اعتراف مدیرعامل فورد: ماشینهای چینی را باز کردیم و شوکه شدیم!

اعتراف مدیرعامل فورد: ماشینهای چینی را باز کردیم و شوکه شدیم!
مدیرعامل فورد میگوید بررسی دقیق خودروهای تسلا و رقبای چینی چشم او را به واقعیتهای تازهی بازار خودروهای برقی باز کرد و باعث شد مسیر شرکت را تغییر دهد.
جیم فارلی در گفتوگو با برنامهی Office Hours: Business Edition توضیح داد که هنگام کالبدشکافی مدل ۳ تسلا و چند خودرو برقی ساخت چین، به تفاوتهای قابل توجهی رسیده؛ تفاوتهایی که به گفتهی او «شوکهکننده» بود.
فارلی میگوید فورد موستانگ Mach-E حدود ۱٫۶ کیلومتر سیمکشی بیشتر از مدل ۳ دارد؛ عاملی که وزن خودرو را بالا برده و نیاز به باتری بزرگتر و گرانتر ایجاد کرده است.
بررسی و بازکردن خودروهای رقبا فرآیندی رایج در صنعت خودرو است. مدیرعامل شیائومی نیز چندی پیش اعلام کرد برای توسعهی محصولات جدید، سه دستگاه تسلا مدل Y را خریداری و قطعهبهقطعه تحلیل کرد.
فارلی که از ۲۰۲۰ سکان هدایت فورد را برعهده دارد میگوید نتیجهی این بررسیها او را متقاعد کرد ساختار شرکت باید تغییر کند. او در ۲۰۲۲ واحد خودروهای برقی را با نام Model E ایجاد کرد؛ واحدی که سال گذشته بیش از ۵ میلیارد دلار زیان ثبت کرد و امسال هم با روند مشابهی پیش میرود؛ اما فارلی میگوید از این تصمیم پشیمان نیست، چون لازم بود این بخش شفاف و پاسخگو باشد.
فارلی بارها هشدار داده بود که خودروسازان چینی تهدیدی جدی برای فورد و دیگر شرکتهای غربی هستند. او پیشتر خودروهای برقی چینی را «بسیار برتر» از نمونههای غربی توصیف کرد و ماه گذشته گفت برندهایی مانند بیوایدی «کاملاً» در حال تسلط بر بازار جهانی هستند. اکنون حدود نیمی از فروش خودروهای نو در چین برقی است؛ عددی که در آمریکا حدود ۱۰ درصد اعلام میشود.
شرکتهای چینی با عرضهی مدلهای مجهز و مقرونبهصرفه از بسیاری از رقبا پیش افتادهاند و با سرعت بالا وارد اروپا و بازارهای نوظهور میشوند. فارلی با وجود هشدارهای مداوم، خود طرفدار برخی از این محصولات است و میگوید سال گذشته ۶ ماه از مدل شیائومی SU7 استفاده کرد و «دوست نداشت آن را پس بدهد.»
فارلی تأکید کرد که چین با حمایتهای جدی، رشد خودروهای برقی را سرعت داده و فورد نمیتواند از این بازار کنار بکشد: «اگر میخواهیم یک شرکت جهانی باشیم، نمیتوانیم این میدان را به چینیها واگذار کنیم.»
در آمریکا اما مسیر فورد آسان نیست. این شرکت در سهماههی سوم رکورد فروش خودروهای برقی را ثبت کرد؛ اما فارلی به سرمایهگذاران گفت در کوتاهمدت سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا حدود ۵ درصد خواهد بود، چون تقاضا کاهش یافته و مصرفکنندگان بهدنبال مدلهای مقرونبهصرفه هستند، نه خودروهای ۷۰ تا ۸۰ هزار دلاری.
منبع : زومیت



