تنها ۱٫۸ درصد از خودروهای اروپا برقیاند
تنها ۱٫۸ درصد از خودروهای اروپا برقیاند
اتحادیهی اروپا همچنان قصد دارد فروش خودروهای جدید با موتورهای بنزینی را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند؛ البته مردم همچنان میتوانند در دههی آینده در کشورهای این ناحیه با خودروهای بنزینی خود رانندگی کنند. طبق آمارهای جدید، تغییر به خودروهای برقی مدت زیادی طول خواهد کشید و احتمالاً دههها زمان خواهد برد. بسیاری از کارشناسان شک دارند که این تغییر بهزودی اتفاق بیفتد. در سال ۲۰۲۳، تقریباً ۲۴۹ میلیون خودرو در جادههای اتحادیه اروپا وجود داشت؛ اما فقط ۱٫۸ میلیون از این تعداد را خودروهای کاملاً برقی تشکیل دادهاند.
آمارهای انجمن تولیدکنندگان خودروهای اروپا (ACEA) نشان میدهند که خودروهای برقی برای رسیدن به خودروهای بنزینسوز مسیر بسیار طولانی در پیش دارند. با وجود سالها حمایت دولتی، مشوقهای مالیاتی و مزایای دیگر، خودروهای کاملاً برقی فقط بخش کوچکی از کل خودروهای ثبتشده در اروپا را تشکیل میدهند. درنظرگرفتن خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) نشان میدهد که خودروهایی مجهز به درگاه شارژ همچنان فقط ۳٫۹ درصد از کل ناوگان خودروهای اتحادیهی اروپا را در سال ۲۰۲۳ تشکیل میدهند.
با ادامهی افزایش قیمت خودروها، طبیعی بهنظر میرسد که اروپاییها مدت بیشتری از خودروهای قدیمی خود استفاده کنند. میانگین سن خودروهایی که هماکنون در جادههای اتحادیهی اروپا تردد میکنند، به ۱۲٫۵ سال میرسد. مردم یونان با ناوگان خودرویی به میانگین ۱۷٫۵ سال، مسنترین خودروها را دارند. در مقابل، لوکزامبورگ با میانگین ۸ سال، جوانترین ناوگان خودرویی را در اختیار دارد.
طبق برآوردهای ACEA، در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۴۸٬۸۲۴٬۵۴۲ خودرو در اتحادیهی اروپا وجود داشت که در مقایسه با سال قبل ۱٫۴ درصد افزایش یافته است. با درنظرگرفتن کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند و نروژ و سوئیس) و بریتانیا، تعداد کل خودروها در جادههای اروپا به ۲۹۴٬۴۸۰٬۸۹۴ رسید که بازهم افزایش ۱٫۴ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۲ نشان میدهد.
ایتالیاییها بیش از دیگران به مالکیت خودرو علاوه دارند؛ بهطوریکه در ازای هر ۱,۰۰۰ نفر ۶۹۴ خودرو وجود دارد. در مقابل، از هر ۱,۰۰۰ نفر در لتونی فقط ۳۸۱ نفر خودرو دارند. میانگین مسافتی که هر اروپایی بهطور سالانه طی میکند، حدود ۱۲٬۳۴۶ کیلومتر است.
سهم بازار خودروهای کاملاً برقی در اتحادیهی اروپا در سال ۲۰۲۴ به ۱۳٫۶ درصد کاهش یافته است که در مقایسه با سال قبلاز آن کاهش ۱ درصدی را نشان میدهد. سهم خودروهای هیبریدی شارژی نیز کاهش پیدا کرده و از ۷٫۷ به ۷٫۱ درصد رسیده است. تعداد خودروهای برقی در بازهی زمانی اشارهشده کاهش جزئی یافته است و از ۱۵٫۷ به ۱۵٫۴ درصد و خودروهای هیبریدی شارژی از ۷٫۷ به ۷٫۳ درصد رسیدهاند.
منبع : زومیت