این خودرو ملی مالزی است؛ شاسیبلند کوپه با طراحی تهاجمی

این خودرو ملی مالزی است؛ شاسیبلند کوپه با طراحی تهاجمی
خودروساز مالزیایی «پرودوآ» با معرفی شاسیبلند جدید QV-E که مخفف Quest for Visionary Electric Vehicle است، نخستین گام جدی خود را به سمت خودروهای برقی برداشت.
شاسیبلند کوچک مالزی که نخستین محصول بدون آلایندگی پرودوآ بهشمار میرود، با طرح اشتراکی باتری عرضه میشود؛ مدلی که قیمت اولیه را پایین میآورد اما در عمل امتیاز بزرگی به حساب نمیآید چون خودرو برقی بدون همان بخشی که اجاره میشود قابل استفاده نیست.
QV-E عنوان اولین خودرو تمامبرقی توسعهیافته در داخل مالزی را دارد. در حالیکه مدلهای e.MAS 7 و e.MAS 5 پرودوآ نسخههای ریبرندشدهی محصولات جیلی هستند
پرودوآ روی توسعهی یک خودرو کاملاً اختصاصی سرمایهگذاری سنگینی انجام داد. فرایند توسعه از سال ۲۰۲۳ آغاز شد و هزینهی تحقیق و مهندسی به ۸۰۰ میلیون رینگیت (حدود ۱۹۴ میلیون دلار) رسید.
QV-E با طول ۴,۱۷۰ میلیمتر و فاصلهی محوری ۲,۶۸۰ میلیمتر، ابعاد جمعوجور را با فرم اسپرت ترکیب کرده است. بخش جلو با چراغهای LED دوتکه، کاپوت تهاجمی و گلگیرهای عضلانی ظاهری اسپرت دارد.
نمای جانبی خودرو تا حدی یادآور نسل قبلی تویوتا C-HR و نیسان جوک کنونی است، مخصوصاً در بخش خط شیشهها. دستگیرهی درهای جلو همسطح بدنه قرار گرفته و دستگیرههای عقب روی ستون C پنهان شدهاند.
در عقب، سقف شیبدار به نوار سرتاسری چراغها و دیفیوزر یکپارچه میرسد. این شاسیبلند رینگهای ۱۸ اینچی دارد و فعلاً تنها در دو رنگ آبی و نقرهای عرضه میشود.
دو نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی (یکی برای سرگرمی و دیگری برای پشتآمپر) نیازهای اصلی را پوشش میدهد. نورپردازی محیطی و قطعات طرح آلومینیوم تلاش میکنند فضای داخلی را جذابتر کنند، اما نتیجه همچنان بیشتر اقتصادی بهنظر میرسد تا لوکس. آپشنهای ایمنی شامل ۶ ایربگ و سامانهی کامل کمکراننده است.
QV-E روی پلتفرمی ماژولار ساخته شده که با کمک Magna Steyr توسعه یافته. نیروی محرکه از موتور برقی ۲۰۱ اسب بخار با گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تأمین میشود که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در ۷٫۵ ثانیه ثبت میکند.
باتری LFP ساخت CATL با ظرفیت ۵۲٫۵ کیلوواتساعت، بردی تا ۴۴۵ کیلومتر را بر اساس معیارهای خوشبینانهی NEDC برای خودرو فراهم میکنند. با این حال همین بخش کلیدی در قیمت خودرو لحاظ نشده است.
قیمت پایهی QV-E از ۸۰ هزار رینگیت (حدود ۱۹,۴۰۰ دلار) شروع میشود؛ اما مالکان باید بابت باتری (که در قالب یک قرارداد ۹ ساله اجاره داده میشود) ماهانه ۲۷۵ رینگیت (۶۷ دلار) پرداخت کنند.
زینال عابدین احمد، مدیرعامل پرودوآ، این مدل «باتری بهعنوان خدمت» را راهی برای تضمین «گارانتی مادامالعمر باتری و آرامشخاطر خریداران» توصیف کرد و گفت این روش نگرانیهای رایج در مالکیت خودروهای برقی را کاهش میدهد.
تولید خودرو ابتدا با ۵۰۰ دستگاه در ماه آغاز میشود و سپس به ۳,۰۰۰ دستگاه تا سهماههی سوم ۲۰۲۶ خواهد رسید. هدف پروودوآ رسیدن به ۵۰ درصد قطعهی بومی تا اوایل ۲۰۲۶ و ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است.
رشد فروش خودرو های برقی در مالزی با سرعت ادامه دارد و دولت میخواهد سهم خودروهای برقی در فروش سالانه تا پایان دهه به ۱۵ درصد برسد.
منبع : زومیت


