zoomit

این نسخه خاص از لندکروزر ۲ باک سوخت دارد!

این نسخه خاص از لندکروزر ۲ باک سوخت دارد!

تویوتا لندکروزر به دلایل مختلفی شهرت دارد؛ از دوام افسانه‌ای و توانایی‌های آفرودی مثال‌زدنی گرفته تا ساختار شاسی مستقل و محور عقب یکپارچه که آن را به یکی از معدود شاسی‌بلندهای اصیل بازار تبدیل کرده است. برخی نسخه‌های لندکروزر حتی ویژگی عجیب‌تری هم دارند که ازجمله می‌توان به دو باک سوخت مستقل با کاربرد خاص اشاره کرد.

وجود دو باک سوخت چه فایده‌ای دارد و این سیستم چگونه کار می‌کند؟ این قابلیت فقط به لندکروزر محدود نیست و در خودروهای دیگری هم با اهداف متفاوت دیده می‌شود. تویوتا در لندکروزر از یک باک اصلی و یک باک کمکی استفاده کرده است که به‌صورت هوشمند به هم متصل‌اند. باک دوم نقش ذخیره را دارد و راننده می‌تواند با فشردن یک کلید، سوخت باک کمکی را به باک اصلی منتقل کند.

البته همه‌ی نسل‌های لندکروزر دو باک ندارند. این سیستم بیشتر در برخی نسخه‌های نظامی سری ۷۰، تعدادی از مدل‌های سری ۸۰ و همچنین نسخه‌های دیزلی کاربری‌محور سری ۱۰۰ و ۱۰۵ دیده می‌شود؛ همان مدل‌های جعبه‌ای‌شکل محبوب دهه‌ی ۱۹۸۰ تا اوایل ۲۰۰۰ که برای مأموریت‌های شهری یا حمل نیرو استفاده می‌شدند. علاوه‌بر این، شرکت‌های مختلف کیت‌های افزایش بُرد را برای نسل‌های جدیدتر مثل سری ۲۰۰ هم ارائه می‌کنند.

سؤال اصلی این است که چرا تویوتا به‌جای یک باک بزرگ‌تر، سراغ دو باک جداگانه رفته است؟ به‌نوشته‌ی SlashGear، تویوتا توضیح رسمی در این‌باره ارائه نکرده، اما هدف اصلی احتمالاً ایجاد ذخیره‌ی مطمئن برای شرایط اضطراری بوده است. تصور کنید در دل بیابان‌های استرالیا درحال رانندگی هستید؛ به‌جای حمل گالن‌های اضافه، باک ذخیره‌ی سوخت داخلی و امن در اختیار دارید که هر زمان لازم شد فعال می‌شود.

دلیل دیگر به طراحی شاسی لندکروزر برمی‌گردد. این خودروها شاسی مستقل با تیرهای تقویتی متعدد دارند تا استحکام بالایی حفظ شود. نصب باک بزرگ‌تر می‌توانست یا به بدنه فشار بیاورد یا فاصله از زمین را کاهش دهد و در مسیرهای سخت آفرودی مشکل‌ساز شود. در مقابل، استفاده از دو باک کوچک‌تر در نقاط مختلف شاسی، بدون تضعیف ساختار خودرو، هم دوام را حفظ می‌کند و هم به شهرت لندکروزر به‌عنوان خودرویی «جان‌سخت» می‌افزاید.

مقاله‌های مرتبط:

درحالت عادی، موتور لندکروز فقط از باک اصلی تغذیه می‌کند و باک دوم به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. راننده باید از طریق کلید مخصوص روی داشبورد آن را فعال کند. در برخی مدل‌ها حتی نشانگر جداگانه‌ای برای میزان سوخت باک کمکی در کنسول سقفی دیده می‌شود. فرایند سوخت‌گیری هم جالب است زیرا کنار درِ باک، اهرم کوچکی وجود دارد که مشخص می‌کند سوخت وارد کدام باک شود.

در مجموع، سیستم دو باکه تویوتا از نظر عملکرد تفاوت زیادی با نمونه‌های مشابه در خودروهای دیگر ندارد؛ اما جزئیات خاص آن، لندکروزر را متمایز می‌کند. شاید این قابلیت کمتر درباره‌اش صحبت شده باشد، اما برای استفاده‌های خاص و ماجراجویانه، یکی از هوشمندانه‌ترین ویژگی‌های نسخه‌های کلاسیک لندکروزر به‌حساب می‌آید.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا