زوماپ: همراه بانک مهر ایران؛ افتتاح حساب غیرحضوری و مدیریت هوشمند امور مالی

امروزه خدماتی که همراه بانکها در اختیار مشتریان قرار میدهند دیگر مثل گذشته به چند عملکرد ابتدایی محدود نمیشود و امور بسیاری که بدون مراجعهی حضوری به شعب این بانکها شدنی نبودند به این اپلیکیشنها محول شده است. بانک مهر ایران نیز در اپلیکیشن همراه بانک خود، امکاناتی را فراهم کرده که مشتری را از مراجعهی حضوری بینیاز میکند. د
بسیاری از خدمات حضوری جای خود را به خدمات الکترونیکی داده است و شرایط حاکم باعث شده که بسیاری از شرکتها و موسسات مالی به فکر گسترش خدمات غیرحضوری خود بیافتند تا مراجعات حضوری تا حد امکان کمتر شود. بانکها نیز از این امر مستثنی نبوده و با هدف کاهش مراجعات حضوری، روزبهروز به امکانات و قابلیتهای خدمات الکترونیکی خود میافزایند. برخی از بانکها در راستای هوشمندسازی و تسهیل کردن خدمات خود از دستاوردهای دنیای دیجیتال در حوزهی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز بهره جستهاند و برخی دیگر افزون بر ویژگیهای استاندارد، روی افزایش و ارتقای قابلیتها و امکانات کمکی جهت پرداخت مخارج روزمره، ارائهی تسهیلات و مدیریت دقیقتر امور مالی و تراکنشها در اپلیکیشنهای موبایلی خود تمرکز کردهاند.
بانک مهر ایران، یکی از بانکهایی است که سعی کرده در ارائهی خدمات مالی و بانکی از طریق اپلیکیشن همراه بانک خود متفاوتتر از بقیه ظاهر شده و انجام این امور با بهرهگیری از راهکارهایی خلاقانه و سودمند تا حد امکان به سهولت انجام پذیرد. همچنین این بانک از جمله اولین بانکهایی است که فرایند افتتاح حساب آن به صورت کاملا غیرحضوری در اپلیکیشن آن فراهم شده است. «مهریران» نامی است که بانک مهر ایران برای اپلیکیشن همراه بانک خود برگزیده است. مهریران تنها یک اپلیکیشن برای انجام وظایف بانکی نبوده و قابلیتهای متنوع و هوشمندی را در اختیار کاربران میگذارد. در ادامه مطلب قابلیتها و ویژگیهای این اپلیکیشن را بررسی میکنیم.
راهاندازی اولیه
پس از نصب و اجرای اپلیکیشن برای اولین بار، اگر شما قبلا یک حساب بانکی باز کرده باشید، باید ثبتنام اولیه را انجام دهید. این کار با ورود شماره موبایل صاحب حساب و کدملی صورت میگیرد. توجه داشته باشید که کد ملی واردشده باید با کد ملی ثبتشده برای شماره موبایل همخوانی داشته باشد. پس از تأیید مشخصات، یک کد اعتبارسنجی پیامک میشود که اگر اجازهی دسترسی اپلیکیشن به پیامکها را داده باشید، کد اعتبارسنجی به صورت خودکار وارد خواهد شد.
در مرحلهی بعد از شما نام کاربری و رمز عبوری که از بانک دریافت کردهاید، درخواست میشود که باید آنها را در این قسمت وارد کنید. بهمحض ورود به همراه بانک، درصورتی که گوشی شما مجهز به حسگر اثرانگشت باشد، یک اعلان فعالسازی ورود با اثرانگشت نمایش داده میشود که با فعالکردن آن زینپس میتوانید با اثرانگشت خود بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور وارد اپلیکیشن شوید.
افتتاح حساب غیرحضوری
اگر شما حسابی باز نکرده باشید، امکان افتتاح حساب بهصورت کاملا غیرحضوری برای شما در این اپلیکیشن ایجاد شده است که فرایند احراز هویت نیز در آن بهصورت کاملا آنلاین انجام میشود. جهت افتتاح حساب، هنگام بازکردن اپلیکیشن برای اولین بار روی گزینهی افتتاح حساب آنلاین در پایین صفحه ضربه بزنید. در صفحهی بعدی مدارک خواستهشده جهت افتتاح حساب را مشاهده خواهید کرد که شامل یک سیمکارت بهنام خودتان، کارت ملی هوشمند یا رسید ثبتنام آن و تصویر امضای شما روی کاغذ سفید میشود.
در مرحلهی بعدی باید یک رمز عبور عددی ۸ تا ۲۰ رقمی تعیین کنید سپس شرایط و قوانین استفاده از همراه بانک را تأیید کنید. در ادامهی مراحل افتتاح حساب، از شما مشخصاتی چون تاریخ تولد و کد ملی درخواست میشود و شما باید تصویر کارت ملی و امضای خود را در بخش مشخص شده آپلود کنید. پس از انجام این مراحل نوبت به احراز هویت میرسد. در این جا باید جملهی نوشته شده را بهخاطر سپرده و روی دکمهی ضبط ویدئو بزنید، پس از بازشدن دوربین سلفی شروع به خواندن همان جمله کنید و پس از اتمام روی ارسال بزنید.
در صفحهی بعد لازم است شغل، شهر و آدرس محل سکونت را وارد کنید، در ادامه نوع حساب موردنظر جهت افتتاح و شعبهی بانک را انتخاب کرده و آدرسی که قصد دارید کارت بانکی به آن ارسال شود را وارد کنید. در ضمن میتوانید تعیین کنید که آدرس ارسال همان آدرسی که در مرحلهی قبل به عنوان محل سکونت مشخص کردهاید، باشد.
در انتها فهرستی از کارمزدهای صدور کارت به شما نشان داده میشود که برای تکمیل فرایند افتتاح حساب، لازم است پرداخت شوند. درنهایت پیامک افتتاح حساب برای شما ارسال خواهد شد. پس دریافت این پیامک میتوانید وارد اپلیکیشن شوید.
نگاه اولیه و قابلیتهای کلیدی
پس از ورود به اپلیکیشن با صفحهی خانه مواجه خواهید شد. در این صفحه اطلاعات کلی حساب شامل موجودی حساب و شماره کارت نمایش داده میشود. در بخش میانی، میانبرهای دسترسی سریع تعبیه شده است که میتوانید هریک از آنها را با نگهداشتن انگشت خود ویرایش کنید و خدمات پرکاربرد خود را جایگزین گزینههای پیشفرض موجود کنید که با هر بار بازکردن برنامه لازم نباشد برای دسترسی به آنها بهدنبال منوی مرتبط با آن خدمات بگردید. در قسمت پایین میانبرها نیز، فهرستی از آخرین تراکنشها را مشاهده خواهید کرد که در آن نوع تراکنش، مبلغ و تاریخ آن مشخص شده است.
در قسمت پایینی رابط کاربری اپلیکیشن، منویی تعبیه شده است که دریچهی اصلی دسترسی به قابلیتها و امکانات برنامه است. در این منو پنج گزینهی خدمات، مخاطبان، خانه، حسابت و تنظیمات را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به برخی ویژگیهای کلیدی این اپلیکیشن خواهیم پرداخت:
امکان تعریف مخاطب
بخش مخاطبان یکی از امکانات کاربردی این اپلیکیشن محسوب میشود. در این بخش شما میتوانید افرادی که بهطور معمول با آنها مبادلات مالی دارید را به عنوان مخاطب تعریف کرده و با تخصیص دادن شماره حساب، شماره کارت، شماره شبا و شماره تسهیلات مهر ایران به مخاطبان موردنظر، عملیات انتقال وجه، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، ارسال هدیه و پرداخت قسط را برای این افراد بدون واردکردن مجدد اطلاعات مقصد در تراکنشهای بعدی انجام دهید. همچنین سوابق تراکنشها در صفحهی هر مخاطب ذخیره خواهد شد.
خدمات پرداخت
انتقال وجه
در این بخش میتوانید با وارد کردن اطلاعات مقصد (شماره کارت، حساب یا شبا) انتقال وجه انجام دهید. بخش دیگری تحت عنوان هدیه نیز وجود دارد، در این قسمت میتوانید شماره موبایل فردی که قصد دارید مبلغی را همراه پیام و طرح دلخواه به عنوان هدیه واریز کنید وارد کنید.
شارژ و بسته اینترنت
در این بخش میتوانید برای افراد شارژ سیمکارت ارسال کنید یا بستهی اینترنت فعال کنید. شارژ سیمکارت به دو روش مستقیم با واردکردن شماره موبایل یا واردکردن رمز شارژ صورت میگیرد.
هدیه آنلاین
این بخش برای ارسال هدیه به صورت پیامکی درنظر گرفته شده است. با انتخاب طرح و مناسبت موردنظر، پیام متنی یا صوتی دلخواه را نیز وارد کرده و به همراه مبلغ واریزی به شماره فرد موردنظر پیامک میکنید و فرد با مشاهده پیام و وارد کردن شماره شبا، هدیه را دریافت میکند. همانطور که اشاره کردیم، علاوه بر امکان ارسال پیام متنی، کاربران قادرند هدیهی خود را به همراه پیام صوتی ضبط شده نیز ارسال کنند.
قبوض
در این بخش امکان استعلام قبوض همراه اول، مخابرات، برق، آب و گاز با استفاده از شمارهی موبایل، شمارهی ثابت و شناسهی قبض وجود دارد. در هنگام پرداخت آنها میتوانید به جای وارد کردن دستی شناسهی قبض و پرداخت، بارکد درج شده روی قبوض را با دوربین گوشی خود اسکن کنید.
انتقال شناسهدار
در این بخش میتوانید برای موسسات و شرکتهای دارای شناسه پرداخت، انتقال وجه انجام دهید.
مدیریت حساب و کارتهای بانکی
حساب و کارت
در قسمت کارت میتوانید رمز اول کارت بانکی خود را دریافت کنید یا رمز دوم آن را تعیین کنید. همچنین امکان مسدود کردن یا صدور مجدد کارت در صورت مفقود یا منقضی شدن آن در این بخش وجود دارد. با ایجاد یک درخواست جدید جهت صدور کارت، درخواست شما بررسی شده و سپس کارت بانکی جدید از طریق پست به در منزل ارسال میشود. در این بخش امکان افزودن کارتهای بانکی دیگر نیز وجود دارد کافی است که روی کارت فعلی به سمت راست سوایپ کنید.
با ضربهزدن روی گردش حساب هم میتوانید موجودی کارت را مشاهده کرده و تراکنشها را برحسب تاریخ فیلتر کنید. در بالای صفحه گزینهای برای دریافت صورتحساب از طریق ایمیل نیز تعبیه شده است. گزینههای مشابهی برای مدیریت بخش حساب نیز تعریف شده است و میتوانید گردش کلی حساب خود را از این بخش مشاهده کنید.
تقویم مالی
این قابلیت بهعنوان یکی از قابلیتهای بسیار کاربردی و سودمند همراه بانک مهر ایران بهشمار میرود. با استفاده از تقویم مالی خواهید توانست برای پرداختهای دورهای خود در هر ماه اعماز اجارهخانه، قسط خرید خودرو، قسط وام و سایر قساطی که باید پرداخت شوند، یادآوری تنظیم کنید در این صورت اپلیکیشن پیش از موعد مقرر به شما اطلاعرسانی خواهد کرد و درصورت لزوم میتوانید پرداخت خودکار را برای پرداختهای دورهای فعال کنید تا مبلغ تعیین شده بهصورت خودکار از حساب شما برداشت شود.
مدیریت چک و تسهیلات
درخواست تسهیلات
در این بخش میتوانید درخواست خود را برای دریافت انواع تسهیلات دارای ضامن و بدون ضامن و نیز دریافت کالاکارت بانک مهر ایران ثبت کنید. درخواستهای ثبت شده نیز در همین بخش فهرست شده و مراحل بررسی درخواست به شما اطلاع داده میشود. در صورتی که تمایل به لغو درخواست داشته باشید، کافی است روی همین گزینه در پایین هر درخواست ثبت شده ضربه بزنید.
تسهیلات من
در این بخش، درخواستهای تأیید شده و تسهیلات فعال به شما نمایش داده میشود.
معدل حساب
در این بخش میتوان تسهیلات تعلقگرفته به هر حساب برحسب گردش حساب و بازه زمانی را مشاهده کرد.
کالاکارت
این بخش برای درخواست کالاکارت بانک مهر ایران درنظرگرفته شده است و اگر قبلا کالاکارت دریافت کردهاید میتوانید از این بخش آنرا مشاهده کنید. همچنین فهرست پذیرندگان کالاکارت نیز در این قسمت قابل مشاهده است.
چکهای من
در این قسمت سوابق چکهای صادره و واگذارشده به بانک نمایش داده میشود
سامانه چک صیادی
این قسمت اختصاص به چکهای دارای شناسهی صیادی دارد. میتوانید در این قسمت درخواست جدیدی برای صدور، تأیید و انتقال چک صیادی ثبت کنید. سوابق چکهای صیادی از این بخش قابل مشاهده است.
پرداخت قسط
در این بخش میتوانید با استفاده از شمارهی تسهیلات اختصاصی، نسبت به پرداخت قسطهای خود اقدام کنید.
پیوندهای مفید
در انتهای برگه خدمات، لینکهای مفید برای مشاهده شعب بانک روی نقشه، احراز هویت سجام و دسترسی به خدمات دیگری مانند همیاران مهر تعبیه شده است.
حسابت
یکی دیگر گزینههای پرکاربرد و هوشمند این اپلیکیشن بخش «حسابت» است. شما به کمک این قابلیت خواهید توانست امور مالی و تراکنشها را از این بخش مدیریت کرده و روی مخارج خود نظارت کامل داشته باشید. درواقع این بخش میتواند به عنوان یک حسابدار شخصی عمل کند. هر تراکنشی که شما انجام میدهید در این قسمت ثبت شده و با اتکا بر هوش مصنوعی، برحسب نوع تراکنش، شرح آن و دستهبندی مربوط به کاربر پیشنهاد داده میشود و کاربر خود نیز میتواند تراکنشها را برچسبگذاری کرده و درصورت لزوم، تصویر رسید فیزیکی آنها را به عنوان پیوست تراکنش اضافه کند.
افزونبراین میتوانید نمودار هزینه و درآمد خود را براساس دستهبندی تراکنشهایی که در طی ماه داشتهاید در یک قالب گرافیکی زیبا، مشاهده کرده و نسبت به درآمد و مخارج خود مدیریت بهتری داشته باشید. همچنین تمامی تراکنشها و اطلاعات بارگذاری شده در این بخش به صورت ابری همگامسازی میشوند و در صورت پاک شدن یا نصب مجدد برنامه، مجددا به آنها دسترسی خواهید داشت.
تنظیمات و رابط کاربری
در قسمت تنظیمات میتوان حالت تیره یا روشن را برای رابط کاربری فعال کرد یا آن را بنا به تنظیمات پیشفرض گوشی تنظیم کرد. همچنین گزینهای برای جایگزین کردن ریال با تومان قرار داده شده است. در ضمن با استفاده از گزینهی ذخیرهی موقت رمز همراه بانک، دیگر حین کار با اپلیکیشن در بخشهای مختلف چندین بار از شما درخواست رمز نمیشود و تنها رمز را یکبار موقع ورود به اپلیکیشن وارد میکنید. امکان همگامسازی ابری مخاطبان و کارتهای بانکی، نمایش مقصدهای ذخیره نشده در فهرست تراکنشها، تغییر اندازه فونت برنامه و شخصیسازی ویجتها از دیگر گزینههای بخش تنظیمات بهشمار میروند.