برنامه نويسی

تایپ اسکریپت چیست و چرا در React کاربرد دارد؟

تایپ اسکریپت چیست و چرا در React کاربرد دارد؟

—————- رپرتاژ آگهی —————–

توسعه و تولید اپلیکیشن‌های تحت وب به هر قیمتی کار اشتباهی است. شما همواره باید از یکسری استاندارد و اصول پیروی کنید تا بتوانید اپلیکیشن بهینه و مناسبی را بنویسید. در زمینه بخش‌های مختلف توسعه اپلیکیشن همواره استاندارد‌ها و اصول مختلفی توسعه پیدا کرده‌اند که با پیروی کردن از آن‌ها در نهایت خواهید توانست یک اپلیکیشن مناسب را بنویسید.
در زمینه توسعه فرانت-اند و طراحی وبسایت نیز این اصول و قواعد وجود داشته و نیاز است که از آن‌ها استفاده کنید.

اگر یک توسعه دهنده فرانت-اند هستید پس حتما نیاز است که به صورت روزانه از جاوا اسکریپت استفاده کنید. یادگیری جاوا اسکریپت ساده بوده و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های مختلف مبتنی بر این زبان برنامه نویسی آسان است. اما زمانی که بخواهید از بهترین رویکردهای جاوا اسکریپتی استفاده کنید چه؟ در این شرایط نیاز است که محدودیت‌های جاوا اسکریپت را بهتر درک کرده و سعی کنید در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت این محدودیت‌ها را دور زده و از بهترین رویکردها و قواعد موجود استفاده کنید.
مهمترین فرا-زبانی که می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلات جاوا اسکریپت را در سطح بالایی حل کرده و بهترین تجربه را در هنگام توسعه اپلیکیشن به شما بدهد، زبان تایپ اسکریپت است. یک زبان توسعه یافته توسط مایکروسافت که ویژگی‌های جدیدی را به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آورده و همچنین مشکلات اساسی در زمان کامپایل جاوا اسکریپت را حل می‌کند.
از آنجایی که می‌توان به صورت مستقیم با فریمورک‌هایی مانند React یا Vue با زبان جاوا اسکریپت کار کرد، استفاده از تایپ اسکریپت در آن‌ها نیز می‌تواند یک رویکرد جدید و کاربردی باشد.
شما ویژگی‌های مختلفی برای پیاده‌سازی اپلیکیشن در هنگام استفاده از React را در اختیار خواهید داشت. اما این موضوع را باید بدانید که جدای از اصول اولیه، یکسری موضوعات و بهبودها وجود دارد که در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر React باید آن‌ها را دنبال کنید.
بیایید ابتدا با چیستی تایپ اسکریپت آشنا شویم و سپس سراغ بهینه‌ترین روش‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت و React.js برویم.
 

آشنایی با تایپ اسکریپت

اگر با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید مطمئنا نام زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت را شنیده‌اید. همانطور که می‌دانید جاوا اسکریپت به خودی خود یکسری مشکلات داشته که برای حل کردن‌ش باید از زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت استفاده شود. دو مورد از مهمترین این مشکلات پشتیبانی ضعیف از ویژگی‌های شئ‌گرایی و داینامیک بودن جاوا اسکریپت است که به لطف تایپ اسکریپت این مشکل حل شده است. البته به عنوان یک نکته مهم این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تایپ اسکریپت یک زبان کاملا مستقل نبوده و به صورت استاندارد، یک Superset جاوا اسکریپت به حساب می‌آید.
تایپ اسکریپت به نسبت جاوااسکریپت از یکسری برتری برخوردار است که در زیر می‌توانید چند مورد از این برتری‌ها را مشاهده کنید:
از اصلی‌ترین برتری‌های تایپ‌اسکریپت پشتیبانی کامل‌تر و بسیار بهتر از شئ‌گرایی است. تایپ‌اسکریپت با این دید طراحی شده که یک مدل کامل از شئ‌گرایی را وارد جاوااسکریپت کند.
برتری دیگر بررسی نوعی داده‌هاست. چیزی که برنامه‌نویسان آن را Static type-checking می‌نامند. در این روش برنامه قبل از آنکه اجرا شود در رابطه با نوع‌های داده‌ای که استفاده می‌کنید بررسی شده و از این رو در جریان اجرای برنامه با خطاهای عجیب و غریب روبرو نخواهید شد.
همانطور که می‌دانیم تایپ‌اسکریپت همان جاوا اسکریپت است اما با ویژگی‌های بیشتر. از این رو بسیار منطقی است که بخواهیم از تایپ‌اسکریپت بجای جاوا اسکریپت استفاده کنیم.
با استفاده از تایپ‌اسکریپت شما شانس استفاده نکردن از کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی را از دست نخواهید داد. بلکه بهتر می‌توانید از آن‌ها نیز بهره بگیرید.
در فرایند آموزش تایپ اسکریپت در React ما سعی خواهیم کرد در ابتدای کار خود تایپ اسکریپت را در حد یک یادآوری  آموزش دهیم و سپس شیوه استفاده از آن در هنگام توسعه اپلیکیشن‌های Reactیی را آموزش دهیم.
اما چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ چرا باید از تایپ اسکریپت در کنار React استفاده کنیم؟ در این مرحله است که ما سراغ پیروی کردن از بهترین اصول و قواعد توسعه اپلیکیشن در React‌خواهیم رفت. در واقع در این مرحله ما فرایند بهینه‌سازی در React را یاد خواهیم گرفت.

