رقیب اینترنت استارلینک؛ «پروژه کویپر» به «آمازون لئو» تغییر نام داد

رقیب اینترنت استارلینک؛ «پروژه کویپر» به «آمازون لئو» تغییر نام داد
آمازون پس از چند مأموریت موفق در سال جاری، نام رسمی منظومهی ماهوارهای خود را Amazon Leo گذاشت. این نام اشارهای به مدار پایین زمین (LEO) دارد؛ محدودهای تا ارتفاع حدود ۲,۰۰۰ کیلومتر که ماهوارههای پروژهی آمازون در آن گردش میکنند. نام رمز اولیهی پروژه به «کمربند کویپر» اشاره داشت؛ کمربندی از اجرام یخی در ورای نپتون.
منظومهی لئو در نهایت شامل ۳ هزار ماهواره خواهد بود و آمازون برای رسیدن به این هدف، بیش از ۸۰ پرتاب برنامهریزی کرده. تاکنون ۶ پرتاب انجام شده که سهتای آن با موشک فالکون ۹ اسپیسایکس صورت گرفته و در مجموع ۷۲ ماهواره را به مدار رسانده است.
رقیب جدی آمازون در این حوزه، استارلینک اسپیسایکس است؛ شبکهای که اخیراً ۱۰ هزارمین ماهوارهاش را به فضا فرستاد.
آمازون میگوید لئو برای «گسترش اینترنت پرسرعت و قابلاعتماد به مناطقی که از شبکههای فعلی بیبهرهاند» طراحی شده است، مشابه هدفی که استارلینک نیز دنبال میکند.
چنین پروژههایی در شرایط مناسب میتوانند بخشهایی از کمبود اینترنت جهانی را پوشش دهند، اما افزایش تعداد ماهوارهها نگرانیهایی ایجاد کرده؛ از جمله انباشت زبالههای فضایی، بالا رفتن احتمال برخورد در مدار و افزایش ریسک برای مأموریتهای سرنشیندار.
منبع : زومیت


