بلاگر خودرو چینی آواتار را زیر ذرهبین برد و حالا قرار است دادگاهی شود

بلاگر خودرو چینی آواتار را زیر ذرهبین برد و حالا قرار است دادگاهی شود
ماجرای جنجالی بر سر ضریب آیرودینامیک خودرو برقی Avatr 12 همچنان ادامه دارد. چندی پیش، بلاگری چینی ادعا کرد سدان برقی آواتار آنقدری که شرکت سازندهاش ادعا میکند، آیرودینامیک نیست.
درحالیکه شرکت آواتار عدد تحسینبرانگیز ۰٫۲۱ را برای ضریب درگ اعلام کرده بود، بلاگر در آزمایشهای شخصی خود به عدد ۰٫۲۸۱ رسید؛ اختلافی که بهسرعت در شبکههای اجتماعی، ازجمله ایکس بازتاب پیدا کرد و حتی توجه ایلان ماسک را برانگیخت.
آواتار با واکنشی پرهیاهو وارد میدان شد و برای اثبات ادعای خود، آزمایش زنده در تونل باد برگزار کرد. این نمایش عمومی با دعوت رسمی از ایلان ماسک همراه بود؛ اگرچه او در مراسم حاضر نشد.
در آزمایشهای آواتار، ضریب درگ مدل استاندارد در شرایط خاصی ۰٫۲۱۷۵ اعلام شد؛ اما همان خودرو با استفاده از رینگهای اسپرت به ضریب درگ ۰٫۲۳۲۶ رسید. در ترکیبی از آینههای جانبی سنتی و ارتفاع بیشتر بدنه و بازبودن جلوپنجره، ضریب درگ به ۰٫۲۷۴۳ رسید؛ عددی که بسیار به عدد ادعایی بلاگر نزدیک است.
جنجال اصلی زمانی آغاز شد که بلاگر چینی پساز نمایش زنده، ویدئویی منتشر کرد و مدعی شد شرکت آواتار از نمونهی اولیه و نه مدل تولید انبوه در آزمایش استفاده کرده است.
آواتر ادعای بلاگر را رد و اکنون از او شکایت کرده است. آواتار در دادخواست خود، خواستار ۱۰ میلیون یوان (حدود ۱٫۴ میلیون دلار) غرامت بهدلیل آسیب اقتصادی و لطمه به اعتبار برند شده است.
مقالههای مرتبط
به گزارش CarNewsChina، شرکت آواتار احتمال داده است که این بلاگر بخشی از کمپین خرابکاری سازمانیافته (Black PR) علیه برند باشد؛ روشی در رقابتهای تجاری که در آن بازیگران ناشناس برای تضعیف برندهای رقیب، اخبار منفی و جهتدار منتشر میکنند.
اکنون همهی نگاهها به نتیجهی پروندهی حقوقی و واکنشهای بعدی معطوف شده است. این ماجرا باردیگر نشان میدهد که در صنعت خودروسازی چین، فناوری و روابطعمومی بهشدت در هم تنیدهاند.
منبع : زومیت