بازگشت گودزیلای پیر؛ خودرو نیسان GT-R احیا خواهد شد

بازگشت گودزیلای پیر؛ خودرو نیسان GT-R احیا خواهد شد
وقتی در سال ۲۰۰۸ نیسان اعلام کرد که نسل جدید R35 GT-R توانسته است دور پیست نوربرگرینگ نوردشلایفه را در کمتر از ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کند، موجی از شگفتی و هیجان در دنیای خودرو به پا شد. این عملکرد آنقدر قابلتوجه بود که حتی پورشه ۹۱۱ اسطورهای را هم بهچالش کشید. حالا هر شکل و نسخهای که از GT-R در آینده عرضه شود، انتظار داریم دوباره چنین ضربهای به بازار وارد کند.
پونز پاندیکوثیرا، مدیر برنامهریزی محصول نیسان آمریکا در نمایشگاه خودرو نیویورک در گفتوگو با وبسایت Motor1 دربارهی نسل بعدی GT-R گفت: «اول از همه، باید یک خودرو کاملاً اصیل باشد. تصور کنید خودرو دیفرانسیل جلو برقی را GT-R بنامید. موفق باشید! GT-R باید ریشههای خودش را حفظ کند و رکورد واقعی در نوربرگرینگ داشته باشد. همین رکورد نوربرگرینگ بود که اعتبار GT-R را ساخت؛ اینکه توانست پورشه ۹۱۱ را در خانهی خودش شکست دهد و این مورد باید حفظ شود.»
اما هدف جاهطلبانهی نیسان درحالی مطرح میشود که پورشه در این سالها پیشرفت چشمگیری داشته است. سریعترین نسخهی فعلی این خودرو، یعنی 911 GT3 RS، در سال ۲۰۲۳ رکورد ۶ دقیقه و ۴۹ ثانیه و ۳۲۸ هزارم را ثبت کرد. جالب اینکه، رکورد قدیمی GT-R مربوطبه زمانی بود که پیست هنوز قوانین دقیق فعلی را نداشت و مسافت آن کمی کوتاهتر محاسبه میشد. با درنظر گرفتن شرایط مشابه، GT3 RS حتی رکورد خارقالعادهی ۶:۴۴.۸۴۸ را هم ثبت کرده است.
نسل بعدی نیسان GT-R نهتنها باید فوقالعاده سریع باشد، بلکه باید در سطحی فراتر از هر نسخهی آیندهی پرچمدار پورشه، حتی GT2 RS توربوشارژ احتمالی ظاهر شود.
پاندیکوثیرا تأکید میکند که نسل جدید GT-R باید در نوعی از الکتریکیسازی شرکت داشته باشد: «خودروهایی با قدرت بالا دیگر نمیتوانند استانداردهای آلایندگی را پاس کنند. مسئله این است که چه زمانی تکنولوژی به ما میرسد و دستیابی به باتری، موتور و سایر فناوریها شاید چند سالی طول بکشد، اما GT-R قطعاً بازخواهد گشت.»
نیسان درحالحاضر پروژهی فعالی برای GT-R جدید ندارد. طبق برآوردها، از زمان آغاز پروژه تا تولید نسخهی نهایی حدود چهار سال زمان نیاز است. بااینحال، ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید و علاقهمند به خودروهای اسپرت اعلام کرد که بازگشت GT-R یکی از اولویتهای او است.
منبع : زومیت