این ماشین جذاب چینی در یک حوزه از تسلا و مرسدس هم بهتر است

این ماشین جذاب چینی در یک حوزه از تسلا و مرسدس هم بهتر است
سدان پرچمدار U7 از برند لوکس یانگوانگ، زیرمجموعهی BYD، توانست رکورد کمترین ضریب درگ در میان خودروهای تولیدانبوه جهان را بشکند؛ دستاوردی که جایگاه خودروسازان چینی را در زمینهی طراحی آیرودینامیک به سطحی بالاتر از رقبای آلمانی و آمریکایی میرساند.
U7 با ثبت ضریب درگ ۰٫۱۹۵ از رکوردداران قبلی مانند مرسدس بنز EQS (۰٫۲۰)، تسلا مدل S پلِید (۰٫۲۰۸) و لوسید ایر (۰٫۲۱) پیشی گرفت.
ضریب درگ شاخصی برای سنجش میزان مقاومت خودرو در برابر جریان هوا هنگام حرکت است. هرچه این عدد کمتر باشد، مصرف انرژی کمتر خواهد بود؛ موضوعی که در خودروهای برقی بهطور مستقیم روی دامنهی حرکتی و بازدهی تأثیر میگذارد.
بهگفتهی تحلیلگران، در سرعتهای بالا بیش از نیمی از انرژی مصرفی خودرو صرف غلبه بر مقاومت هوا میشود. به همین دلیل، خودروسازان روی طراحی آیرودینامیکتر سرمایهگذاری میکنند تا حتی بهبودی جزئی در این شاخص ایجاد کنند. بهطور معمول، کاهش ۰٫۰۱ در ضریب درگ میتواند کارایی خودرو را در سرعتهای بالا بین دو تا سه درصد افزایش دهد.
در میان خودروسازان کرهای، هیوندای آیونیک ۶ با ضریب درگ ۰٫۲۱ عملکرد بسیار خوبی دارد. طراحی منحنی و گرد این خودرو، بههمراه دریچهی هوای جلویی که تنها در مواقع ضروری باز میشود، به بهینهسازی جریان هوا کمک میکند. آینههای دیجیتال باریک و اسپویلر عقب در کنار دیفیوزر، همگی برای کاهش آشفتگی هوا و بهبود حرکت طراحی شدهاند.
مقالهی مرتبط
تسلا مدل ۳ ضریب درگ ۰٫۲۳ دارد. هیوندای آیونیک ۵، کیا EV6 و پورشه تایکان بهترتیب دارای ضریب درگ ۰٫۲۸، ۰٫۲۷ و ۰٫۲۲ هستند.
در خودروهای بنزینی برخی مدلها به طراحی آیرودینامیک توجه ویژهای نشان دادهاند. مرسدس کلاس A با ضریب ۰٫۲۲ رکورددار خودروهای بنزینی در حوزهی آیرودینامیک است. بیشتر شاسیبلندها ضریب درگ بیش از ۰٫۳۰ دارند.
منبع : زومیت