zoomit

حلقه‌های اسرارآمیز نامیبیا در بخش‌های بسیار بیشتری از جهان یافت می‌شوند

حلقه‌های اسرارآمیز نامیبیا در بخش‌های بسیار بیشتری از جهان یافت می‌شوند

تکه‌های اسرارآمیز و برهنه‌ی زمین در صحراهای نامیبیا و استرالیا، بسیار گسترده‌تر از چیزی هستند که تاکنون تصور می‌کردیم. این دایره‌های برهنه، تحت‌عنوان «حلقه‌های اسرارآمیز» شناخته می‌شوند و براساس ارزیابی جدید جهانی، ۲۶۳ مورد از آن‌ها در سه قاره و ۱۵ کشور جهان ازجمله منطقه‌ی ساحل صحرا، ماداگاسکار و قسمت‌های غرب میانه‌ی آسیا وجود دارند.

اطلاعات جدید درمورد حلقه‌های اسرارآمیز به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چه چیزی باعث ایجاد این حلقه‌ها شده؛ سوالی که یافتن پاسخی مناسب برای آن به‌طرز شگفت‌انگیزی دشوار است.

تیم تحقیقاتی به رهبری امیلیو گیرادو، دانشمند محیط‌زیست از دانشگاه آلیکانته در استرالیا، در مقاله‌ی خود می‌نویسد: «ما ارزیابی جهانی و سیستماتیکی از الگوهای گیاهی حلقه‌های اسرارآمیز انجام دادیم و موفق به کشف صدها مکان مشابه در سه قاره شدیم. مطالعه‌ی ما بینش‌هایی را درمورد اکولوژی و جغرافیای زیستی این الگوهای گیاهی جذاب و نخستین اطلس توزیع جهانی آن‌ها ارائه می‌دهد.»

حلقه‌های اسرارآمیز یک معمای واقعی زیست‌محیطی هستند و در مناطق بیابانی به‌صورت پیاده‌روهای دایره‌ای بایر و با پوشش گیاهی کم ظاهر می‌شوند. این حلقه‌ها که قطر آن‌ها تاحدود ۱۲ متر نیز می‌رسد، تقریبا همیشه ازنظر مکانی جدا از هم هستند و هیچ هم‌پوشانی و تماسی با یکدیگر ندارند.

دانشمندان تا سال ۲۰۱۴، تنها با نمونه‌هایی در نامیبیا آشنا بودند. سپس در آن زمان نمونه‌هایی جدید از حلقه‌ها را در صحرای پیلبارا در استرالیای غربی ثبت کردند. اما هنوز با قطعیت نمی‌دانیم که چه چیزی باعث ایجاد این حلقه‌های اسرارآمیز شده‌ است. تاکنون تفسیر موریانه به‌طور گسترده‌ای مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار گرفته و تحقیقات جدید و دانش قدیمی نشان می‌دهند که حشرات کوچک می‌توانند در ایجاد این حلقه‌ها دخیل باشند.

این ایده که حلقه‌ها به پوشش گیاهی کمک می‌کنند تا منابع کم آب را به حداکثر برسانند، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما چشم‌اندازهای متفاوت

کمک حلقه‌های اسرارآمیز به پوشش گیاهی برای به‌حداکثررساندن منابع آبی، یکی از پاسخ‌های احتمالی برای معما است؛ اما تخلیه‌ی متفاوت خاک در مناطق مختلف، این ایده را به چالش می‌کشد. سموم به‌جا مانده از برخی گیاهان نیز به‌عنوان پاسخی دیگر برای مدتی موردتوجه قرار گرفت؛ اما در سال ۲۰۲۱ منتفی شد.

بخشی از مشکل پژوهش این است که حلقه‌ها در نقاطی از جهان واقع شده‌اند که دسترسی به آن‌ها دشوار است. بسیاری از تحقیقات انجام‌شده به پهپادها و تصاویر ماهواره‌ای متکی هستند و گیرودو و تیمش دریافتند که این ابزارها قدرتمندتر از تصور محققان بوده‌اند؛ چراکه اگر آن‌ها بتوانند مناطق بیشتری با این حلقه‌های اسرارآمیز شناسایی کنند، قادر خواهند بود تا به‌جای تمرکز بر تفاوت‌ها، به‌دنبال شباهت‌های موجود بین آن‌ها باشند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا