zoomit

اروپا تا سال ۲۰۳۵ خودروهای بنزینی جدید را ممنوع می‌کند

اروپا تا سال ۲۰۳۵ خودروهای بنزینی جدید را ممنوع می‌کند

اتحادیه‌ی اروپا بار دیگر بر تعهد خود مبنی‌بر حذف خودروهای جدیدی که دی‌اکسید کربن (CO2) منتشر می‌کنند تا سال ۲۰۳۵ تأکید کرد. این تصمیم عملاً فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را در ۲۷ کشور عضو اتحادیه متوقف خواهد کرد. پیش‌از رسیدن به این هدف، خودروسازان موظف‌اند تا پایان دهه‌ی جاری میزان آلایندگی وسایل نقلیه‌ی خود را ۵۵ درصد کاهش دهند.

به‌گزارش رویترز، مقررات اتحادیه‌ی اروپا مستقیماً خودروهای مجهز به موتورهای درون‌سوز (ICE) را ممنوع نمی‌کند اما بر کاهش انتشار CO2 تا سطح صفر تمرکز دارد. از نظر فنی، این موضوع امکان استفاده از سوخت‌های کربن‌خنثی مانند سوخت‌های مصنوعی و هیدروژن را باقی می‌گذارد؛ اما پذیرش گسترده‌ی سوخت‌های جایگزین در این بازه‌ی زمانی بعید به‌نظر می‌رسد. کمیسیون اروپا اعلام کرد که فرایند بازبینی مقررات استانداردهای CO2 برای خودرو های سواری و تجاری سبک را تسریع خواهد کرد، که این امر احتمال تغییراتی در نحوه‌ی اجرای این قوانین را مطرح می‌کند.

خودروسازانی که برای دستیابی به اهداف میان‌مدت با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، از حمایت و انعطاف بیشتری برخوردار خواهند شد. طبق این قوانین، میزان انتشار CO2 تا سال ۲۰۲۵ باید ۱۵ درصد کمتر از استانداردهای سال ۲۰۲۱ باشد. این الزام بسیاری از خودروسازان را در معرض جریمه‌های سنگین قرار می‌دهد. گروه فولکس‌واگن در ماه ژانویه تخمین زد که درصورت عدم رعایت استانداردهای تعیین‌شده، ممکن است تا پایان سال با جریمه‌ای حدود ۱٫۵ میلیارد یورو (۱٫۶۵ میلیارد دلار) مواجه شود.

برای کاهش فشارهای مالی بر خودروسازان، کمیسیون اروپا مهلت پایبندی به این مقررات را تمدید کرده است. به‌جای اجرای قوانین سختگیرانه در ۲۰۲۵، اکنون خودروسازان تا ۲۰۲۷ فرصت دارند تا به اهداف جدید CO2 دست یابند. در این اصلاحیه، شرکت‌ها می‌توانند میزان انتشار آلاینده‌های خود را به‌صورت میانگین سه‌ساله (۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷) محاسبه کنند، نه به‌صورت سالانه. این یعنی اگر یک خودروساز در یک سال مشخص از حد مجاز عبور کند، جریمه نخواهد شد، مشروط بر اینکه میانگین سه‌ساله‌ی آلایندگی ناوگانش در محدوده‌ی تعیین‌شده باقی بماند.

مقاله‌های مرتبط:

اتحادیه اروپا همچنین برنامه‌هایی را برای افزایش تولید خودروهای برقی و توسعه‌ی زنجیره‌ی تأمین باتری اجرا خواهد کرد. در همین راستا، بسته‌ی مالی Battery Booster با بودجه‌ای معادل ۱٫۸ میلیارد یورو (۱٫۹۸ میلیارد دلار) برای توسعه‌ی تولید سلول‌های باتری و قطعات آن در اروپا اختصاص خواهد یافت.

افزون‌برموارد گفته‌شده، اتحادیه اروپا نهادی با عنوان نهاد دسترسی به مواد اولیه‌ی باتری (Battery Raw Materials Access Entity) را برای ساده‌تر کردن فرآیند تأمین مواد اولیه‌ی موردنیاز برای تولید باتری‌ها تأسیس خواهد کرد. همچنین، یک برنامه‌ی جداگانه به ارزش ۱ میلیارد یورو برای تأمین مالی پالایش مواد اولیه‌ی باتری و توسعه‌ی فناوری‌های جدید در این حوزه در نظر گرفته شده است.

اتحادیه اروپا برای تسهیل گذار به خودروهای برقی، مشوق‌های مالی و طرح‌های اجاره‌ی اجتماعی را برای خودروهای برقی نو و کارکرده ارائه خواهد کرد. در همین راستا، خودروسازان نیز درحال توسعه‌ی مدل‌های برقی ارزان‌تر هستند تا نیاز مصرف‌کنندگان به خودروهای مقرون‌به‌صرفه را برآورده کنند.

از جمله مدل‌های اقتصادی جدید که به بازار عرضه خواهند شد، می‌توان به سیتروئن e-C3، فولکس‌واگن ID.1 و رنو توئینگو اشاره کرد. داچیا نیز خودرو شهری برقی جدیدی را با قیمتی کمتر از ۱۸ هزار یورو (۱۹٬۸۰۰ دلار) طراحی کرده که جایگزین مدل Spring خواهد شد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا