تکنولوژی میتواند به یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران کمک کند؟
تکنولوژی میتواند به یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران کمک کند؟
فقر، مسائل فرهنگی، بیانگیزگی برای درس خواندن و تمایل به ورود به بازار کار دلایل بازماندن از تحصیل است
البته هوش مصنوعی تنها فناوریای نیست که میتوان از آن برای دسترسپذیرتر کردن دانش و فراهم کردن امکانات آموزشی برای همه کودکان استفاده کرد. در کشورهایی که پیشرفتهتر هستند از سالها قبل فناوری و ابزارهای تکنولوژیک به کمک آموزش آمده و در نتیجه آن فرایند آموزش هم برای معلمها و هم دانشآموزان خلاقانهتر، جذابتر و بهتر شده است.
ایفای نقش تکنولوژی در آموزش
گزارشی که Cambridge International در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده بود و حاصل یک نظرسنجی آنلاین از ۲۰ هزار معلم و دانشآموز (در سنین ۱۲ تا ۱۹ سال) از ۱۰۰ کشور جهان بود نشان میداد که ابزارهای فناورانه در کنار ابزارهای سنتی (و نه جایگزین آنها) در کلاس درس استفاده میشود و میتواند به بهبود فرایند آموزش کمک کند.
براساس این پژوهش، در آن سال ۴۸ درصد از دانشآموزان در کلاس از کامپیوتر استفاده میکردند. ۴۲ درصدشان از تلفنهای هوشمند کمک میگرفتند، ۳۳ درصد از تختههای سفید تعاملی و ۲۰ درصد هم در کلاس از تبلت استفاده میکردند.
استفاده از ابزارهای فناورانه باعث تغییر در شیوههای آموزش هم شده است. بیشتر از ۵ سال است که گیمیفیکیشن در آموزش (به معنای بازیوار کردن آموزش که در اصل استفاده از تکنیک بازی برای یاد دادن و انتقال مفاهیم به دانشآموزان است) بهعنوان یک روش کاربردی برای آموزش استفاده میشود و آن طور که نیدی تیسون، مدیر بازاریابی تجاری کمپانی ایسر، میگوید توانسته روش مناسبی برای آموزش و یادگیری باشد:
گیمیفیکیشن یادگیری را سرگرمکنندهتر و جذابتر میکند و ما میبینیم که این روند فضایی ایجاد میکند که در آن دانشآموزان بیشتر تمایل دارند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به هم کمک کنند.
– نیدی تیسون، مدیر بازاریابی تجاری کمپانی ایسر
اساسا یکی از کارکردهای تکنولوژی، بهویژه فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی، در حوزه آموزش دموکراتیزه کردن آن برای ایجاد امکان دسترسی به تعداد بیشتری از افراد است. برای کشوری مثل ایران که در حال حاضر با حدود یک میلیون بازمانده از تحصیل مواجه است و آمار این بازماندهها نسبت به سال ۱۴۰۲، حدود ۷ درصد افزایش پیدا کرده طبیعتا میتواند به سمت بهکارگیری هرچه بیشتر این فناوریها و راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی برود.
تکنولوژی چه کمکی میتواند به کاهش میزان بازماندگی از تحصیل کند؟
با توجه به این که دلایلی مثل دسترسی نداشتن به منابع آموزشی یا نابرابری در سطح این نوع دسترسیها یکی از دلایل بازماندن از تحصیل در ایران است، تکنولوژی و ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند فرصتهای برابر برای کودکان فراهم کنند. با ایجاد دسترسی به محتوای آموزشی باکیفیت بهصورت رایگان یا با هزینههای پایین، هوش مصنوعی میتواند نابرابری دسترسی یا شکاف بین کودکان ثروتمند و محروم را کاهش دهد.
یکی از دلایلی که در توضیح علت بیانگیزگی دانشآموزان به تحصیل به آن اشاره میشود هم عدم تناسب روشهای سنتی آموزش با نیازها و علایقی است که دانشآموزان دارند. این در حالی است که فناوریهای دیجیتال یا تکنولوژیهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند روشهای تعاملیتر و درگیرکنندهتری برای آموزش ارائه کنند که برای کودکان و نوجوانان جذابتر است و با بازیوار کردن آموزش میتواند آنها را به یادگیری مشارکتی و خلاقانه جلب کند.
یادگیری شخصیسازیشده به کمک فناوری یکی از اصلیترین اهداف دانشآموزان دنیا در استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی است. در واقع، این ابزارها به دانشآموزان فرصت میدهند که با توجه به سطح و نیازهای فردی که دارند، مسیر یادگیری خاص خود را طی کنند. طبیعتا این امکان هیچوقت در روشهای سنتی آموزش وجود ندارد و شاید دادن این فرصت به کودکان ایرانی بتواند آنها را به آموزش علاقمندتر کند.
با تکنولوژی و روشهای جدید آموزشی میتوان کودکان را به تحصیل علاقمند کرد
شاید صحبت کردن از بهکارگیری فناوریهای روز دنیا در عرصه آموزش برای کشوری که در آن آزادی دسترسی و استفاده از پلتفرمهای آنلاین مخالفانی دارد و فیلترینگ یا مقاومت در برابر پذیرش نوآوری چندان منطقی نباشد اما وقتی آمار بازماندگان تحصیل در حال میلیونی شدن است و شیب بیعلاقگی به آموزش صعودی است، تغییر روشهای آموزشی و رفتن به سمت تکنولوژیهایی که میتواند آموزش را سادهتر و باکیفیتتر کند ضروری است.
هرچند در ایران صاحبان پلتفرمهای بومی بهصراحت خواهان حذف استفاده از پلتفرمهای بینالمللی هستند یا روشهایی مثل گران کردن ترافیک اینترنت بینالملل مطرح میشوند تا کاربران را ناچار به ترک استفاده از پلتفرمهای خارجی کند اما ابزارها و روشهای نوینی که فناوری در اختیار افراد قرار میدهد فرصتی است برای رشد و پیشرفت و دسترسی به منابع تا چالشهایی مثل بیسوادی، فقدان مهارت و کمبود دانش جبران شود.
برابری در سطح دسترسی به آموزش با کمک هوش مصنوعی و تکنولوژی امکانپذیر میشود
پژوهشهای مختلف در خصوص نرخ استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و فناوری در آموزش در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد دانشآموزان دنیا برای اهدافی مثل یادگیری شخصیسازیشده، دسترسی به منابع آموزشی آنلاین، آموزش از راه دور و کلاسهای مجازی به میزان ۲۰ تا ۳۵ درصد استفاده میکنند. این در حالی است که در ایران فارغ از آن جمعیت ۹۹۲ هزار نفری بازمانده از تحصیل، آنها که در حال تحصیل هم هستند از دسترسی به امکانات آموزشی مطلوب و یکسان محروماند یا حتی در شرایطی که آلودگی هوا، بیبرقی، سرما و… آنها را از حضور در مدرسه دور میکند حتی امکانات دیجیتال چندانی در اختیار ندارند که بتوانند با یک پلتفرم آنلاین باکیفیت، بهسادگی بتوانند از امکانات آموزش از راه دور استفاده کنند.
هرچند استفاده از ابزارهایی مثل گوشی و کامپیوتر برای دانشآموزان در هرجای دنیا مخالفانی دارد که معتقدند این ابزارها باعث حواسپرتی میشود یا برقراری ارتباط موثر با همکلاسیها در کلاس درس را از بین میبرد اما این مخالفتها مانع استفاده از این ابزارها توسط معلمان و دانشآموزها نمیشود، چون مزایای استفاده از این ابزارها بیشتر از معایب آنها است.
برای نزدیک به یک میلیون کودکی که در ایران به دلیل فقر، نبود دسترسی یا بیعلاقگی از تحصیل دور ماندهاند، ابزارهای فناوری و هوش مصنوعی میتوانند نقش بسیار مهمی در دموکراتیزه کردن آموزش ایفا کنند. چراکه این ابزارها با ارائه فرصتهای یادگیری منعطف، در دسترس و کمهزینه، میتواند به آنها فرصت ادامه تحصیل، کسب مهارت و خروج از چرخه فقر را بدهد.
منبع : زومیت