zoomit

از صراحت تا خلاقیت در دنیای دیجیتال؛ روایت تولیدکنندگان محتوا در گردهمایی بزرگ آپارات

از صراحت تا خلاقیت در دنیای دیجیتال؛ روایت تولیدکنندگان محتوا در گردهمایی بزرگ آپارات

به گزارش نیوزلن، رویداد بزرگ تولیدکنندگان محتوای ایران با عنوان Aparat Content Event (ACE) روز پنج شنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد. در این گردهمایی چهره‌هایی مثل علی ضیا، مهراب قاسم‌خانی، احمد هاشمی و مهشاد گودرزی حضور داشتند و سه پنل تخصصی درباره زندگی تولیدکنندگان محتوا، اقتصاد محتوای دیجیتال و ایجاد جوامع مخاطب وفادار نیز در آن برگزار شد.

رسانه؛ از مخاطب تا شریک محتوا

در آغاز برنامه، علی ضیا، مجری و برنامه‌ساز، با موضوع «ظهور و تحول رسانه در بستر ویدیو» سخن گفت و تاکید کرد: «در تولید محتوا نباید تنهاتر شوید؛ باید بتوانید با خود واقعی‌تان با مردم ارتباط بگیرید.»

او مهم‌ترین اصل موفقیت را صداقت دانست و اضافه کرد: «دنیا به سمتی رفته که تغییر شخصیت برای تولید محتوا دیگر جواب نمی‌دهد. مردم می‌خواهند خود واقعی شما را ببینند. دروغگو دشمن خداست، چه در زندگی، چه در تولید محتوا.» به گفته‌ ضیا، رشد واقعی رسانه آن‌جاست که مخاطب دیگر صرفا بیننده نباشد بلکه شریک محتوا شود.

پشت صحنه‌ دنیای تولیدکنندگان محتوا

در اولین پنل که پنلیست‌های آن حسن امیری، آیدین زواری و علی لرستانی‌پور بودند، درباره فشارها و چالش‌های روانی و شغلی این حوزه صحبت کردند. علی لرستانی‌پور که هفت سال سابقه در این عرصه را دارد گفت: «در تولید محتوا طبیعی است که گاهی دچار افسردگی شوید. این بخشی از مسیر است.»

آیدین زواری درباره وایرال شدن گفت: «وایرال شدن ناخواسته می‌تواند زندگی را نابود کند. بعضی‌ها دچار توهم شهرت می‌شوند.» حسن امیری هم یادآور شد: «زندگی شخصی از هر چیز مهم‌تر است. باید بپذیریم که همیشه نفر اول نیستیم و حتی ممکن است حذف شویم.»

در جمع‌بندی این پنل، پنلیست‌ها تاکید کردند که تولیدکنندگان محتوا باید به‌روز، پوست‌کلفت و متعهد باشند تا بتوانند در این فضا دوام بیاورند.

تاریخ، روایت و فرزند زمانه بودن

در ادامه‌ برنامه، احمد هاشمی، تولیدکننده پادکست «مورخ»، گفت: «اگر دغدغه‌های مشترک جامعه را درک کنیم، می‌توانیم محتوایی ماندگار بسازیم.» او در ادامه اضافه کرد:

«تلاش، تداوم، ایده و شناخت دغدغه‌ها مهم‌ترین شرایط کار در این فضاست. امروز در جنگ روایت‌ها، فرزند زمانه بودن یعنی اهمیت دادن به محتوا نه فرم.»

اقتصاد محتوا؛ از زمان تا سرمایه

دومین پنل با مدیریت حسین کلهر و با حضور رضا مهدوی، حسین دلاور و میثم زرگرپور برگزار شد. میثم زرگرپور در ابتدای این پنل گفت: «ما گران‌فروش‌ترین‌های جهانیم، چون بهای محتوای ما زمان است. اگر می‌خواهیم درآمد پایدار داشته باشیم باید محتوا را کسب‌وکار ببینیم.»

حسین دلاور از تجربه‌ی برند «آخرین خودرو» گفت: «به سرمایه‌گذاران چیزی نمی‌گویم؛ آن‌ها را به نرخ اینگیجمنت ارجاع می‌دهم.» اما شاید مهم‌ترین نکته را رضا مهدوی درباره برند شخصی مطرح کرد:

«در پرسونال برندینگ به ما آدرس اشتباه دادند. گفته‌اند باید توجه بگیریم حتی اگر خودمان را خرج کنیم؛ اما در واقع باید روی خودمان کار کنیم، چون فرد از محتوا جلوتر است.»

مهراب قاسم‌خانی و نقد الگوریتم‌ها

در بخش ویژه‌ی رویداد، گفت‌وگویی میان مهراب قاسم‌خانی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس، و منصور ضابطیان انجام شد. قاسم‌خانی که خود را «پرفالورترین فیلم‌نامه‌نویس جهان» نامید، گفت: «نمی‌دانم این افتخار است یا نه، چون در زمانی که فعالیت نوشتاری نداشتم، دنبال‌کنندگانم بیشتر شدند و این عجیب بود.»

او درباره‌ی سلطه‌ی الگوریتم‌ها بر محتوا گفت: «از زمانی به بعد محتواها برای ذائقه‌ی مخاطب ساخته شد و استقلال خالق از بین رفت. وقتی محتوا را فقط برای خوش‌آمد مخاطب تولید کنیم، در واقع از او سوءاستفاده می‌کنیم. وظیفه‌ی تولیدکننده این است که یک گام جلوتر از مخاطب باشد، نه دنباله‌رو او.»

قاسم‌خانی هشدار داد که تسلیم شدن در برابر الگوریتم‌ها، کیفیت محتوا و آزادی بیان خالق را از بین می‌برد.

از دویدن تا ساختن کسب‌وکار

در بخش بعدی، مهشاد گودرزی، بنیان‌گذار اپلیکیشن «مونوپی»، درباره تولد کسب‌وکارش از دل محتوا گفت: «۱۰ سال پیش مدیر مالی بودم و بعد از بیماری شروع به دویدن کردم. استوری دویدن‌هایم باعث شد مردم از من سؤال کنند و این شد جرقه‌ی مونوپی.»

او ادامه داد: «سال اول با اینفلوئنسر مارکتینگ فقط ۵۰ هزار دنبال‌کننده جذب کردیم، اما وقتی روی UGC و کانتنت مارکتینگ تمرکز کردیم، ۳۰۰ هزار فالور گرفتیم. به نیازهایتان با دقت پاسخ دهید تا موفق شوید.»

چگونه جامعه‌ مخاطب وفادار بسازیم؟

سومین و آخرین پنل رویداد با مدیریت احمد نعیمی و با حضور پرستو بهنام‌نیا، ابوالفضل حسن‌زاده و فرزاد فخری‌زاده برگزار شد. پرستو بهنام‌نیا گفت: «من همیشه نظر واقعی خودم درباره محصولات را گفته‌ام و هیچ‌وقت از کسی نخواستم چیزی بخرد. صداقت باعث همراهی مخاطب می‌شود.»

ابوالفضل حسن‌زاده نیز تاکید کرد: «برای جذب مخاطب وفادار باید غرق در کار باشید و مسیرتان را دائم تغییر ندهید.» فرزاد فخری‌زاده با اشاره به کتاب‌های «گاو بنفش» و «قبایل» گفت:

«برای شکل‌گیری جنبش، جمع هزار نفر زیاد است. تمرکزتان را بر پیوند و تعامل بگذارید؛ همان کافی است تا ارتباط موثر و جامعه‌ی مخاطب شکل بگیرد.»

رویداد ACE نشان داد که محور اصلی تولید محتوا صداقت، تداوم و درک جامعه است. از سخنان علی ضیا تا تحلیل‌های قاسم‌خانی و تجربه‌ی مهشاد گودرزی، همه بر این نکته تأکید داشتند که برای ماندگاری در دنیای محتوا باید خود واقعی را نشان داد، دروغ نگفت، و از الگوریتم‌ها نترسید.

در دنیایی که هر کلیک و هر فالو معنا دارد، پیام نهایی این گردهمایی ساده اما بنیادین بود: «در تولید محتوا، خودتان باشید، به نیاز مخاطب گوش دهید و با او صادق بمانید. همین کافی است تا حذف نشوید.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا