از کمری تا سوپرا؛ گزارش زومیت از غرفه تویوتا در نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۵

از کمری تا سوپرا؛ گزارش زومیت از غرفه تویوتا در نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۵
تویوتا دستپر به نمایشگاه خودرو چین آمد و مدلهای مختلفی از جمله کمری، GR یاریس، سیِنا و سوپرا را در غرفهی خود به نمایش گذاشت. نیوزلن در این نمایشگاه حضور دارد و میتوانیم از نردیک نگاهی به خودروهای جذاب ژاپنیها داشته باشیم.
مدل جدید کمری تنها با پیشرانهی هیبریدی عرضه میشود و موتور ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر به همراه موتور برقی، مجموع قدرتی معادل ۲۲۵ اسب بخار در نسخهی دیفرانسیل جلو و ۲۳۲ اسب بخار در مدل چهارچرخمحرک تولید میکند. گیربکس CVT و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کمری را به یکی از اقتصادیترین و محبوبترین سدانهای بازار جهانی تبدیل کرده است.
عکاس: کیوان هندی / نیوزلن
یاریس GR 2025 به پیشرانهی ۱٫۶ لیتری توربوشارژ سه سیلندر مجهز است که قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار و گشتاوری حدود ۴۰۰ نیوتنمتر تولید میکند.
یاریس GR بهصورت استاندارد با سیستم تمامچرخمحرک و گیربکس ۶ سرعتهی دستی یا هشت سرعتهی اتوماتیک عرضه میشود. باریس GR با بهبودهایی در سیستم تعلیق، خنککاری و فرمانپذیری، تجربهای خالص از رانندگی اسپرت ارائه میدهد.
عکاس: کیوان هندی / نیوزلن
نسخهی ۲۰۲۵ تویوتا سیِنا با پیشرانهی هیبریدی ۲٫۵ لیتری بههمراه دو موتور برقی، مجموع قدرتی حدود ۲۴۵ اسب بخار ارائه میدهد. مصرف سوخت سیِنا در کلاس مینیونها پایین و حدود ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
سیِنا با ظرفیت حمل هشت نفر، امکاناتی مانند نمایشگر مرکزی ۱۲٫۳ اینچی، شارژر بیسیم، درهای کشویی برقی و سیستم کمکراننده پیشرفتهی Safety Sense 3.0 دارد.
مدل ۲۰۲۵ خودرو جذاب تویوتا سوپرا همچنان با دو پیشرانه ارائه میشود: نسخهی پایهی ۲٫۰ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و نسخهی قدرتمندتر ۳٫۰ لیتری ۶ سیلندر خطی توربوشارژ با ۳۸۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر.
هر دو مدل سوپرا با گیربکس ۸ سرعتهی خودکار عرضه میشوند؛ اما نسخهی ۶ سیلندر قابلیت سفارش با گیربکس دستی را هم دارد. بهبودهایی در شاسی و سیستم تعلیق، کنترل دقیقتری در پیچها فراهم میکند تا سوپرا به یکی از جذابترین خودروهای ژاپنی برای دریفت و رانندگی پرهیجان تبدیل شود.
تویوتا نشان داده است که هم در حوزهی خودروهای خانوادگی و اقتصادی، هم در بخش خودروهای اسپرت و قدرتمند، برنامهای جدی برای رقابت در بازار جهانی دارد. استفادهی گسترده از فناوری هیبریدی، ارتقاء طراحی و توجه به تجربهی رانندگی، مسیر آینده این برند ژاپنی را مشخصتر کرده است.
تویوتا در نمایشگاه شانگهای، نسخهی جدید هایلندر و خودروهای برقی bZ7 را بهنمایش گذاشت. مدل ۲۰۲۵ هایلندر همچنان بر پایهی پلتفرم TNGA ساخته میشود و با موتور بنزینی ۲٫۴ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با توان ۲۶۵ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتنمتر یا نسخهی هیبریدی با موتور ۲٫۵ لیتری بههمراه دو موتور برقی که توان ترکیبی ۲۴۳ اسب بخار دارد، عرضه میشود.
در طراحی ظاهری، جلوپنجرهی بازطراحیشده، چراغهای باریکتر و سپرهای جدید، چهرهای مدرنتر به هایلندر دادهاند. در کابین، نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی، سیستم صوتی JBL، و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto بیسیم بهصورت استاندارد در تریمهای بالاتر ارائه میشود.
گزارش نیوزلن از نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵
هایلندر با سامانه چهارچرخمحرک قابل سفارش است و امکانات ایمنیاش شامل Toyota Safety Sense 3.0 میشود.
تویوتا bZ7 جدیدترین خودرو سری bZ تویوتا است که اخیرا رونمایی شده است. bZ7 سدان بزرگ مخصوص بازار چین طراحی شده است و پس از مدلهای bZ4X، bZ3، bZ3X و bZ5 به بازار وارد میشود.
تویوتا جزئیات زیادی دربارهی bZ7 منتشر نکرده، اما میگوید طولش بیشاز پنج متر است، بنابراین از کمری بزرگتر و از سدان الکتریکی N7 نیسان در بازار چین جادارتر خواهد بود.
bZ7 از نظر طراحی، تلفیقی از ویژگیهای مدلهایی چون پریوس و کراون را در خود دارد، اما چراغهای جلوی دوتکه و حسگر روی سقف، آن را از سایر خودروها متمایز میکند. برخلاف bZ3 که اقتصادیتر و کوچکتر است، bZ7 تنها یک نسخهی کشیدهشده از آن خودرو نیست.
منبع : زومیت