اسباببازیهای مجهزبه هوش مصنوعی؛ سرگرمی کودکان نسل جدید!

اسباببازیهای مجهزبه هوش مصنوعی؛ سرگرمی کودکان نسل جدید!
شرکتهای سازندهی اسباببازیهای هوش مصنوعی، محصولات خود را بهعنوان جایگزینی سالم برای زمان صرفشدهی کودکان مقابل نمایشگرها معرفی میکنند. اما تجربهی آماندا هس خبرنگار نیویورک تایمز، نگاه متفاوتی به این ادعا دارد.
آماندا هس در تست عملی با یکی از این اسباببازیها به نام Grem ساخت استارتاپ Curio، متوجه شد این محصول نسبت به عروسکهای سنتی ارتقا نیست و بیشتر شبیه تلاشی برای جایگزینی والدین عمل میکند. Curio همچنین عروسک دیگری با نام گراک (Grok) تولید کرده است که هیچ ارتباطی با چتبات ایلان ماسک ندارد.
هس در گزارش خود مینویسد زمانیکه Grem تلاش میکرد با او صمیمی شود، مطمئن شد که هرگز چنین وسیلهای را در اختیار فرزندانش قرار نخواهد داد. به اعتقاد او، این اسباببازیها در ظاهر میتوانند بچهها را از تبلت و تلویزیون دور نگه دارند، اما در واقع پیام پنهانی منتقل میکنند: اینکه مسیر کنجکاوی کودکان در نهایت به گوشیهای هوشمند ختم میشود.
خبرنگار نیویورک تایمز در نهایت به فرزندانش اجازه داد با Grem بازی کنند؛ اما پس از آنکه جعبهی صوتی هوش مصنوعی را از درون عروسک خارج و پنهان کرد. جالب اینکه کودکان همچنان با آن صحبت و بازی کردند و در پایان دوباره به سراغ تماشای تلویزیون رفتند.
مقالههای مرتبط:
گزارش فوق نشان میدهد که اسباببازیهای مجهز به هوش مصنوعی، اگرچه میتوانند برای مدتی جذابیت ایجاد کنند، اما جایگزینی کامل برای تعامل انسانی یا حتی سرگرمیهای سنتی نخواهند بود. پرسش اصلی این است: آیا والدین حاضرند پرورش کنجکاوی فرزندانشان را به دست عروسکهای هوشمند بسپارند؟
منبع : زومیت