zoomit

تحقیق و توسعه دیجی‌کالا در راستای ایجاد وفاداری مشتریان به برندها فعالیت می‌کند

تحقیق و توسعه دیجی‌کالا در راستای ایجاد وفاداری مشتریان به برندها فعالیت می‌کند

به باور خاورزاده روش‌های سنتی هزینه‌بر و زمان‌بر هستند و ممکن است در مواردی نتیجه تحقیقات با آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، تطبیق پیدا نکند. او درباره هدف این خدمات افزود: «ما مشتریانی داریم که به یکسری کالای خاص نیاز دارند و در جست‌وجوهای آن‌ها می‌توانیم این نیازها را پیدا کنیم. دیجی‌کالا به‌عنوان پلتفرمی که این داده‌ها را به‌صورت روزانه بررسی می‌کند، می‌تواند به تأمین‌کنندگان بینشی ارائه دهد که محصول خود را با نیازهای مشتری منطبق کنند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود رضایت مشتری و فروشنده در بالاترین حد خود قرار بگیرد.»

به گفته او دیجی‌کالا ادز سال‌ها است که در پلتفرم دیجی‌کالا فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهد اما با ابزار جدیدی که برای سنجش کیفیت تبلیغات ایجاد شده، در کنار سایر ابزارهای تحقیقات بازار می‌تواند این فعالیت را به بهینه‌ترین حالت ممکن تبدیل کند.

تمرکز سرویس اد ترک بیشتر روی تبلیغات است اما سرویس تحقیقات بازار علاوه بر تبلیغات، الگوی رفتار مصرف‌کننده را در پلتفرم دیجی‌کالا بررسی می‌کند. در این سرویس داده‌هایی مربوط به کالاهایی که خریداران تهیه می‌کنند، ویژگی‌های آن‌ها و حساسیت کاربران نسبت به قیمت‌گذاری آن‌ها بررسی می‌شود.

– رامین خاورزاده، مدیرکل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا

او درباره انتخاب نمونه‌های تحقیقاتی بررسی‌شده می‌گوید: «هر کار تحقیقاتی یک نمونه دارد چون از کل جامعه پرسش‌گری نمی‌کنیم. دیجی‌کالا به واسطه سال‌ها فعالیت با حفظ حریم خصوصی کاربران، به آن‌ها دسترسی دارد و می‌تواند علاوه بر پرسشگری از آن‌ها، رفتارشان را بسنجد.»

به باور خاورزاده تعادل و تناسب در نمونه‌گیری مهم‌ترین اصول برای تعمیم‌پذیری آن نمونه به جامعه است. او می‌گوید: «ما از روش‌هایی استفاده می‌کنیم که بتوانیم داده‌های تمیزی به دست‌ بیاوریم، آن‌ها را به درستی فیلتر کنیم و از صحت داده‌ها مطمئن شویم. بر اساس این روش‌ها ما می‌توانیم نتیجه‌گیری درستی انجام دهیم.»

به گفته مدیرکل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا همه این موضوعات در مدل‌های هوش مصنوعی جای می‌گیرد. در قدم اول مشتری‌ها دسته‌بندی می‌شوند و روش‌های مختلف هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شود تا نتیجه‌ای که در دسته‌های مختلف به تأمین‌کننده ارائه می‌شود، دارای دقت بالایی باشد. سپس از روش‌های تحلیلی پیش‌بینی‌کننده مانند سری زمانی و سایر روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

او می‌گوید: «در ایران تعداد زیادی مصرف‌کننده هستند که ممکن است در میان کالاهای موجود در دیجی‌کالا، نتوانند کالای موردنظر خود را پیدا کنند. ممکن است این کالا موجود نباشد و صرفاً پس از تماشای یک سریال تعداد زیادی مصرف‌کننده، متقاضی آن شده باشند. طبیعتاً فروشندگان پس از شناسایی این جای خالی در بازار، سراغ تأمین آن می‌روند. در نتیجه فرصت‌های فروش بر اساس رفتار کاربران پیدا می‌شوند.»

فرصت‌های فروش بر اساس رفتار کاربران پیدا می‌شوند

خاورزاده درباره شعار کمپین دیجی‌کالا ادز که راهکارها را به سه دسته «یافتن فرصت‌ها»، «آزمایش ایده‌ها» و «تحقیقات بازاریابی» تقسیم می‌کند، می‌گوید: «تست‌ ایده‌ها به این صورت است که شما برای برگزاری هر کمپینی، با یک ایده جلو می‌روید. مثلاً با یک بنر تبلیغاتی قصد دارید پیامی را به مخاطب برسانید اما مشخص نیست که این بنر دقیقا پیام مورد نظر شما را برساند. این موضوع اهمیت زیادی دارد و باید ابزاری برای سنجش آن باشد.»

او ادامه می‌دهد: «در تحلیل رفتار مشتری همیشه یکسری سوگیری در ذهن مخاطب وجود دارد. ذهن مخاطب نسبی‌گرا است. وقتی می‌گوییم ایده‌های شما را می‌سنجیم به این معنا نیست که یک ایده را جلوی کاربر قرار می‌دهیم و پیامی که از آن دریافت می‌شود را می‌پرسیم. رفتار کاربر با ابزارهای آنلاین کاملاً می‌تواند به شما بگوید که پیام منجر به خرید یک کالا شده است یا خیر.»

مدیرکل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا درباره بخش سوم شعار این کمپین می‌گوید: «بخش سوم که درباره تحقیقات بازاریابی صحبت می‌کنیم، طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود. رفتار کاربر نسبت به کالا از نظر قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، ترویج در موقعیت‌های مکانی مختلف و… همه این‌ها موضوعاتی است که در تحقیقات بازاریابی گنجانده می‌شود و به وسیله دسترسی به کاربران متنوعی که در دیجی‌کالا حضور دارند، قابل سنجش است.»

به گفته او با عبور از دوره تحقیقات سنتی بازار، دیگر از مشتریان این سؤال پرسیده نمی‌شود که دلیل خرید یک محصول، رنگ یا قیمت آن بوده چون احتمالاً پاسخ مشتری دقیق نیست. خاورزاده می‌گوید: «ابزارهای زیادی وجود دارد که این سوگیری‌ها را کم می‌کند. به عنوان مثال دو سناریو را در برابر کاربر قرار می‌دهند تا او یکی از آن‌ها را انتخاب کند. با تغییر متغیرهای مختلف در این سناریوها می‌توان فهمید چه دلیلی برای انتخاب هر محصول وجود دارد.»

مدیرکل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا می‌گوید سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا، مراحل مختلفی دارد. به عنوان مثال شناسایی گپ بازار و ترندها، برای هر فروشنده‌ای قابل استفاده است و قیمت آن در کمترین حالت ممکن، بهینه شده است.

او ادعا می‌کند که سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا ادز قیمت بصرفه‌تری از تحقیقات بازار سنتی دارد. یکی از دلایل این موضوع دسترسی‌پذیری نمونه‌ مورد بررسی است چون با ابزارهای جدید این موضوع خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. به گفته خاورزاده فروشندگان دیجی‌کالا اولین مشتریان این سرویس هستند و از نیاز مصرف‌کنندگان مطلع می‌شوند.

سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا ادز قیمت بصرفه‌تری از تحقیقات بازار سنتی دارد.

به گفته او هدف نهایی این سرویس ارائه راهکارهایی است که مشتری به برند وفادار بماند و آن را ترویج دهد. مدیر تیم بینش و بازاریابی دیجی‌کالا باور دارد احتمالاً در آینده نزدیک به این هدف دست پیدا می‌کنند و زیرساخت‌هایی را در اختیار فروشندگان و برندها قرار می‌دهند که بتواند این موضوع را اندازه‌گیری کند.

خاورزاده مزیت رقابتی دیجی‌کالا ادز با شرکت‌های بزرگ دنیا را قیمت، دسترسی‌پذیری و زمان عنوان می‌کند. او در این باره می‌گوید: «اگر شما در فرایند تحقیقات بازار قرار بگیرید، احتمالاً هیچ‌یک از شرکت‌های بزرگ خارجی نمی‌توانند با این دقت بازار ایران و رفتار کاربران ایرانی را شناسایی کنند. علاوه بر این، هزینه‌های آن‌ها هم خیلی زیاد است.»

به باور او برنامه ورود این شرکت به بازارهای خارجی یا حداقل منطقه، دور از دسترس نیست و این موضوع بستگی به توسعه خود دیجی‌کالا دارد. خاورزاده ادامه می‌دهد: «سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا ادز در چند سال آینده می‌تواند به صورت کامل خودکار شود. این یک دنیای ایدئال برای خود من است که تمام این فرایندها به وسیله ابزارهای هوش منصوعی اتفاق بیفتد.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا