zoomit

این چاپستیک الکتریکی بدون نمک اضافی طعم شور غذا را تقویت می‌کند

این چاپستیک الکتریکی بدون نمک اضافی طعم شور غذا را تقویت می‌کند

نمک و شکر به‌عنوان مواد اولیه‌ای که باعث بهتر شدن طعم غذاها می‌شوند درصورتی‌که بیش از اندازه مصرف شوند ممکن است آثار منفی متعددی روی سلامتی بدن انسان بگذارند. بااین‌حال همان‌طورکه هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند چشم‌ انسان را برای دیدن دنیایی سه‌بعدی که وجود ندارد فریب دهند، چاپستیک‌های جدیدی تولید شده‌اند که می‌توانند زبان را برای چشیدن مزه‌‌های شور گول بزنند، حتی موقع خوردن غذاهای سالم‌تری که نمک کمتری در خود دارند.

آن‌طور که Gizmodo می‌نویسد چاپستیک‌ مورد اشاره نتیجه‌ی همکاری مشترک محققان گروه علوم پیشرفته‌ی رسانه، دانشگاه میجی و یک تولیدکننده‌ی ژاپنی مواد غذایی به نام Kirin است و با تلاش وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن ساخته شده است.

ژاپن ازطریق این چاپستیک‌ها تلاش می‌کند مصرف روزانه‌ی نمک را در بین ژاپنی‌ها کاهش دهد. آمار نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی نمک در ژاپن به‌طرز قابل‌توجهی بالاتر از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

هدف اصلی این است که مقدار نمک مصرف‌شده حداقل ۲۰ درصد کاهش یابد، بااین‌حال کاهش نمک در نهایت طعم غذا را نیز کاهش می‌دهد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین موانع برای کسانی است که تمایل دارند رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشند و به آن پای‌بند بمانند. چاپستیک‌‌های جدید مخصوص این دسته از افراد هستند.

در انتهای یکی از چاپستیک‌ها از پوششی فلزی استفاده شده که جریانی الکتریکی را با شکل موجی خاص به درون دهان فرد می‌فرستد. این جریان الکتریکی یون‌های موجود در سدیم‌کلرید و مونوسدیم گلوتامات را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا مزه‌ی شور و لذیذی که جوانه‌های چشایی حس می‌کنند، تقویت شود.

پسر ژاپنی در حال غذا خوردن با چاپستیک الکتریکی لپ تاپ

در یکی از بررسی‌های اخیر، تحریک الکتریکی ناشی از چاپستیک‌های Kirin طعم شور غذایی خاص را به‌میزان ۱٫۵ برابر بیشتر کرد. در صورت استفاده از چاپستیک الکتریکی، فرد به هنگام خوردن غذایی که ۳۰ درصد نمک کمتر دارد تفاوتی در مزه حس نخواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • مصرف بیش از اندازه‌ی نمک، عملکرد سلول‌های ایمنی را مختل می‌کند
  • چگونه با کاهش میزان نمک، می‌توان طعم غذا را حفظ کرد؟

در سال ۲۰۱۶ گروه دیگری از محققان ژاپنی چنگالی الکتریکی تولید کردند که مزه‌ی شور و ترش را غذا تقویت می‌کرد و شرکتی به اسم SpoonTEK هم‌اکنون چنگالی ویژه با کارکرد مشابه می‌فروشد که نه‌تنها مزه‌ها را تقویت می‌کند، بلکه پس‌طعمِ ناخوشایند موادی غذایی‌ای مثل ماست یونانی را ضعیف می‌کند. محققان حتی نمایشگرهایی تولید کرده‌اند که کاربر با زبان زدن به آن‌ها می‌تواند تنوع بالایی از مزه‌ها را حس کند.

هنوز چند سال تا رسیدن به دورانی که بتوانیم بدون دریافت حتی یک کالری مزه‌ی غذاها را تجربه کنیم فاصله داریم، بااین‌حال همین‌ که محققان دانشگاه میجی توانسته‌اند نسخه‌ی جالبی از چوب‌های غذاخوری برای تقویت مزه‌ی شور بسازند اقدامی تحسین‌برانگیز است. این چوب غذاخوری به باتری بسته‌شده به دور مچ متصل می‌شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا