مديريت ICT

ثروت ایلان ماسک بیشتر از تولید ناخالص داخلی نصف کشورهای جهان است

ثروت ایلان ماسک بیشتر از تولید ناخالص داخلی نصف کشورهای جهان است

بیشترین شهرت ایلان ماسک، به دلیل مدیریت شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا و شرکت خصوصی موشکی اسپیس اکس است، اما او همچنین رئیس شرکت نوآفرین (استارتاپ) فکر و فناوری نورالینک و رئیس شرکت بورینگ است که هدف آن «حل مشکل راه‌بندان» در شهرها با حفر شبکه‌ای از تونل‌ها است.

ماسک پیش از همه این تلاش‌ها، در سیلیکون ولی، به عنوان یکی از بنیان‌گذاران برنامه تراکنش‌های مالی مجازی X.com که در ادامه به «پی‌پال» (PayPal) تبدیل شد، شهرت یافت.

او دست‌کم بخشی از هزینه‌های هریک از طرح‌های جدید خود را از راه عواید کسب‌وکارهای قبلی‌ خود تامین می‌کرد و هر بار که تلاش می‌کرد، امیدوارتر از قبل می‌شد.

ماسک امیدوار است سرانجام با بنا نهادن یک مهاجرنشین خودکفا در مریخ، بشر را به یک گونه‌ چندسیاره‌ای تبدیل و هم‌زمان، برخی از بزرگ‌ترین مشکلات روی زمین را هم حل کند؛ از جمله تغییرات اقلیمی و تهدیدها از جانب هوش مصنوعی پیشرفته.

 

ثروت ایلان ماسک بیشتر از تولید ناخالص داخلی نصف کشورهای جهان است

ماسک که ۷ ژانویه، پس از پیشی گرفتن از جف بیزوس، به مقام ثروتمندترین فرد جهان دست یافت، دوباره تاکید کرد که می‌خواهد از ثروتش برای آنچه به عقیده او به نفع جهانیان است، استفاده کند.

او در رشته‌توییت کوتاه سال ۲۰۱۸ خود که آن را بازنشر کرد، نوشت: «باید بپرسید پول را برای چه می‌خواهم. علتش آن نیست که فکر می‌کنید. وقتم برای تفریح خیلی کم است. خانه ویلایی و قایق تفریحی و از این چیزها ندارم.»

«حدود نیمی از پول‌های من قرار است برای کمک به رفع مشکلات کره زمین صرف شود و نصف آن هم برای ایجاد شهری خودکفا در مریخ هزینه می‌شود تا در صورت برخورد شهاب‌سنگی به کره‌زمین که برای مثال دایناسورها را از بین برد یا اگر جنگ جهانی سوم اتفاق افتاد و خودمان تیشه به ریشه خودمان زدیم، ادامه حیات (تمامی گونه‌ها) تضمین شود.»

ماسک همچنین به طور مرتب به خیریه‌ها کمک مالی می‌کند و همین هفته در توییتر، برای یافتن «راه‌های کمک مالی واقعا اثربخش» فراخوان داد.

ماسک در مه ۲۰۲۰، توییت کرد که قصد دارد «تقریبا تمای دارایی‌های فیزیکی» خود را بفروشد؛ وعده‌ای که قبل از سال ۲۰۲۱، با فروش سه خانه‌ خود در کالیفرنیا به مبلغ مجموعا ۴۱ میلیون دلار، به آن عمل کرد.

او سپس به تگزاس نقل مکان کرد تا به محل ساخت فضاپیمای مریخ‌نورد شرکت اسپیس‌اکس به نام استارشیپ نزدیک‌تر باشد و در این ایالت هیچ گونه مالیات بر درآمد هم نمی‌دهد.

 

ثروت ایلان ماسک بیشتر از تولید ناخالص داخلی نصف کشورهای جهان است

ماسک در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد قصد دارد برای تامین اعتبار برنامه‌های مریخی شرکت اسپیس‌اکس، در آینده بخش «بزرگی» از سهام خود در شرکت تسلا را بفروشد. در آن هنگام، ارزش هر سهم شرکت تسلا حدود ۶۰ دلار بود و ارزش امروزی آن نزدیک به ۹۰۰ دلار است.

دارایی‌های تسلا ارزش خالص ثروت ماسک را که اکنون همسنگ تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) سالانه یک کشور کوچک تا متوسط است، تا حد زیادی افزایش داد.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، اگر ثروت ماسک در کنار جی‌دی‌پی کشورهای جهان رتبه‌بندی شود، او پنجاهمین کشور فهرست ثروت‌‌مند جهان خواهد بود.

طبق محاسبه‌ای دیگر، اگر ثروت خالص ماسک به طور مساوی بین تمامی ۳۲۸ میلیون نفر شهروند ایالات متحده تقسیم شود، به هر نفر حدود ۶۰۰ دلار می‌رسد که معادل مبلغ چک کمک‌هزینه دولت در دوران همه‌گیری کرونا است.

منبع: ایندیپندنت

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا