اپل برای رفع ممنوعیت آیفون با دولت اندونزی به توافق رسید

اپل برای رفع ممنوعیت آیفون با دولت اندونزی به توافق رسید
بلومبرگ بهنقل از منابع آگاه گزارش میدهد که اپل و دولت اندونزی بر سر شرایطی توافق کردهاند که به ممنوعیت پنجماههی فروش آیفون ۱۶ در این کشور پایان میدهد. اندونزی در آن زمان بهدلیل رعایتنکردن الزامات تولید داخلی، مجوز فروش گوشیهای پرچمدار اپل را صادر نکرد.
براساس توافق جدید، اپل یکمیلیارد دلار در اندونزی سرمایهگذاری خواهد کرد؛ عددی که افزایش چشمگیری د مقایسه با تعهدات پیشین این شرکت (۱۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون دلار) دارد. پیشتر، دولت اندونزی این مبالغ را رد کرده بود. انتظار میرود توافق جدید در هفتهی جاری ازطریق یادداشت تفاهمی رسمی شود و وزارت صنعت اندونزی مجوز فروش آیفون ۱۶ را صادر کند.
علاوهبر سرمایهگذاری مالی، اپل متعهد شده است که نیروهای محلی را درزمینهی تحقیقوتوسعه آموزش دهد تا شهروندان اندونزی بتوانند نرمافزار طراحی کنند و محصولات خود را توسعه دهند. این تعهد به یکی از خواستههای اصلی دولت اندونزی مبنیبر راهاندازی مراکز تحقیقوتوسعهی اپل در این کشور پاسخ میدهد.
توافق مذکور شامل احداث کارخانهای در جزیرهی باتام برای تولید ایرتگ است. این کارخانه را Luxshare Precision Industry، تأمینکنندهی اپل، اداره خواهد کرد و پیشبینی میشود که در نهایت، ۲۰ درصد از تولید جهانی ردیاب هوشمند اپل را به خود اختصاص دهد.
مرکز تولیدی دیگری نیز در باندونگ، واقع در نزدیکی جاکارتا، احداث خواهد شد که به تولید انواع دیگر لوازم جانبی اختصاص دارد. بخشی از سرمایهگذاری صرف تأسیس آکادمیهای اپل خواهد شد تا دانشجویان اندونزیایی را درزمینهی مهارتهای فناوری مانند کدنویسی آموزش دهد.
با وجود امتیازات درخورتوجه، بلومبرگ میگوید که اپل درحالحاضر برنامهای برای تولید آیفون در اندونزی ندارد.
مقالههای مرتبط
رویکرد سختگیرانهی اندونزی نتیجهبخش بوده و توانسته است سرمایهگذاری هنگفتی از یکی از شرکتهای خارجی بزرگ جذب کند؛ اقدامی که با هدف دولت برای تقویت تولید داخلی، فراتر از صرفاً تبدیلشدن به بازاری برای فروش محصولات خارجی همسو است.
برای اپل، بازگشت به بازار اندونزی با جمعیتی ۲۷۸ میلیون نفری که بیش از نیمی از آنها کمتر از ۴۴ سال دارند و با فناوری آشنا هستند، در مقطعی حیاتی اتفاق میافتد؛ چراکه فروش این شرکت در چین کاهش یافته است. گرچه اپل جزو پنج برند پرفروش گوشیهای هوشمند در اندونزی نیست، این بازار ظرفیتهای فراوانی برای رشد خالق آیفون دارد.
منبع : زومیت