تحول بزرگ در انتظار مزدا ۳؛ خودرو ژاپنی محبوب، چینی میشود

تحول بزرگ در انتظار مزدا ۳؛ خودرو ژاپنی محبوب، چینی میشود
مزدا در سالهای اخیر توجه ویژهای بر کراساوورهای بزرگ و سودآور معطوف کرده و بخش خودروهای کوچک این برند عملاً بدون تغییر مانده است. سکوت دربارهی جانشین مزدا ۳ نیز نگرانیها را افزایش داده است و طبق گزارشها احتمال توقف تولید آن پس از ۲۰۲۶ وجود دارد.
پس از کنار گذاشتن مزدا ۶، بسیاری انتظار داشتند مدل جایگزین با محور عقب و موتور ۶سیلندر عرضه شود، اما این رؤیا تحقق نیافت و فقط نسخههای برقی و هیبریدی مبتنیبر پلتفرم چینی دیپال روانهی برخی بازارها شد. این روند باعث شد احتمال تکرار چنین سرنوشتی برای مزدا ۳ بالا برود.
بهنوشتهی Carscoops، ثبت نام تجاری Mazda3e در اروپا، بریتانیا و استرالیا و معرفی سدان چانگان L06 نشانههای محکمی هستند که نسل بعدی مزدا ۳ شاید روی پلتفرم دیپال ساخته شود. مزدا بهعنوان خودروسازی کوچک، با همکاری چانگان میتواند هزینههای توسعه را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
درصورت استفاده از پلتفرم L06، مزدا 3e احتمالاً در دو نسخه عرضه خواهد شد: مدل هیبریدی با برد ۱۸۰ کیلومتر و مصرف سوخت پایین و نسخهی تمامبرقی با موتور ۲۶۸ اسبی و باتریهای ۵۶ یا ۶۹ کیلوواتساعتی که تا ۶۷۰ کیلومتر برد خواهند داشت.
طراحی کابین و ظاهر خارجی در مزدا 3e احتمالاً پریمیومتر و هماهنگ با زبان طراحی کودو خواهد بود، اما روند نمایشگرهای تمامصفحه و تجهیز خودرو به حسگر LiDAR و هدآپ ۵۰ اینچی حفظ میشود. ابعاد بزرگتر پلتفرم جدید نیز مشکل فضای عقب مزدا ۳ فعلی را حل خواهد کرد.
اگر مزدا تصمیم بگیرد نسخهای چینیشدهی مزدا ۳ را جایگزین مدل فعلی کند، بازار آمریکای شمالی این خودرو را دریافت نخواهد کرد. بااین حال، مزدا 3e میتواند در اروپا و آسیا رقیبی جدی برای BYD Seal، هیوندای آیونیک ۶ و سایر سدانهای برقی جدید باشد.
منبع : زومیت


