zoomit

مور تردز از نخستین کارت‌های گرافیکی کاملاً چینی رونمایی کرد

مور تردز از نخستین کارت‌های گرافیکی کاملاً چینی رونمایی کرد

چین مدتی است که به‌ دلیل جنگ تجاری با ایالت متحده آمریکا، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در ساخت تراشه‌های پردازشی انجام داده و به‌نظر می‌رسد که اکنون به نقطه‌ی عطفی در این زمینه دست یافته است. استارتاپ چینی مور ترندز (Moore Threads) روز گذشته به‌طور رسمی کارت گرافیکی MTT S60 در کلاس دسکتاپ و کارت گرافیکی MTT S2000 را برای کلاس سرور معرفی کرد که از قرار معلوم، کاملاً به‌صورت بومی توسعه یافته‌اند.

هر دو کارت گرافیکی مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی ۱۲ نانومتری هستند که با استفاده از معماری MUSA ساخته شده‌اند. مور تردز در رویداد معارفه نشان داد که MTT S60 قادر است بازی لیگ آو لجندز را در رزولوشن ۱۰۸۰ اجرا کند که البته جزئیات نرخ فریم آن در هاله‌ای از ابهام است و آنچنان چشمگیر به‌نظر نمی‌رسد. بااین‌حال، از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند بازسازی نحوه‌ بازتاب پرتوهای نور در محیط دنیای واقعی.، آنتی آنالایزینگ، رندر فیزیکی، سایه‌های نرم، بازتاب‌ها و فناوری Volumetric Lighting یا نورپردازی حجمی پشتیبانی می‌کند.

کارت گرافیکی چینی MTT S60

برای دید نسبی از قدرت پردازشی، گفته می‌شود کارت گرافیکی یادشده تقریباً ۶ ترافلاپس قدرت دارد که درواقع آن را می‌توان با پردازنده گرافیکی Xbox One X یا GeForce GTX 1070 انویدیا مقایسه کرد. پردازنده گرافیکی MTT S60 دارای چهار موتور پردازش اصلی برای بخش‌های گرافیک، هوش مصنوعی، ویدئو و فیزیک است و از اولین نسل معماری پردازنده گرافیکی مور تردز موسوم به «MUSA Sudi» قدرت می‌گیرد.

پارامتر / مدل MTT S60 MTT S2000
فرایند ساخت ۱۲ نانومتری ۱۲ نانومتری
هسته‌های GPU ۲۰۴۸ هسته‌ی MUSA ۴۰۹۶ هسته‌ی MUSA
عملکرد (به‌ازای ترافلاپس) ۶ ترافلاپس ۱۲ ترافلاپس
VRAM هشت گیگابایت از نوع LPGDDR4X ۳۲ گیگابایت از نوع LPGDDR4X
قیمت پایه نامشخص نامشخص

کارت‌های گرافیکی مبتنی بر MUSA می‌توانند از چارچوب‌های اصلی هوش مصنوعی مانند فرم ورک‌هایی برای تسریع پردازش بصری، پردازش صوتی، پردازش زبان طبیعی و موارد دیگر پشتیبانی کنند. این پرازنده برای پردازش ویدئو نیز از موتور مولتی‌مدیا هوشمند بهره می‌گیرد که ادعا می‌شود قادر به پشتیبانی از کدک ۸K است و کدک AV1 برای کنفرانس ابری، پخش زنده و موارد دیگر است. در نهایت، موتور فیزیکی Alphacore برای ابزارها و موتورهای بازی‌سازی نظیر Unity، Houdini و Unreal در نظر گرفته شده تا حرکت واقعی ساختارها و مواد پیچیده را تسریع کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شرکت چینی ژائوشین روی کارت گرافیک مجزا کار می‌کند

شاید جالب باشد بدانید که ژانگ جیان ژونگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ مذکور قبلاً در سمت معاون جهانی انویدیا حضور داشته و تقریباً ۱۵ سال در صنعت تراشه در بخش‌های مختلف فعالیت کرده است. گفته می‌شود که وی تیم ماهری را از طراحان و مهندسان نام‌آشنا به استخدام درآورده تا بتواند پردازنده‌های گرافیکی رقابتی برای بازار چین تولید کند.

جیان ژونگ در مراسم رونمایی اعلام کرد که درایور کارت گرافیک و نرم افزار پشتیبانی برای یک محصول موفق بسیار مهم است و ازاین‌رو کارت گرافیکی جدید آن‌ها نیز تقریباً از تمامی APIهای ثالث پشتیبانی می‌کند. برای مثال، معماری MUSA از OpenCL، SYCL، CUDA، Vulkan، DirectX، OpenGL / GLES و دیگر رابط‌های برنامه‌نویسی اصلی پشتیبانی می‌کند و نکته‌ی مهم دیگر این است که پردازنده‌های گرافیکی مور تردز با سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های x86 و Arm و تمامی سیستم‌عامل‌های اصلی داخلی (چین) کار خواهند کرد.

به‌طور کلی، جزئیات دیگری از توان مصرفی و سایر جزئیات پردازنده‌های گرافیکی مورد بحث منتشر نشده است و مشخص نیست که قیمت آن‌ها چقد خواهد بود؛ هرچند همان‌طور که در ابتدا گفتیم، این دو کارت گرافیکی تنها برای بازار چین معرفی شده‌اند و احتمالاً هیچوقت به‌صورت جهانی عرضه نخواهند شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا