تعرفه واردات برخی از ماشینها کاهش یافت؛ ابلاغ قانون جدید

تعرفه واردات برخی از ماشینها کاهش یافت؛ ابلاغ قانون جدید
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، آییننامهی اصلاحشدهی واردات خودرو را ابلاغ کرد. جدول تعرفهها بر مبنای حجم موتور همچنان باقی مانده و در برخی مواد آییننامه اصلاحاتی شکل گرفته است.
تعرفهی واردات خودرو (بر اساس حجم موتور)
حجم موتور |
ارز مبنا (ریال) |
تعرفهی واردات |
---|---|---|
تا ۱۵۰۰ سیسی |
۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۰ درصد |
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی |
۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۰ درصد |
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی |
۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۳۰ درصد |
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی |
۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۴۵ درصد |
بیش از ۳۰۰۰ سیسی |
۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶۵ درصد |
سقف کلی واردات |
۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۰ درصد |
تغییرات تعرفه براساس مصوبهی هیئت وزیران
حجم موتور |
تعرفهی قبلی |
تعرفهی جدید |
---|---|---|
خودروهای بنزینی وارداتی با حجم ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی |
۱۵۵ درصد |
۱۳۰ درصد |
خودروهای بنزینی وارداتی با حجم ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی |
۱۸۰ درصد |
۱۴۵ درصد |
خودروهای بنزینی وارداتی با حجم بیش از ۳۰۰۰ سیسی |
۱۹۰ درصد |
۱۰۰ درصد |
در ۲۸ تیرماه، سازمان توسعهی تجارت، تعرفههای جدیدی برای واردات خودرو اعلام کرد. کارشناسان این تغییرات را تلاشی دوگانه از سوی دولت برای جبران کاهش درآمدها و کنترل قیمت خودروهای وارداتی میدانستند. خودروسازان و قطعهسازان داخلی به این سیاست اعتراض کردند و مخالف حمایت از تولید داخلی دانستند.
جدال قانونی با شکایت یک شاکی در دیوان عدالت اداری ادامه پیدا کرد. شاکی معتقد بود که تعرفههای جدید دولت با قانون بودجه سال ۱۴۰۴ که تعرفه واردات خودرو را ۱۰۰ درصد تعیین کرده بود، مغایرت دارد. به همین دلیل، در ۱۱ مردادماه، دیوان عدالت اداری اجرای تعرفهها را متوقف کرد و در نتیجه، باعث ایجاد سردرگمی در بازار خودرو شد.
مقالههای مرتبط
پروندهی تعرفهی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ نشان میدهد که سیاستگذاری در این حوزه همچنان درگیر اختلافات قانونی و تضاد منافع است.
منبع : زومیت