 

تایپ اسکریپت چیست و چرا در React کاربرد دارد؟

بهینه‌سازی و افزایش سرعت اپلیکیشن‌ها در React

همانطور که پیشتر گفته شد هر ابزار و زبان برنامه نویسی جدای از آنکه یکسری موضوعات مقدماتی و ابتدایی در جهت یادگیری دارند، حاوی یکسری اصول و قواعد است که در جهت توسعه اپلیکیشن‌های بهینه‌تر به توسعه دهندگان آن کمک می‌کند تا برنامه‌های بهتری را ایجاد کنند.
فریمورک React.js‌ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در این فریمورک نیز نیاز است از یکسری قواعد و قوانین پیروی کرد تا بتوان بهترین خروجی‌ها را تولید کرد. هدف از دوره آموزشی جدید بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها در React دقیقا همین قضیه است.
در کنار اینکه شما باید بتوانید به نحوی درست از زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت در کنار فریمورک React استفاده کنید یکسری موارد و اصول بسیار مهم دیگر وجود دارد که در فرایند یادگیری حرفه‌ای React یادگیری هر کدام از آن‌ها می‌تواند مفید باشد.
دلیل استفاده از این تکنیک‌ها نیز در نهایت تولید یک اپلیکیشن با Stability یا پایداری بیشتر است. هیچکس دوست ندارد از اپلیکیشنی استفاده کند که در هنگام اجرا باگ‌های مختلفی در آن پیدا می‌شود و نمی‌توان به درستی از توانایی‌های آن استفاده کرد.
ما در فرایند دوره آموزشی بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها در React سه سرفصل اصلی زیر را به شما آموزش خواهیم داد:
   – کدنویسی درست در React
   – بهینه‌سازی سرعت اپلیکیشن‌ها
   – بررسی استفاده از دیزاین پترن‌ها در React

 

تایپ اسکریپت چیست و چرا در React کاربرد دارد؟

منظور از سرفصل اول یا همان کدنویسی درست در React نوشتن بهینه‌تر کدها و رعایت کردن اصول مرتب بودن آن‌هاست. زمانی که نتوانید کدهای سالم و تمیزی را تحویل ندهید، اپلیکیشن‌تان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. مهمترین این مشکلات نیز زمانی اتفاق می‌افتد که شما بخواهید تغییراتی را در اپلیکیشن بعد از توسعه نسخه اول ایجاد کنید. زمانی که کدهای‌تان آشفته و نامرتب باشد نمی‌توانید به خوبی تغییرات را اعمال کنید.
در سرفصل دوم ما با استفاده از تکنیک‌های مختلف سعی خواهیم کرد تا سرعت اجرا اپلیکیشن‌ها را بیشتر کرده و در مواجه با مشکلات مختلف آن را آماده کنیم.
در سرفصل سوم دیزاین پترن‌های مختلفی که برای استفاده در React مناسب هستند را بررسی کرده و همچنین به صورت عملی آن‌ها را پیاده‌سازی می‌کنیم.
 

در پایان

هدف دو دوره آموزشی اخیری که در وبسایت آموزشی راکت منتشر شده این است که بتوانیم به صورت بسیار بهینه و درستی از React استفاده کنیم. یادگیری تایپ اسکریپت در کنار ری‌اکت نیز یکی از مهمترین موضوعاتی است که به شما در استفاده بهتر از چهارچوب React.js کمک می‌کند.
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا