استون مارتین والهالا آماده ورود به جادهها است

استون مارتین والهالا آماده ورود به جادهها است
والهالا سرانجام آمادهی ورود به جادهها است. پیش از آنکه استون مارتین تولید این ابرخودرو موتوروسط را در سهماههی دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند، نسخهی نهایی والهالا در مراحل آزمایش قرار دارد. مهندسان استون مارتین در حال بررسی نمونههای اولیه در اسپانیا و بریتانیا هستند تا مشکلات باقیمانده را برطرف کنند.
استون مارتین یکی از نمونههای آزمایشی والهالا را به مرکز آزمون IDIADA در اسپانیا منتقل کرده است. خودرو هیبریدی ۱۰۶۵ اسببخاری در آزمایشهای سرعت بالا و تستهای هندلینگ در مسیرهای خشک و مرطوب شرکت کرده تا آیرودینامیک فعال، فرمان و سیستم ترمز تست شوند. همزمان، نمونهی دیگری در بریتانیا برای کالیبراسیون کمکفنرها آزمایش میشود.
قلب تپندهی والهالا، قویترین موتور V8 استون مارتین تا امروز است. این پیشرانهی چهار لیتری تویینتوربو میللنگ تخت که برگرفته از مرسدس AMG GT بلک سریز است، ۸۱۷ اسببخار نیرو تولید میکند.
قدرت از طریق گیربکس هشتسرعتهی دوکلاچه به چرخها منتقل میشود. بهعلاوه، یک موتور برقی در گیربکس نقش استارتر و ژنراتور را بر عهده دارد. دو موتور برقی دیگر که مجموعاً ۲۴۸ اسببخار تولید میکنند، در محور جلو نصب شدهاند تا والهالا را به خودرویی تمامچرخمحرک تبدیل کنند.
مشابه فراری SF90 استراداله، والهالا در حالت برقی بهصورت دیفرانسیل جلو حرکت میکند؛ اما با توجه به بُرد محدود ۱۴ کیلومتری، پیشرانهی بنزینی خیلی زود وارد عمل میشود. حداکثر سرعت در حالت برقی به ۱۲۸ کیلومتربرساعت محدود شده است؛ اما با فعالشدن موتور V8، خودرو ظرف ۲٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و نهایتاً تا ۳۵۰ کیلومتربرساعت سرعت میگیرد.
با وزن خشک ۱۶۵۵ کیلوگرمی، سوپراسپرت استون مارتین نسبتبه توان پیشرانهی V8 و سه موتور برقیاش سبک بهنظر میرسد. والهالا در جلو رینگهای ۲۰ اینچی و در عقب رینگهای ۲۱ اینچی دارد و به ترمزهای کربنسرامیکی و سیستم تعلیق تطبیقی مجهز است.
مقالههای مرتبط
با وجود فناوریهای پیشرفتهی آیرودینامیکی، طراحی والهالا بیش از حد پیچیده نشده و استون مارتین طرحی تمیز و ساده را برای آن در نظر گرفته است.
استون مارتین پیشتر قصد داشت سومین سوپراسپرت موتوروسط خود را نیز تولید کند؛ اما پروژهی ونکوئیش ویژن کانسپت به تولید نرسید.
منبع : زومیت