zoomit

چرا آبسردکن یخچال کار نمی‌کند؟

چرا آبسردکن یخچال کار نمی‌کند؟

آیا آب سردکن یخچال آب را سرد نمی‌کند؟ یا از آب سردکن آب خارج نمی‌شود؟ ممکن است دلیل کار نکردن آب سردکن یخچال، شکستگی یا خراب شدن پدال آن باشد. در ادامه به بررسی برخی از این مشکلات خواهیم پرداخت.

همانطور که می‌دانید اخیراً قیمت یخچال افزایش بسیار چشمگیری داشته و در مقابل هزینه تعمیر آن نیز بیشتر از قبل شده است؛ بنابراین باید به‌خوبی از یخچال خود نگه‌داری کنید تا هزینه‌های زیادی برای شما به وجود نیاید.

پیش از شروع باید تذکر دهیم درصورتی‌که علت کار نکردن آبسردکن یا علت سرد نکردن آن، نقص فنی پیچیده باشد، حتماً از تکنسین متخصص تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید و خودتان دست به آچار نشوید.

درصورتی‌که آبسردکن یخچال آب را سرد نمی‌کند، موارد زیر می‌توانند دخیل باشند:

  • تنظیم نبودن ترموستات دمایی یخچال
  • ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

اگر ترموستات یخچال ایراد داشته باشد، تنظیم دما به‌هم ریخته می‌شود و احتمالاً علت گرم بودن آب یخچال ساید همین است. در این حالت، تکنسین باید ترموستات یخچال را بررسی و در صورت خرابی، آن را تعویض کند. خرابی ترموستات همچنین می‌تواند یکی از دلایل برفک زدن یخچال و فریزر باشد. درصورتی که با مشکل برفک یخچال مواجهید؛ می‌توانید مقاله چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم؟ را در بخش لوازم خانگی نیوزلن مطالعه کنید.

علت نیامدن آب از آبسردکن یخچال

گاهی ممکن است کار نکردن آبسردکن به این معنی باشد که آبی از آبسردکن یخچال خارج نمی‌شود یا به عبارت دیگر آبسردکن آب نمی‌دهد. در این مواقع می‌توان مشکل را به موارد زیر مربوط دانست:

  • یخ‌زدگی لوله انتقال آب
  • ایراد در شیر ورودی آب یا شیر برقی
  • فشار کم آب
  • ایراد در فیلتر آب
  • ایراد سوئیچ در
  • معیوب بودن سوئیچ دیسپنسر یا آبسردکن
  • ایراد برد کنترلی آبسردکن
  • ایراد سیم‌کشی‌های داخلی

در ادامه مواردی را که به‌عنوان دلایل کار نکردن آبسردکن یخچال ذکر شد، به‌صورت کامل‌تر بررسی خواهیم کرد.

ایراد در لوله انتقال آب

اولین دلیل و معمولی‌ترین دلیل آب ندادن آبسردکن یخچال، یخ‌زدن لوله آب درون درب است. گاهی این لوله را در بخش فریزر سایدبای‌ساید هم قرار می‌دهند که در این حالت نیز احتمال یخ‌زدن لوله بیشتر می‌شود.

برای اطمینان از این امر، می‌توانید لوله را از سمت پایین یخچال جدا کنید و به درون آن فوت‌ کرده یا زیر شیر آب بگیرید. درصورتی‌که لوله یخ‌ زده باشد، از سمت دیگر چیزی خارج نخواهد شد. جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است از تنظیم دمای صحیح فریزر خود مطمئن باشید. درصورتی‌که دمای فریزر به زیر صفر درجه فارنهایت (۱۷.۸- سانتیگراد) برسد، امکان یخ زدن لوله آب وجود دارد. دمای داخل فریزر باید همیشه در بازه ۱۸- تا ۱۲- درجه سانتیگراد حفظ شود.

ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

در صورتی که برد کنترلی دیسپنسر یا همان آبسردکن خراب باشد، بسیاری از عملیات‌های آبسردکن و یخچال نیز متوقف می‌شود. ممکن است این بخش، جریان یا ولتاژ الکتریکی لازم را که برای کارکرد صحیح آبسردکن یخچال لازم است، تأمین نکند. این برد کنترلی با دو بخش آبسردکن و یخساز، صفحه نمایش را کنترل می‌کند.

اگر تنها یکی‌ از این بخش‌ها کار نمی‌کنند، ابتدا آن‌ها را بررسی کنید و در صورتی که کل مجموعه دیسپنسر از کار افتاده است، برد را بررسی کنید که سوختگی یا اتصال کوتاه نداشته باشد یا خازنی نسوخته باشد. در چنین مواقعی بهتر است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

خرابی شیر ورودی یا شیر برقی

شیر ورودی آب (شیر برقی)، آب را به داخل یخچال می‌آورد و به بخش‌های آبسردکن و یخساز یخچال می‌رساند. این قطعه می‌تواند هم به‌صورت الکترونیکی و هم مکانیکی از کار بیفتد. از سالم بودن سلنویدهای شیر ورودی آب توسط یک مولتی‌متر اطمینان حاصل کنید. به‌علاوه از مسدود نبودن آن نیز مطمئن شوید. درصورتی‌که به تشخیص تکنسین، شیر ورودی آب یخچال شما معیوب از آب در آمد، با تعویض آن احتمالاً مشکل کار نکردن آبسردکن یخچال حل خواهد شد.

کم بودن فشار آب خانه

یک دلیل دیگر برای مشکلات آبسردکن، کم بودن فشار آب خانگی شما است. همانطور که می‌دانید، حداقل فشار مورد نیاز برای عملکرد صحیح شیر ورودی آب، ۲۰ psi است؛ بنابراین، در صورتی که فشار آب خانگی شما از این مقدار کمتر باشد، احتمال می‌رود شیر باز نشود و در نتیجه آبسردکن کار نکند.

ایراد فیلتر آب

درصورتی که فیلتر آب یخچال مسدود باشد، جریان آب به آبسردکن دچار اختلال‌ شده و کاهش می‌یابد، که این امر خود باعث کارکرد نادرست آبسردکن خواهد شد. فیلتر آب یخچال به‌طور معمول هر ۶ ماه یک‌بار باید تعویض شود، تا از جریان مناسب و کیفیت آب قابل‌قبول اطمینان حاصل شود.

خرابی میکروسوئیچ و کلیدهای دیسپنسر

ممکن است میکروسوئیچ یا کلیدهای دیسپنسر که روی یخچال نصب می‌شوند و عملیات اتوماتیک خروج آب و یخ از آبسردکن و یخ‌ساز را کنترل می‌کنند، معیوب باشند. این کلیدها که می‌توانند نوع یخ، دمای آب و سایر تنظیمات را کنترل کنند، ممکن است دارای اتصالات نادرست یا سوختگی باشند. همچنین ممکن است از فریم و بدنه خارج شده یا به سبب ضربه یا حرارت دچار مشکلات فنی شده و جریان نداشته باشند.

ایراد سوئیچ در یخچال

در حالتی که در یخچال باز است، قفل در باعث خاموش شدن آبسردکن و یخ‌ساز می‌شود. لذا یک علت سرد نکردن آبسردکن یخچال می‌تواند ایراد سوئیچ درب باشد. درصورتی‌که ایرادی در سوئیچ قفل در وجود داشته باشد، حتی با بسته بودن در نیز می‌تواند از فعال شدن و کار کردن آبسردکن و یا یخساز یخچال جلوگیری کند. برای تست سالم بودن قفل درب، از یک مولتی‌متر برای وجود جریان در آن استفاده کنید.

ایراد سیم‌کشی‌های داخلی

ممکن است علت سرد نکردن آبسردکن یخچال، سیم‌کشی‌های داخلی و مهار سیم‌های درون یخچال باشد. داخل یخچال و درها را بررسی کنید و سیم‌هایی را که قطع شده‌اند، متصل کنید. ممکن است برخی از آن‌ها بر اساس نوسانات جریان برق یا عوامل دیگری سوخته باشند، که در این حالت تشخیص آن‌ها ساده بوده و برای رفع مشکل باید تعویض شوند.

جمع‌بندی‌

در این مطلب علل کار نکردن آبسردکن یخچال را به شما معرفی کردیم. با نکاتی که به شما گفتیم به‌سادگی می‌توانید از خراب شدن یخچال خود و پرداخت هزینه‌های زیاد برای خرید یا تعمیر یخچال، جلوگیری کنید. درصورتی‌که یخچال شما دچار مشکل شد و خودتان قادر به رفع آن نبودید، بهتر است به یک تعمیرکار خوب مراجعه کنید تا یخچال شما را به‌خوبی بررسی و در صورت نیاز تعمیر کند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا