدت جدیدتری است که برخوردها با ما را شروع کرده است. اخیرا حتی برخی از همکارانمان مجبور شدند قیمت تتر را از روی سایتشان به خاطر همین دخالتها حذف کنند.»
سهند حمزهای مصوبه اخیر بانک مرکزی برای محدودیت خرید تتر را هم اینطور تحلیل کرد:
این موضوع از این جهت عجیب است چرا که درنهایت امکان کنترل برای روی این میزان خرید تتر وجود ندارد. برای ما ابتدا ابهام شد که چرا چنین مصوبهای تعیین شده ولی دیدیم اتفاقا مصوبه خوبی است که با آن چند نفر را بخواهی تنبیه کنی. این اتهام را ببیندی و به آنها بگویی اخلال گر بازار ارز هستی.
– سهند حمزهای، مدیرعامل آبانتتر
میخواستند برای تتر هم قیمتگذاری دستوری کنند
حمزهای ادامه داد: «حدس میزنیم به ما خواهند گفت نرخ تتر هم دستوری، چیزی شبیه به تتر نیمایی، خواهد شد. (رگولاتور) گاهی در برخی جلسات به ما گفته است قیمت تتر را عددی که ما میگویید اعلام کنید. یا اینکه درباره زمان معاملات به ما میگفتند چرا نصفه شب فعال هستید. همچنین ما محدودیت واریز ریال را تجربه کردیم.»
او بانک مرکزی را نهاد خودخوانده رمزدارایی دانست و گفت: «برای تنظیمگری بانک مرکزی از واژه رمزپول استفاده کرد ولی نمیدانیم چطور میخواهند رمزارزها را تنظیم کنند. به ما می گویند بیتکوین بیشتر از پنج درصد نمیتواند نوسان داشته باشد. عینا این جملات رد و بدل میشود و ما جواب میدهیم که نوسانهای آن که دست ما نیست.»
منبع : زومیت