راز صعود شگفتانگیز BYD؛ وقتی مدیر چینی برای جذب سرمایه مایع باتری را سر کشید

راز صعود شگفتانگیز BYD؛ وقتی مدیر چینی برای جذب سرمایه مایع باتری را سر کشید
وقتی ایلان ماسک در مصاحبهای به کیفیت خودروهای BYD میخندید، شاید هیچکس، حتی خوشبینترین تحلیلگر بازار هم حدس نمیزد که این شرکت چینی روزی تسلا را پشت سر بگذارد. اما وانگ چوانفو، بنیانگذار مرموز این خودروسازی، عادت داشت دیگران را حیرتزده کند!
مسیر او پر از تصمیمات دیوانهوار بود؛ از جنگیدن با غولهای ژاپنی با دستخالی و ساختن «ارتش انسانی» بهجای خرید ربات، تا ورود به صنعت خودروسازی با خرید یک شرکت ورشکسته که باعث تمسخر بازار بورس شد.
وانگ حتی برای اینکه مهندسانش را وادار به کنجکاوی و یادگیری کند، جلوی چشم همه روی مرسدسبنز گرانقیمت خودش با کلید خط انداخت. اما عجیبترین حرکتش زمانی بود که برای گرفتن سرمایه از وارن بافت، قید تمام پروتکلهای مدیریتی را زد و لیوان حاوی مایع شیمیایی باتری را سر کشید.
چگونه این مدیر جسور توانست باتکیهبر دانش شیمی و ریسکهای بزرگ، اعتماد محتاطترین سرمایهگذار دنیا را به دست آورد و کارگاه دورافتادهاش را به رقیبی جدی برای تسلا و یکی از تعیینکنندهترین نامها در صنعت خودروهای برقی تبدیل کند؟
لیوانی که سرنوشت BYD را عوض کرد
تابستان ۲۰۰۸، شرجی و گرمای بندر شنژن نفس را در سینه حبس میکرد، اما سنگینی فضای اتاق کنفرانس دفتر مرکزی BYD، ربطی به هوا نداشت. جلسه با حضور دیوید سوکول آغاز شد، یکی از مهمترین مدیران برکشایر هاتاوی که به سختگیری در معاملات شرکت شهرت داشت.
سوکول هزاران کیلومتر پرواز کرده بود تا ببیند آیا این شرکت چینی مرموز که ادعاهای بزرگی درمورد خودروها و باتریهای سبز و ارزان دارد، واقعاً ارزشش را دارد که وارن بافت بخشی از سرمایهاش را روی آن شرط ببندد یا نه.
در آن سالها صنعت باتری جهان هنوز فراخوانهای بزرگ سال ۲۰۰۶ را به یاد داشت؛ زمانی که Dell و Apple مجبور شدند میلیونها باتری لیتیومیونیِ مجهز به سلولهای ساخت Sony را بهدلیل خطر داغشدن و آتشسوزی جمعآوری کنند.
کسی ادعای یک شرکت چینی را مبنی بر اینکه «باتریهای ما هم ارزاناند، هم ایمن» باور نمیکرد
تکنولوژی غالب باتریها در آن زمان بر پایه کبالت و نیکل توسعه مییافت؛ ترکیباتی با چگالی انرژی بالا اما بسیار ناپایدار. پدیدهای به نام فرار حرارتی، کابوس مهندسان و سرمایهگذاران به شمار میرفت؛ وضعیتی که در آن افزایش دما باعث یک واکنش زنجیرهای شیمیایی غیرقابلتوقف و در نهایت انفجار میشد.
در چنین فضایی، ادعای یک شرکت چینی مبنی بر اینکه «باتریهای ما هم ارزاناند، هم ایمن، هم دوستدار محیطزیست»، بیشتر به بلوفی خطرناک میمانست تا واقعیت.
وانگ چوانفو، بنیانگذار ریزنقش و کمحرف BYD، اصرار داشت که نسل جدید باتریهای شرکتش ذاتاً پایدارتر از شیمیهای رایج هستند؛ کمتر داغ میشوند، کمتر در معرض آتشسوزیاند و میتوان فرمول الکترولیتشان را طوری طراحی کرد که کمتر از ترکیبهای معمول سمی باشند.
اما سوکول با نمودار و پاورپوینت قانع نمیشد. او نمایندهی محتاطترین سرمایهگذار جهان بود؛ برایش ادعای مدیرعاملها بدون ریسک شخصی و شواهد ملموس، ارزشی نداشت.
منبع : زومیت



