مديريت ICT

جولیان آسانژ از حق تجدیدنظر در دادگاه عالی بریتانیا برخوردار شد

جولیان آسانژ از حق تجدیدنظر در دادگاه عالی بریتانیا برخوردار شد

دادگاه عالی بریتانیا امروز دوشنبه (۴ بهمن/۲۴ ژانویه) در حکمی گفته است آقای آسانژ نکته قانونی “قابل بحثی” را مطرح کرده که دادگاه عالی در این کشور ممکن است بخواهد آن را مد نظر قرار دهد.

به گزارش نیوزلن و به نقل از بی‌بی‌سی، این حکم به معنی این است که آقای آسانژ به لحاظ قانونی می‌تواند از دادگاه عالی بریتانیا بخواهد پرونده او را مورد بررسی قرار داده و فعلا استراداد او به آمریکا را متوقف کند.

با وجود این حکم، هیچ تضمینی برای برگزاری دادگاه برای او وجود ندارد. در عمل اختیارات قانونی این متهم که در حکم دادگاه به آن شاره شده به این معنیست که ممکن است تصمیم گیری نهایی درباره این پرونده چند ماه دیگر طول بکشد.

آقای آسانژ به دلیل انتشار هزاران مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی توسط ایالات متحده تحت تعقیب است.

استلا موریس، نامزد جولیان آسانژ و مادر دو فرزند او حکم امروز را “پیروزی” خوانده ولی گفته “تا رسیدن به عدالت در این پرونده فاصله داریم.”

او همچنین گفته: “تا زمانی که این پرونده بسته نشود و جولیان آزاد نشود، او (آسانژ) رنج خواهد کشید.”

بگفته نامزد او آقای آسانژ سه سال در زندان بلمارش “تحت رنج فراوان بوده.”

مدارک ویکی‌لیکس افشا کرده بود که چگونه ارتش آمریکا صدها شهروند را درجریان جنگ افغانستان کشته بود که این اتفاقات گزارش نشده بودند.

این مدارک همچنین افشا کرده بودند که حدود ۶۶ هزار شهروند در جریان جنگ عراق کشته شده بودند زندانیان توسط نیروهای عراقی شکنجه می‌شدند.

دولت آمریکا می‌گوید انتشار این اسناد “نقض” قانون بوده و جان افراد را به به خظر انداخته؛ اما آقای آسانژ می‌گوید این پرونده با انگیزه‌های سیاسی باز شده است.

ژانویه سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) یک قاضی که بررسی پرونده استراداد او را در دست داشت در حکمی گفته بود آقای آسانژ نباید برای محاکمه به آمریکا فرستاده شود؛ چرا که به گفته او تضمینی درباره امنیت آقای آسانژ وجود ندارد.

این قاضی البته متذکر شده بود که دولت آمریکا می‌تواند به دلیل اتهامات مرتبط با “هک کردن سیستم‌های دولتی در این کشور، آقای آسانژ را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

وکلای آقای آسانژ گفته‌اند با توجه به نگرانی درباره تحمل حبس در سلول انفرادی و وضعیت روحی شکننده آقای آسانژ، آمریکا شاید نتواند جلوی خودکشی او را بگیرد.

قضات بریتانیایی در دسامبر سال پیش (۲۰۲۱) با برگرداندن حکم تعلیق استراداد گفته بودند آمریکا تضمین‌های خوبی داده که ثابت می‌کند از جولیان آسانژ در شرایط امن نگهداری خواهد شد.

لرد برنت، بلندپایه‌ترین مقام قضایی بریتانیا در حکمی مختصر امروز گفته سوالی حقوقی مطرح است که چگونه این تضمینها ارائه شده‌اند.

ایالات متحده چهار تضمین ارائه کرده بود، از جمله اینکه آقای آسانژ در صورت استرداد، مشمول سلول انفرادی پیش یا پس از محاکمه یا بازداشت در زندان مخوف ای‌دی‌ایکس فلورانس نخواهد بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا