zoomit

تاخت و تاز کارآفرینان نسل زد؛ با ارتش ستاره‌های نوجوان اکوسیستم فناوری آشنا شوید

تاخت و تاز کارآفرینان نسل زد؛ با ارتش ستاره‌های نوجوان اکوسیستم فناوری آشنا شوید

داخل ابر بالای سرشان پر از ایده‌های جدید است و در راهروهای قرمز نمایشگاه الکامپ دنبال کسی می‌گشتند که به حرف‌هایشان گوش کند. یکی پلتفرم ساخته، یکی وب‌سایت بالا آورده و یکی هم دیوایس طراحی کرده بود. آن‌ها نوجوان‌هایی بودند که بعد از ماه‌ها کار کردن روی پروژه‌های خود، در بیست‌وهشتمین الکامپ وارد بازی بزرگان فناوری کشور شده بودند.

چشم‌هایشان از هیجان ایده‌ها برق می‌زد. بیشترشان در کمپ‌های ابرآروان همدیگر را پیدا کرده بودند. بعضی از روبیکمپ و تک‌وتوک هم از مدرسه‌ طرح دوستی ریخته بودند و حالا در غرفه‌ «تینواستارز» الکامپ ساعت‌ها روی پا می‌ایستادند تا از سوی سرمایه‌گذاران یا منتورها دیده شوند.

دیاگ هوشمند و طراح‌ ۱۹ ساله‌اش

زینب اکبری اهل بم و ۱۹ ساله، تنها کسی است که اینجا یک دیوایس طراحی کرده. آدم‌ها دور او حلقه می‌زدند و زینب بارها و بارها خودش، تیم ۵ نفره‌شان و پروژه جالبشان را معرفی می‌کرد. آن‌ها دیاگ سنتی را به دیاگ هوشمند تبدیل کرده‌اند. دیوایسی که وقتی به خودرو متصل شود می‌تواند خطاهای ماشین را روی گوشی به‌صورت تصویری و بدون نیاز به دانش تخصصی به راننده نشان دهد.

آزمون‌ساز هوشمند و رادین و امیرحسین ۱۲ ساله

رادین و امیرحسین حدود ۱۲ سال دارند و کوچک‌ترین برنامه‌نویس‌های این تیم‌اند. آن‌ها یک آزمون‌ساز هوشمند طراحی کرده‌اند که بر اساس مقطع تحصیلی، سطح دشواری و نوع درس، نمونه‌سوال‌های تستی و تشریحی تولید می‌کند و در پایان دو فایل PDF از سوال‌ها و پاسخ‌ها به کاربر می‌دهد.

رادین و دوستش سال گذشته هم در نمایشگاه شرکت کرده بودند. او برنامه‌نویسی را تازه از امسال یاد گرفته و حالا به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد. نسخه‌ی اصلی محصولشان هنوز منتشر نشده، اما نمونه‌ی اولیه‌اش توجه خیلی‌ها را جلب کرده است.

فاطمه و برنامه ثبت خاطرات

فاطمه حیدری‌زاده و تیمش هم پروژه ممو را راه‌اندازی کرده‌اند. سه نفر از آن‌ها اهل تهران هستند و سه نفر دیگر اهل هرمزگان. یکی از آن‌ها اهل روستایی در قشم و دو نفر دیگر هم مثل او اهل سیریک هرمزگانند.

می‌گوید با لپ‌تاپ و کلاس‌های آنلاین آروان‌کلاد برنامه‌نویسی را یاد گرفته‌اند و پروژه ممو را طراحی کرده‌اند. پلتفرمی شبیه به دفتر خاطرات. جایی که در آن می‌توانید عکس‌ و فیلم و متن و صدا را آپلود و خاطره آن روز خاص را برای خودتان ثبت کنید. بعد هم روی آن قفل می‌گذارید که دست کسی به جز خودتان به آن نرسد. این تیم پنج‌نفره از ۱۷ سالگی باهم کار می‌کنند و به این پروژه رسیده‌اند. حالا برای آن دنبال سرمایه‌گذار یا منتور و مشاور می‌گردند.

دانش‌آموزان علامه حلی و سایت پیش‌بینی بازار رمزارزها

محمدعلی محمدی‌نیا ۱۷ سال دارد و یک پلتفرم برای مشاوره و پیش‌بینی بازار رمزارزها طراحی کرده است. مزیت رقابتی این پلتفرم این است که علاوه بر داده‌های تکنیکال، اخبار اقتصادی و متغیرهای بیرونی را هم در تحلیل لحاظ می‌کند تا پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر باشد.

او می‌گوید این پروژه را حدود ۶ ماه پیش شروع کرده و تاکنون میانگین خطای پیش‌بینی‌هایشان کمتر از ۲۰ درصد بوده است. در همین مدت، پیشنهادهای متعددی برای سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند. محمدعلی و هم‌تیمی‌هایش هم‌کلاسی‌های مدرسه‌ی علامه حلی تهران هستند و امیدوارند با جذب سرمایه، نسخه‌ی حرفه‌ای‌تری از پلتفرمشان را توسعه دهند.

شهرزاد و دوستان در جست‌وجوی باگ وب‌سایت‌ها

شهرزاد جعفری به همراه تیمش پلتفرم کاریزن را طراحی کرده. او و فاطمه یکی دیگر از اعضای تیم اهل مرودشت هستند. بقیه اعضا هم از کرمان، سیستان بلوچستان و بندرعباس به این تیم پیوسته‌اند. شهرزاد با هیجان هر بار این توضیحات را برای مخاطبانی که اطرافش جمع شده بودند تکرار می‌کرد:

«آیا تا به حال برای سایت شما مشکلی رخ داده؟ این اپلیکیشن به‌ محض ثبت سایت، به‌صورت خودکار آن را اسکن و مشکلات امنیتی یا باگ‌ها را شناسایی می‌کند. سپس راه‌حل‌های فوری و قابل اجرا برای رفع آسیب‌پذیری‌ها ارائه می‌دهد. شما برای این کار نیاز به دانش فنی تخصصی ندارید. کافی است با ایمیل ثبت‌نام و هویت‌سنجی، سپس آدرس یا IP سایت را وارد کنید؛ سیستم به‌سرعت اسکن را آغاز کرده و گزارش همراه با راهکارهای پیشنهادی در اختیارتان قرار می‌گیرد.»

شهرزاد و طاهره از سیرک هرمزگان تا اپلیکیشن پارتنر یادگیری

شهرزاد طاهرزاده و فاطمه کمالی، دو دختر ۱۷ ساله از سیریکِ هرمزگان، اپلیکیشنی به نام ویکو طراحی کرده‌اند؛ اپی که قرار است یک همراه برای یادگیری پیدا کند. چیزی مثل یک پارتنر زبان یا هم‌تمرین برای درس.

در ویکو، کاربر حوزه‌ی مورد علاقه، مهارتی که می‌خواهد یاد بگیرد، سطح فعلی و زمانی که برای تمرین دارد را وارد می‌کند. سپس اپلیکیشن به‌صورت خودکار فردی را که از نظر هدف و سطح شباهت دارد، پیشنهاد می‌دهد. کاربر می‌تواند پروفایل‌ها را ببیند و پارتنر دلخواهش را انتخاب کند. بعد از آن، دو نفر با هم مسیر یادگیری را پیش می‌برند و اپلیکیشن پیشرفت و نمودار یادگیری هر دو را ثبت و نمایش می‌دهد.

آنوشا، یسنا و آموزش هوش مصنوعی آموزش

آنوشا غفاری و یسنا حسینی، دو نوجوان اصفهانی، اپلیکیشنی ساخته‌اند که به کودکان و نوجوانان استفاده از هوش مصنوعی را آموزش می‌دهد. آنوشا ۱۳ ساله و یسنا ۱۶ساله است. آن‌ها از طریق شرکت در برنامه‌های روبیکمپ با یکدیگر آشنا شدند و پس از آن تصمیم گرفتند اپلیکیشنی طراحی کنند که مفاهیم و ابزارهای هوش مصنوعی را به زبانی ساده و قابل فهم به هم‌سن‌وسال‌های خودشان یاد بدهد.

آنوشا آن‌قدر در کارش جدی است که برای خودش کارت ویزیت طراحی کرده و آماده است که با سرمایه‌گذاری بیشتر پروژه‌اش را گسترش دهد.

تجربه واقعی کارآفرینی برای نوجوان‌ها

محمدرضا سبحان یکی از منتورهای تینواستارز توضیحات بیشتری درباره بخش دانش‌آموزی نمایشگاه الکامپ به نیوزلن می‌دهد. به گفته‌ی او، تینواستارز یک رویداد برای نوجوان‌هاست که هر سال در نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود، با این هدف که نوجوان‌ها ایده‌های خلاقانه‌ی خودشان را مطرح و ارائه کنند.

قبل از شروع نمایشگاه، شرکت‌کننده‌ها در یک دوره‌ی منتورینگ شرکت می‌کنند تا یاد بگیرند چطور ایده‌شان را به شکل حرفه‌ای ارائه دهند. در این دوره‌ها، منتورها به آن‌ها کمک می‌کنند تا طرح خودشان را آماده کنند، ساختار کسب‌وکار را اصلاح کنند و برای ارائه در نمایشگاه آماده شوند.

سبحان برای دانش‌آموزانی که دوست دارند در نمایشگاه بعدی ایده‌هایشان را ارائه دهند توضیح می‌دهد:

فرآیند انتخاب بچه‌ها از مسیرهای مختلف انجام می‌شود. بعضی از آن‌ها مستقیماً از طریق تیتوتک درخواست می‌کنند. بعضی دیگر از طریق مجموعه‌هایی مثل کاریز آروان‌کلاد یا مدرسه کارآفرینی روبیکمپ به این برنامه معرفی می‌شوند.

– محمدرضا سبحان، منتور بخش تینواستارز الکامپ۲۸

به گفته‌ی او، هدف اصلی تینواستارز این است که نوجوان‌ها در یک مسیر واقعی تجربه کنند چطور می‌شود از یک ایده به کسب‌وکار رسید. آن‌ها یاد می‌گیرند ایده‌شان را بسازند، ارائه دهند، بازخورد بگیرند و توسعه دهند. منتورها هم در محل حضور دارند، به صورت حضوری با هر تیم صحبت و نکات نهایی را برای بهبود ارائه و مدل کسب‌وکار به آن‌ها منتقل می‌کنند.

انتهای هدف تینواستارز این است که دانش‌آموزان در هر شهر و روستایی که زندگی می‌کنند، کار در این اکوسیستم را یاد بگیرند و کم کم وارد بازار شوند. هدفی که همه این دانش‌آموزها را در روزهای الکامپ برای رسیدن به این هدف ساعت‌ها روی پا نگه داشت.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا