zoomit

اینتل رپتور لیک گردوخاک کرد؛ برتری Core i7-13700K نسبت‌ به نسل قبلی

اینتل رپتور لیک گردوخاک کرد؛ برتری Core i7-13700K نسبت‌ به نسل قبلی

نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌های آینده اینتل یعنی Raptor Lake Core i7-13700K و Core i5-13600K، به‌طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند و نتایج آن بنچمارک در شبکه اجتماعی چینی Bilibili منتشر شد.

مقایسه بین پردازنده‌های نسل بعدی و همتایان نسل کنونی نشان می‌دهد که از نظر عملکرد رشد چشم‌گیری داشتند تا آنجا که برخی بنچمارک‌های مربوط به پردازنده‌های رپتور لیک تا ۶۴ درصد سریع‌تر ظاهر شدند. اما، متأسفانه این دستاوردها هزینه‌ای نیز دارند.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، اطلاعات افشاشده‌ی جدید توسط حساب کاربری ExtremePlayer در شبکه اجتماعی Bilibili منتشر شده که در طی یک ویدئو پردازنده‌های آتی اینتل دیده می‌شوند. حساب کاربری ExtremePlayer پیش‌تر پردازنده پرچم‌دار اینتل Core i9-13900K را بررسی کرد و اکنون، نوبت به آن رسیده است که دو مدل میان‌رده از سری پردازنده‌های رپتور لیک را مقایسه و بررسی کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • CPU چیست ؛ هر آنچه باید در مورد پردازنده بدانید
  • پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل در بنچمارک‌های جدید تا دو برابر سریع‌تر از AMD Ryzen 5000 ظاهر شدند

پردازنده‌های رپتور لیک نیز مانند نسل قبیل خود متشکل از پیکربندی هسته‌های ترکیبی است که شامل هسته‌های باکارایی بالا (P Core) موسوم به Raptor Cove و هسته‌های کم‌مصرف (E Core) گریسمونت می‌شوند. گفته می‌شود پردازنده Core i7-13700K دارای ۱۶ هسته (۸ هسته P و ۸ هسته E) و ۲۴ ترد باشد؛ درحالی‌که Core i5-13600K درمجموع ۱۴ هسته (۶ هسته P و ۸ هسته E) و ۲۰ ترد خواهد داشت.

بنابر اطلاعات غیررسمی، پردازنده‌های رپتور لیک اینتل سرعت کلاک بسیار زیادی ارائه می‌کنند و گفته می‌شود سرعت بوست آن‌ها نیز بیشتر از ۵٫۸ گیگاهرتز اندازه‌گیری شده است؛ اما این سرعت‌ها مربوط به Core i9-13900K می‌شود و انتظار می‌رود پردازنده اینتل Core i7-13700K حداکثر به ۵٫۴ گیگاهرتز برسد. متأسفانه این نمونه‌های مهندسی مورد تست نتوانستند چنین ارقام بالایی را در واقعیت ثبت کنند؛ اما همچنان با اختلاف زیادی از نمونه‌های قبلی خود بهتر عمل کردند.

پردازنده اینتل Core i7-13700K تست‌شده درنهایت به سرعت حداکثری ۵٫۳ گیگاهرتز می‌رسد درحالی‌که پردازنده Core i5-13600K توانست سرعت حداکثری ۵٫۱ گیگاهرتز را ثبت کند. هردو مدل دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند، بار اول با رم DDR4-3600 و سپس با DDR5-5200 تا بتوان میزان اثرگذاری رم‌های DDR5 را روی عملکرد پردازنده‌های نسل آینده اینتل ارزیابی کرد.

بنچمارک‌های اخیر نشان می‌دهد که در آخر شاید سری پردارنده‌های رپتور لیک بتوانند سبب درخشش حافظه‌های رم DDR5 بشوند و بنچمارک جدید نیز این گزاره را تصدیق می‌کند.

بنچمارک‌های مختلفی با هدف انجام آزمایش انجام می‌شوند؛ اما اغلب آن‌ها نتایج مشابهی ارائه می‌کنند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد پردازنده Core i7-13700K در عملیات‌های تک‌تردی فقط ۱۰ درصد عملکرد بهتر دارد؛ اما در شرایط چند‌تردی بهبود عملکرد شدیدتر می‌شود. به‌طور کلی می‌توان شاهد بهبود عملکرد ۳۰ تا ۳۵ درصدی بود؛ اما نتیجه‌ی بنچمارک در برخی تست‌ها بهبود فوق‌العاده‌ی ۶۴ درصدی عملکرد Core i7-13700K را به‌رخ همتای کنونی این پردازنده یعنی Core i7-12700K می‌کشاند. این برتری تا آنجا پیش می‌رود که در تست ۷-Zip نماینده سری رپتور لیک با برتری وحشتناک ۱۶۴٫۸۴ درصد نسبت‌ به نماینده آلدر لیک ظاهر می‌شود.

پردازنده سطح پایین‌تر رپتور لیک یعنی Core i5-13600K نیز موفق شد نسل قبلی خود را قاطعانه کنار بزند؛ البته، در حالت تک‌تردی برتری آن حدود ۵ تا ۸ درصد اندازه‌گیری شد ولی در عملیات‌های چند تردی اعداد بزرگی به‌دست آمد. به‌نظر می‌رسد که Core i5-13600K در زمان تست با رم DDR5 به‌طور متوسط ۴۰ درصد بهتر از پردازنده Core i5-12600K ظاهر شده است.

بنچمارک Core i5-13600K

این بنچمارک‌ها بار دیگر ثابت کردند که رم‌های DDR5 ممکن است سرانجام شانس خودنمایی پیدا کنند. تاکنون، رم‌های DDR5 به‌علت قیمت‌های بسیار بالا و عدم توجیه اقتصادی کمتر به‌کارگیری شدند. اکنون اما، از سویی با توجه به نمایش اثرگذاری در ارتقای عملکرد همراه با پردازنده‌های رپتور لیک و از سویی دیگر، با استفاده انحصاری AMD Zen 5 از DDR5 می‌توان انتظار داشت که بازار سخت‌افزار غرق در بهترین رم‌های DDR5 شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • حافظه DDR5 عملکرد تراشه‌های Raptor Lake را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد
  • مقایسه پردازنده های Intel و AMD ؛ تمام مشخصات فنی و ویژگی ها

علاوه‌ بر ‌این‌‌ها، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بهبود عملکرد در این پردازنده‌ها هزینه‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش میزان مصرف برق است. پردازنده اینتل Core i7-13700K به‌حداکثر توان مصرفی بیش‌ از ۲۴۴ وات رسید که به‌ویژه در مقایسه‌ با توان مصرفی ۱۸۸ واتی پردازنده Core i7-12700K آلدر لیک واقعاً زیاد است. همچنین توان مصرفی ۱۷۸ واتی Core i5-13600K نیز نسبت‌ به نسل قبلی با اندازه ۱۴۸ وات افزایش درخورتوجهی را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه نتایج هیجان‌برانگیز است؛ اما هنوز رونمایی و عرضه‌ی نمونه‌های اصلی شاید نتایج تمام این بنچمارک‌های ارائه‌شده کنونی را تغییر دهد. بنابراین باید تا زمانی که محصول پایانی به‌دست کارشناسان برسد درباره توانایی‌های آن با قطعیت صبحت به‌میان نیاوریم. اما درنهایت، باید تأکید کرد که احتمال می‌رود پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در حالت چندتردی تبدیل به هیولاهایی غیرقابل کنترل شوند.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی ادعای برتری ۶۴ درصدی Core i7-13700K براساس این بنچمارک چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا