از تهران تا تبریز با یک بار شارژ؛ الجی و جنرال موتورز خودروهای برقی پیشرفتهتری میسازند

از تهران تا تبریز با یک بار شارژ؛ الجی و جنرال موتورز خودروهای برقی پیشرفتهتری میسازند
جنرال موتورز و الجی با همکاری یکدیگر نسل جدیدی از باتریهای خودروهای برقی را توسعه میدهند که با استفاده از ترکیب شیمیایی لیتیوممنگنز غنیشده (LMR)، هم ارزانترند، هم چگالی انرژی بالاتری دارند و هم ایمنی بیشتری ارائه میکنند. باتریهای جدید تا سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه میشوند و جنرال موتورز امیدوار است اولین خودروسازی باشد که آنها را بهکار میگیرد.
درحالی که باتریهای کنونی در خودروهای برقی از فلزاتی مثل کبالت استفاده میکنند، نسل جدید باتریهای LMR از منگنز که ارزانتر و در دسترستر است بهره میبرد. این رویکرد نه تنها هزینه تولید را کاهش میدهد بلکه نگرانیهای زیستمحیطی و اخلاقی را هم کاهش میدهد. باید اشاره کنیم کبالت مادهای گرانقیمت است که معمولاً با شرایط کاری غیرانسانی از معادن استخراج میشود.
بهنوشتهی ورج، نمونههای اولیهی این باتریهای LMR تا حدود ۶۴۰ کیلومتر بُرد دارند و این یعنی خودروهای مجهز به باتری مورد اشاره بار یکبار شارژ میتواند مسیر تهران تا تبریز را طی کند. طراحی منشوری این باتریها باعث میشود فضای کمتری اشغال کنند و سادهتر از مدلهای سیلندری تولید شوند. بهگفتهی مهندسان جنرال موتورز، این ویژگیها به کاهش قابلتوجه قیمت نهایی خودروهای برقی کمک خواهد کرد.
مقالههای مرتبط:
توسعهی فناوری LMR حاصل نزدیک به یک دهه تحقیق در مراکز توسعهی باتری جنرال موتورز است. البته تولید انبوه این نوع باتریها چالشهایی مانند کاهش ظرفیت در طول زمان یا افت پایداری حرارتی دارد، اما بر اساس ادعای جنرال موتورز، این شرکت با نوآوری در فرایند تولید موفق شده است مشکلات را به حداقل برساند.
در شرایطی که آیندهی صنعت خودروهای برقی به کاهش قیمتها گره خورده است و تنشهای تجاری با چین میتواند مواد اولیه را گرانتر کند، جنرال موتورز بر داخلیسازی زنجیرهی تأمین خود تاکید دارد. استفاده از منابع محلی برای ساخت باتریهای LMR بخشی از راهبردی محسوب میشود که این خودروساز برای رقابت در بازار جهانی و پاسخ به نیازهای مشتریان در پیش گرفته است.
منبع : زومیت