تبلیغات رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن مصوبه
تبلیغات رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن مصوبه
محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مصوبه این شورا در خصوص مقررات تبلیغات رمزداراییها را به وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، سازمانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.
مقررات تبلیغات رمزداراییها مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
بر اساس خبری که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده در این مصوبه آمده است که در راستای اجرای بند ۳ـ۲ـ۱ـ «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور»، مصوب هشتادویکمین جلسه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای عالی فضای مجازی کشور و به استناد ماده ۶ «نظامنامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربردی رمزارزهای جهانروا» موضوع ردیف ۲۲ بند «د» سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی برای اجرا ابلاغ میشود.
در بخشی از متن این مصوبه آمده است: «از آنجا که فقدان ضوابط اختصاصی در سالهای گذشته منجر به سوءاستفاده برای اغواگری، کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران شده است، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در جلسه ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضوابط و الزامات تبلیغات رمزداراییها را در ۹ ماده و تبصرههای مربوط به شرح زیر تصویب کرد»:
در ماده ۱ این مصوبه اعلام شده است که «ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز از تنظیمگران بخشی موضوع ماده ۴ نظامنامه، مجازند در درگاههای اینترنتی رسمی خود، به شرط رعایت الزامات مندرج در این سند، نسبت به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایهگذاری رمزداراییها اقدام کنند.«
همچنین، این سکوها مجازند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تأمین مالی تولید را که مجوز انتشار آن از سوی تنظیمگر بخشیِ تعیینشده صادر شده است، تبلیغ کنند؛ البته منوط به رعایت شرایط تعیین شده توسط تنظیمگر بخشی.
در تبصره ۱ این ماده عنوان شده است که «هر گونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایهگذاری، خرید یا فروش رمزداراییها، خارج از موارد ماده یک، در فضای مجازی و انواع رسانهها تا ابلاغ موضوع ماده ۸ این سند ممنوع است.»
در تبصره ۲ نیز ذکر شده است که تا زمان صدور مجوز توسط تنظیمگر بخشی، سکوهای مورد تایید نهادهای خودتنظیمگر (موضوع بند ۸ ماده ۵ نظامنامه) مشمول موضوع ماده ۱ خواهند بود.
تبصره ۳ این ماده نیز میگوید: «ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی باید مخاطرات سرمایهگذاری در رمزدارایی، ویژگیهای بازار آن و فرصتهای این فناوری برای سرمایهگذاریهای مفید را در صفحه اصلی بسترهای کسبوکار خود بهصورت شفاف و برجسته به مخاطبان اطلاعرسانی کرده و از آگاهی کاربران خود نسبت به این موارد اطمینان حاصل کنند.»
ممنوعیت تبلیغ رمزدارایی بهعنوان جایزه
در ماده ۲ این مصوبه نیز آمده است که تنظیمگران بخشی در ضوابط فعالیت ارائهدهندگان خدمات تحت نظارت خود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضوابط فعالیت انتشاردهندگان آگهی، موظف به «استفاده از بیان قابل فهم برای عموم و پرهیز از به کاربردن اصطلاحات پیچیده» و «ارائه پیوند مربوط به اطلاعات کامل رمزدارایی (مانند سفیدنامه) در آگهی» هستند.
همچنین، مخاطرات سرمایهگذاری (از جمله نوسانات قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه) باید بهصورت برجسته و شفاف درج شده و از «مقایسه بازار رمزداراییها با سایر بازارهای مالی» و «وعده پرداخت سود ثابت یا وعده رشد قیمتی رمزدارایی» پرهیز شود.
علاوه بر این، رمزدارایی نباید «در فهرست هشدار اعلامی از سوی نهادهای خودتنظیمگر» قرار داشته باشد. از «تبلیغ معاملات اهرمی و توکنهای اهرمدار» و «تبلیغ کاربرد رمزدارایی بهعنوان ابزار پرداخت» نیز باید پرهیز شود.
در این ماده «انتشار از طریق نهاد مجوزدار (کانون تبلیغاتی)» نیز الزامی شده و «تبلیغ رمزدارایی بهعنوان جایزه جز در مورد بند «الف» ماده ۲ نظامنامه موضوع این سند» هم ممنوع شده است.
ماده ۳) تبلیغ ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی در رسانههای محیطی و مجازی از جمله مطبوعات و خبرگزاریهای رسمی، رسانه ملّی، رسانههای نمایش خانگی و ابرسکوها ممنوع است.
در تبصره این ماده ذکر شده که تبلیغات برای ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی در صورت اخذ مجوز از تنظیمگر بخشی در چارچوب مجوز بلامانع است.
ماده ۴ این مصوبه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کرده که برای آگاهیبخشی عمومی درباره مخاطرات رمزداراییهای مفید برای تأمین مالی تولید، حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این سند، برنامهریزی لازم را تمهید و اجرا کنند.
مطابق ماده ۵ مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تنظیمگران بخشی موظفند اسامی و رتبه اعتباری سکوهای مجاز ارائه خدمات رمزداراییها را به اطلاع عموم برسانند. در ماده ۶ نیز نوشته شده: «تبلیغ هر گونه فعالیت توسعه و مدیریت کسبوکارهای مرتبط با رمزدارایی مانند کار در منزل، کار در صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش و اجاره حساب کاربری صرافی، ممنوع است.»
در تبصره این ماده عنوان شده است که آگهی جذب و استخدام برای سکوهای موضوع ماده یک مشروط به احزار هویت کسب وکار توسط ارائهدهندگان خدمات کاریابی مجاز است.
ماده ۷. هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایهگذاری در استخراج رمزدارایی (شامل استخراج ابری)، خرید و فروش، نصب و خدمات پس از فروش دستگاههای استخراج رمزدارایی و متعلقات آن در فضای مجازی و انواع رسانهها ممنوع است.
براساس ماده ۸ با توجه به پویایی فضای کسبوکار، کمیته تخصصی رمزداراییها موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه با بازخوردهای دریافتی از نهادهای قانونی، نظارتی و نهادهای خودتنظیمگر، بهروزرسانی این سند را انجام دهد. این کمیته باید پس از نهاییسازی نسخه بهروز، نسخه جدید را پس از تصویب در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ابلاغ کند.
در ماده ۹ مصوبه مذکور تنظیمگران بخشی موظف شدهاند مقررات محرومیت اشخاص و سکوهای متخلف از مقررات تبلیغات رمزداراییها را تدوین کرده و قبل از صدور مجوز با کنترل متقاضیان و مدیران آن از صدور یا تمدید مجوز برای اشخاص و سکوهای متخلف مطابق مقررات تعیین شده خودداری کنند.
طبق تبصره ماده ۹، «تنظیمگران بخشی موظفند با بهکارگیری سامانههای سوتزنی مردمی، گزارش تخلقات از این سند را دریافت و تا حصول نتیجه پیگیری کنند.»
منبع : زومیت